РУС. | УКР.

понедельник, 27 февраля
  • Лайм
НБУ:USD
  • НБУ:USD
  • НБУ:EUR
26.98
Политика

Профессия - волонтер

Мнение

Про що сигналізують Україні нові дані Індексу корупції від Transparency International?

3 грудня 2014 року глобальна антикорупційна організація Transparency International оприлюднила результати нового Індексу сприйняття корупції (ІСК) 2014. За його даними Україна так і не подолала межу «корупційної ганьби», набравши 26 балів зі 100 можливих. Це відповідає 142 місцю із 175 досліджених цього року країн. Отримавши лише один додатковий бал, в порівнянні з 2013 роком, Україна залишається в клубі тотально корумпованих держав світу.

Такі невтішні результати, на думку антикорупційної спільноти, спричинені малопомітним поступом у руйнуванні корупційних схем, отриманих у спадок від всіх правлячих режимів часів незалежності України. Незважаючи на «зміну фасаду», Україна продовжує тупцювати на місці. Нещодавно прийняті антикорупційні закони поки не дали відчутних результатів у боротьбі з корупцією.

Чому так та що робити для змін подано нижче.

Складання індексу. Загальний підхід

Корупція є складним суспільно-економічним явищем, часто, прихованою та нелегальною діяльністю, яка викривається лише у скандалах, розслідуваннях та судових справах. На думку Transparency International, не існує єдиного дієвого способу оцінки усіх рівнів корупції у країнах, які б спирались тільки на емпіричні дослідження корупції. Будь-які спроби порівняння звітності про хабарництво, позови та судові справи в питаннях корупції часто є банальним аналізом ефективності роботи прокурорів, судів чи медіа, що розслідують корупцію, а не дослідженням ефективності роботи всієї системи. Саме тому найнадійнішим методом порівняння відносних рівнів корупції по країнах Transparency International вважає аналіз сприйняття та оцінювання корупції в державному секторі з посилці експертних та ділових спільнот.

З цією метою Transparency International щороку формує Індекс Сприйняття Корупції (ІСК) який є своєрідним рейтингом країн в їхніх зусиллях проти корупції. Це складний (рос. - составной) індекс, поєднання опитувань та оцінювання корупції, зібраний впливовими організаціями по всьому світу. Для обрахунку ІСК Transparency International самостійно нічого не досліджує. Організація користується даними про корупцію з рейтингів/досліджень інших спеціалізованих організацій, які готують тематичні заміри ситуації по різних напрямках (робота судів, ведення бізнесу, активність громадян, розвиненість бюрократії та інше). Водночас, Transparency International має ряд інших авторських досліджень та оцінок корупції, які також враховуються при складанні ІСК.

Бали країни у Індексі вказують на рівень сприйняття корупції в публічному (державному) секторі за шкалою від 0 до 100, де 0 означає високий рівень корупції, а 100 – її відсутність. Рейтинг країни визначає її позицію по відношенню до інших країн в Індексі та може суттєво змінюватись залежно від конкретної кількості країн, охоплених індексом. Пояснення суті Індексу та методики його складання доступне за посиланням http://ti-ukraine.org/corruption-perceptions-index-2014/faq.html

У випадку з Україною було використано вісім спеціальних досліджень корупції для складання ІСК:

1.World Justice Project Rule of Law Index

2. Economist Intelligence Unit Country Risk Ratings

3. IMD World Competitiveness Yearbook

4. Bertelsmann Foundation Transformation Index

5. Freedom House Nations in Transit

6. World Economic Forum Executive Opinion Survey (EOS)

7. Political Risk Services International Country Risk Guide

8. Global Insight Country Risk Ratings

Нові результати. Де відбувся прогрес?

1. Бізнесу стало трохи легше. Великий бізнес, що працює в Україні, відчув певне полегшення при взаємодії з фіскальними та митними органами. Влада у 2014 році стала менше використовувати приватний сектор як джерело самозбагачення.

Хто причетний?

Керівництво економічного блоку уряду – екс-міністр економіки Павло Шеремета та діючий керівник Державної фіскальної служби Ігор Білоус.

Як міряли?

До уваги брали результати дослідження «World Economic Forum Executive Opinion Survey (EOS)». Дослідження проводилось у січні - липні 2014 року та показало прогрес у +7 балів. Опитування керівників компаній проводилось в рамках складання Індексу глобальної конкурентоспроможності (GCI).

ТІ використовує з цього дослідження відповіді респондентів на наступні питання (за шкалою від 1 – 7, де 1 означає часто, а 7 – ніколи):

1. «Як часто у вашій країні фірми платять додаткові гроші або хабарі, пов’язані з наступним”:

  • імпорт і експорт;
  • комунального господарства;
  • щорічні податкові платежі;
  • нагородження державними контрактами і ліцензуванню;
  • одержання сприятливих судових рішень.

2. «Як часто у вашій країні публічні фінанси витікають через корупційні дії до кишень компаній, організованих груп чи окремих чиновників.

2. Правоохоронні органи помалу починають працювати на людей. В останні дні перебування Віктора Януковича на посаді в Україні сформувалась система, яка чітко регламентувала, хто може, а хто ні використовувати власну посаду для самозбагачення. Фактично, таке право мали лише особи, безпосередньо наближені до оточення екс-президента України. Інші ж нещадно карались за всією суворістю законів руками правоохоронних органів та підконтрольних судів. Після Євромайдану ситуація помалу почала змінюватись у бік виконання правоохоронцями їх прямих обов’язків.

Хто причетний?

Керівництво правоохоронних органів та органів юстиції - екс-генпрокурор Олег Махніцький, діючий генеральний прокурор Віталій Ярема, голова Служби безпеки Валентин Наливайченко, міністр юстиції Павло Петренко та міністр внутрішніх справ Арсен Аваков.

Як міряли?

До уваги брали результати дослідження «World Justice Project Rule of Law Index».

Дослідження проводилось перед 2014 роком та показало прогрес у +2 бали. Цей індекс є інструментом оцінки того, в якій мірі країни дотримуються верховенства закону на практиці. Індекс містить детальну інформацію та дані щодо верховенства права, які дозволяють оцінити прихильність нації до верховенства права на практиці, визначити сильні і слабкі сторони кожної окремої країни в порівнянні з іншими, а також можливість відстежити зміни.

ТІ використало з цього індексу наступні дані. Експертам ставляться 68 запитань, орієнтованих на з’ясування того, в якій мірі чиновники використовувати державну посаду для особистої вигоди. Ці питання стосуються різних сфер державної політики, в тому числі системи охорони здоров’я, регулюючих органів, поліції та судів. Окремі питання об’єднуються в чотири суб-індекси:

  • посадові особи в органах виконавчої влади не використовують службове становище з метою особистої вигоди;
  • посадові особи у судовій гілці влади не використовують службове становище з метою особистої вигоди;
  • посадові особи в поліції і збройних силах не використовують службове становище з метою особистої вигоди;
  • посадові особи у законодавчому органі не використовують службове становище з метою особистої вигоди.

3. Уряд хоча й повільно починає руйнувати корупційні схеми. Уряд часів Миколи Азарова практично не вживав реальних кроків для зниження корупції в системі державного управління. Команда прем’єра Арсенія Яценюка намагається докласти зусиль для зміни ситуації на рівні центральної влади та вже зробила низку помітних хоча й мало ефективних кроків. Серед них: проведення внутрішніх розслідувань основних корупційних схем на рівні міністерств, намагання спростити окремі бюрократичні процедури, активна участь в розробці і просуванні нового пакету антикорупційних законів, спроба позбутись високопосадовців-корупціонерів у владі. Проте всі ці кроки є лише початковими і ще мають підкріпитись системними змінами в самому державному управлінні.

Хто причетний?

Керівництво Уряду – діючий прем’єр-міністр Арсеній Яценюк та екс-міністр Кабміну Остап Семерак, міністр юстиції Павло Петренко.

Як міряли?

До уваги брали результати дослідження «Freedom House Nations in Transit». Дослідження проводилось в період Революції Гідності та демонструє ступінь демократизації у 29 країнах Центральної Європи і в нових незалежних державах. Кожна окрема доповідь в досліджені висвітлює перемоги і невдачі процесу демократизації окремих галузей: державне управління, виборчий процес, громадянське суспільство, незалежність медіа; місцеве самоврядування; незалежність судової системи та протидія корупції.

ТІ використовувала з цього дослідження відповіді експертів на наступні питання:

  • Чи здійснював уряд ефективні антикорупційні ініціативи?
  • Чи є уряд вільним від зайвих бюрократичних правил, вимог до реєстрації та інших елементів управління, які збільшують можливості для корупції?
  • Чи є достатньою нормативна база, що вимагає розкриття фінансової інформації та забороняє конфлікт інтересів?
  • Чи уряд рекламує вільні вакансії?
  • Чи здатна держава забезпечити ефективний процес (нормативно та адміністративно) запобігання, розслідування та кримінального покарання посадових осіб, які вчинили корупційний злочин.
  • Чи інформатори, антикорупційні активісти, дослідники, журналісти користуються правовим захистом, що дозволяє їм відчувати себе впевнено та повідомляти про випадки хабарництва та корупції

У чому проблема?

По решті п’яти досліджень ситуація в Україні на краще не змінилась. А значить, в державі як і в часи Віктора Януковича є відчутні проблеми з:

  • чіткими процедурами та підзвітністю розподілу і використанням державних коштів;
  • розкраданням державних коштів високопосадовцями країни для приватних або партійно-політичних цілей;
  • відсутністю реального контролю уповноважених державою органів за використанням державних фінансів;
  • відсутністю незалежних провоохоронних та судових органів, які ефективно карають чиновників за зловживання;
  • недостатніми зусиллями держави щодо ефективного запобігання, розслідування та кримінального покарання посадових осіб, які вчинили корупційний злочин;
  • незахищеністю викривачів корупції, що повідомляють про випадки хабарництва та корупції.

Відповідальними за швидку зміну ситуації на краще безпосередньо є:

  • прем’єр-міністр України, міністр фінансів та міністр юстиції;
  • голова Рахункової палати та голова Державної фінансової інспекції;
  • генеральний прокурор та міністр внутрішніх справ;
  • керівники Національного Антикорупційного бюро та Національного Агентства з питань запобігання корупції;
  • голова Верховного Суду України.

Більшість імен цих керівників ми вже знаємо.

Саме час їм почати роботу!

Версия для печати
Нашли ошибку - выделите и нажмите Ctrl+Enter
Раздел: Политика Тема:
Теги:

Новости партнеров

Загрузка...

Читайте также

Титаник идет ко дну, или как власть пытается спастись от перевыборов в Раду

Власть пытается договориться с Радикальной партией Олега Ляшко, если не о возвращении в коалицию, то хотя бы о ситуативном голосовании. Пока заключению джентльменского союза мешают "хотелки" главного радикала.

Ближневосточная повестка Трампа: как Израиль и США снова оказались в одной лодке

Победа Трампа на президентских выборах, в отличии от большинства других стран, рассматривалась Израилем не с тревогой, но надеждой на восстановление доверительных отношений.