RU  UA  EN

Четвер, 28 березня
  • НБУ:USD 39.80
  • НБУ:EUR 40.00
НБУ:USD  39.80
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Катастрофа Boeing над Донбасом: стали відомі подробиці розслідування

Міжнародна група слідчих розповіла, що заважає їм встановити істину в справі МН17

Міжнародна група слідчих розповіла, що заважає їм встановити істину в справі МН17 Експерти об'єднаної слідчої групи уважно вивчають кожен уламок MH17, привезений з місця аварії Фото: Joint Investigation Team

Міжнародна Об'єднана слідча група (JIT), яка розслідує катастрофу Боїнга 777 над Донбасом влітку 2014 року, оприлюднила електронний журнал, в якому розповіла про хід розслідування. Група об'єднує оперативників, слідчих та експертів з Австралії, Нідерландів, Малайзії, Бельгії та України. Велика частина діяльності з розслідування проводиться в Нідерландах, однак у групи є невеликий офіс в Києві. Офіційний звіт групи з підсумками розслідування повинен з'явитися восени цього року. Передбачається, що в ньому будуть названі дані про зброю, з якої був збитий літак, і про місце, звідки був зроблений постріл.


В електронному журналі JIT розповідається про те, що в Нідерландах сьогодні знаходиться приблизно 30-35% уламків літака. Вони мають різні розміри, починаючи від 1 кубічного сантиметра до 6 тонн. "Всі деталі ретельно пронумеровані, сфотографовані і докладно описані. Для цифрової реконструкції у слідчих є 8000 фотографій уламків", - пишуть фахівці JIT.

Що ускладнює розслідування
Як наголошується в електронному журналі, однією з причин, яка ускладнює роботу, є те, що в Нідерланди всі наявні уламки були перевезені поїздом і могли бути пошкоджені під час транспортування.

"Наприклад, вони могли відірватися від одного шматка або впасти на інший під час перевезення. Яка ж тоді доказова цінність цього матеріалу?" - пишуть автори журналу і підкреслюють, що сьогодні експерти намагаються виділити різні деталі ракети. "Усі зразки направляються в нідерландський інститут судової експертизи, який порівнює знайдені матеріали. Крім того, прорив у розслідуванні забезпечує детальне вивчення дрібних металевих деталей, знайдених на тілах деяких жертв. В тілах жертв було також виявлено речовину, яка використовується тільки в склі кабіни. Це є важливим свідченням того, що металеві частини, що знаходяться в тілах постраждалих, потрапили туди ззовні, пройшовши через віконне скло кабіни", - йдеться в електронному журналі.

Дуже серйозно ускладнює роботу також те, що місце злочину знаходиться в зоні військових дій. Слідчі поліції змушені обмежитися лише матеріалом, який був привезений з України в Нідерланди: сміття, проби ґрунту і деякі інші елементи.

"Зрештою, ми маємо справу з конфліктом за участю кількох сторін. Ці сторони можуть бути зацікавлені в маніпуляціях. Тому ми постійно нагадуємо собі, що джерела можуть мати зацікавленість в поширенні певної інформації", - розповідає керівник групи слідчих Герріт Тірі.

Крім того, слідчі задаються питанням, чи не міг хтось випадково натиснути на кнопку. Або все-таки запуск ракети був насписним? Для того, щоб довести кожну з цих версій, слідчі повинні мати доступ до інформації про роботу установки "Бук" і ознайомитися з відповідними інструкціями. Але проблема в тому, що така інформація є абсолютно секретною.

Куски обломков MH17 в ангаре на воздушной базе Гильзе-Рийен. Некоторые весят более 6000 килограммов Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
Работа осуществляется с большим вниманием к деталям. Каждый обломок получает свой собственный идентификационный номер Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
Частицы железа, обнаруженные в ходе поиска, отличающихся поверхностной коррозии, скорее всего, не принадлежат к самолету. Эти частицы направляются в НФЛ для анализа Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
На авиабазе Гильзе-Рийен из обломков MH17 реконструируют самолет Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
С помощью веревок устанавливают места поражения Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
Каждому месту удара или повреждения присваивается свой собственный номер Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
Внутренняя часть самолета Фото: Joint Investigation Team
1 / 1
Контур самолета, прорисованный на полу, служит ориентиром для дальшейшего соединения деталей Фото: Joint Investigation Team
1 / 1


Робота в Києві
В електронному журналі JIT також розповідається про роботу Об'єднаної слідчої групи у Києві. Офіс знаходиться в невеликому приміщенні, де працюють чотири слідчих з Австралії, дві команди з Нідерландів (близько 5 осіб) та шість українських перекладачів. Слідчі займаються ідентифікацією людей за телефонними переговорами, візуальним матеріалом, а також шляхом обміну інформацією з Нідерландами і за допомогою аналізу телекомунікацій. Крім того, слідчі провели понад 80 опитувань свідків.

"Умови роботи далекі від досконалості, але невелика кімната має одну перевагу: слідчі знаходяться поруч один з одним", - пишуть експерти.

Командою з 15 чоловік в київському офісі керує Ендрю Донохью, детектив і старший слідчий австралійської федеральної поліції. Команда працює з вересня 2014 року в тісній співпраці зі Службою безпеки України. Відразу ж після аварії СБУ надала доступ до великої кількості телефонних розмов та інших даних. Українські та російськомовні слідчі допомагають іноземцям прослуховувати ці розмови, які важливі для розслідування, перекладаючи їх на англійську мову.

"Хтось (з фігурантів переговорів, - "Апостроф") під час бесіди згадує імена своїх дітей. За цими словами ми можемо спробувати ідентифікувати цю людину", - пояснив Герт ван Дорн, представник голландської поліції.

Деякі з уламків містять пісок і інші дрібні дрібні частинки. Їх уважно "струшують" над аркушем паперу і проводять додаткове дослідження Фото: Joint Investigation Team


Дослідження ґрунту
Влітку 2015 року нідерландський полковник Даан Ноорт знаходився у східній Україні протягом 10 днів зі своєю слідчою групою. Найбільш важливим завданням цієї місії було взяти проби ґрунту, щоб визначити можливу стартовий майданчик для запуску ракет. З самого початку було незрозуміло, чи отримають експерти завдяки дослідженню ґрунту потрібну інформацію. Поля були вкриті снігом, розорані і засіяні знову. Йшли проливні дощі, які могли змити важливі докази. "Знайти залишки ракетного палива або інші сліди можливого запуску – це було б дійсно екстраординарно", - пишуть експерти в електронному журналі.

12 червня 2015 роки команда вилетіла з Ейндховена (Нідерланди) в Харків. Через три дні слідчі поїхали на територію, зайняту так званою ДНР. Оскільки у Нідерландів немає офіційних стосунків з "республікою", всі переговори про допуск слідчих на місце падіння "Боїнга" вели представники ОБСЄ, які також їх супроводжували. Експерти пишуть, що представникам бойовиків доводилося пояснювати, що їх сучасне вимірювальне обладнання не має нічого спільного зі шпигунськими пристроями. В результаті в Донецькій області група взяла всі необхідні для розслідування проби ґрунту. Це сталося лише через рік після падіння літака.

"Ми відвідали ділянки, з яких міг бути проведений запуск, в пошуках доказів дій, які викликали стільки горя. Ця подія (знищення "Боїнга", – "Апостроф") суттєво вплинула на наше суспільство і світ навколо нас. Тому ми зробили все, що в наших силах", - говорить Ноорд.

В електронному журналі також розповідається, що слідчим та експертам морально було дуже нелегко працювати з речами, які були знайдені в літаку. Серед речей вони знаходили дитячі іграшки - рожевих принцес з колясками і фотоальбоми жертв. "Саме ці особисті речі найбільше впливають на представників команди слідчих. Марьолейн ван ден Берг, котра займається адміністративною підтримкою, згадує уламки меблів з літака, серед яких був знайдений напівпорожній пакет чіпсів Lays. І відразу думає про дитину, котра з'їла тільки половину цих чіпсів", - розповідається в електронному журналі JIT.

Читайте також

Українці, беріть зброю вже, бо як Росія прийде у ваш дім, буде пізно - командир батальйону "Ахіллес"

Командир батальйону Ахіллес розповів про ситуацію під Бахмутом та зробив важливе звернення до українців

"СВО" закінчилася: яку "повноцінну" війну задумав Путін проти України

У Кремлі сподіваються набрати ще 300 тисяч людей для нового наступу

Через нестачу фінансування у нас проблеми з пораненими – воєнний хірург

Як забезпечується медицина у ЗСУ, чого вистачає, а чого потребують наші воїни - в інтерв'ю воєнний хірурга