RU  UA  EN

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Фарс і балаган: батьки плюються через дистанційне навчання

Що робити з онлайн-навчанням, коли інтернету немає в 65% сіл

Що робити з онлайн-навчанням, коли інтернету немає в 65% сіл Фото: Getty images

Постноворічний локдаун, який триватиме в Україні з 8 по 24 січня, знову змусив школярів і їх батьків згадати всі "принади" дистанційного формату навчання. Справа в тому, що дитячі садки Кабмін не зважився відправити на карантин, а ось школи - запросто. Деякі директори вийшли з ситуації не особливо заморочуючись, просто продовживши зимові канікули, але так вчинили далеко не всі. Чи змінилася якість дистанційного навчання в Україні у порівнянні з освітнім Армагеддоном навесні, і чи вдалося педагогам провести роботу над власними помилками, розбирався "Апостроф".

Старі проблеми нового локдауна

Якщо проаналізувати відгуки батьків в соцмережах і на шкільних форумах, то можна побачити, що в порівнянні з весняним локдауном, коли дистанційка налаштовувалася практично наосліп, певні поліпшення все ж є. Принаймні Zoom (платформа для відеоконференцій) навчилися користуватися більшість педагогів.

Більш того, допомога вчителям, школярам та їхнім батькам прийшла звідки не чекали: від Міносвіти. МОН запустило проект "Всеукраїнська школа онлайн". Це ресурс, де зібрані уроки по 18 основних предметів, які проходять учні 5-11 класів. Тут є навчальні відео, конспекти, тести. Загалом все, що може знадобитися школяреві.

Втім, онлайн-ресурс, звичайно, добре, але пояснювати школярам матеріал і відповідати на їхні запитання - завдання педагогів. Тому ще в грудні, коли Кабмін ухвалив постанову про посилення карантину, вже було зрозуміло, що дистанційці - бути!

І в перші ж дні онлайн-навчання по-українськи старі проблеми повернулися.

По-перше, багато учнів і педагогів досі не розібралися, як налаштовувати і підключатися до відеоконференцій.

"У перший день дистанційки ніяких уроків у нас не було, - скаржиться "Апострофу" мешканка Києва Ірина. - Учитель просто не змогла підключитися до Zoom. На другий день, начебто розібралася, але знову плутанина: учитель онлайн, а половина класу то не може підключитися, то вилітає з'єднання... Це не уроки, а не зрозумій що. Одна показуха".

"Перше, що треба було зробити - це навчити вчителя працювати з Zoom, - пише в соцмережах користувач Тетяна Павленко. - Щоб вони вміли нормально включати презентації, вимикати і вмикати звук у учасників конференції, розуміли хто заважає, вміли користуватися чатом тощо. Бо балаган, а не уроки".

І якщо учні середньої та старшої школи ще здатні розібратися в технічних особливостях підключення до відеоконференцій, то молодшим школярам необхідна постійна допомога батьків, що змушує їх розриватися між роботою і дитиною. Очевидно, з цієї причини мер Києва Віталій Кличко звернувся до уряду з проханням дозволити молодшим класам відвідувати школу.

Але навіть якщо освоїти Zoomоведення на 12 балів, немає ніяких гарантій, що урок відбудеться. Адже проблема з поширенням інтернету у віддалені населені пункти України досі залишається актуальною.

Так, за даними Мінцифри, понад 17 тисяч населених пунктів України не мають взагалі оптичних мереж для доступу до інтернету, а 65% сіл країни не покриті якісним високошвидкісним інтернетом.

"5,75 мільйонів громадян не мають можливості підключитися до якісного фіксованого інтернету. Більше 4 мільйонів українців живуть в селах, де немає якісного фіксованого інтернету", - зазначали в Мінцифри.

Більш того, 16 тисяч навчальних закладів країни не підключені до оптоволоконних мереж. Природно, при такому положенні справ говорити хоч про якесь дистанційне навчання не є можливим.

Втім, навіть стовідсоткове поширення інтернету по країні не вирішило б проблему. Адже мало мати тільки доступ до мережі, потрібно ще забезпечити дітей гаджетами, за допомогою яких, вони могли б вести комунікацію з педагогами. Якщо в сім'ї одна дитина, то покупкою ноутбука або планшета для навчання ще можна вирішити завдання, але що робити, якщо в сім'ї 2-3 школяра і у всіх уроки в один і той же час?

Фото: Getty images

"Як розділити один ноутбук на чотирьох дітей одночасно? - скаржиться в соцмережах користувач Юлія Туржанська. - Кожному потрібно організувати тихе місце для навчання, так як діти сидять з включеними мікрофонами, а відповідати необхідно на питання вчителів в онлайні. Мабуть у тих, хто розробляв програму "дистанційного навчання", по одній дитині".

Конфлікт законів

До вже відомих проблем, додалися і нові труднощі. Так, з 1 січня вступив в силу новий санітарний регламент для установ загальної середньої освіти. За цим документом, наприклад, першокласники повинні безперервно користуватися технічними засобами навчання (комп'ютери, планшети, телефони) не більше 10 хвилин. Учні 2-4 класів не більше 15 хвилин, а учні 5-7 класів не більше 20 хвилин. Але урок у тих же першокласників, відповідно до закону "Про повну загальну середню освіту", повинен тривати 35 хвилин, а в учнів 2-4 класів - 40 хвилин. Тобто урок повинен бути тривалішим, ніж онлайн-сесія за комп'ютером.

У МОН пропонують розділити урок на дві частини: онлайн і офлайн. Частину уроку (в той час, який дозволено провести за комп'ютером), учитель повинен пояснювати матеріал онлайн, а залишок часу школярі працюватимуть самостійно.

За фактом таке нововведення призвело до ще більшої плутанини.

"Тільки налаштування сесії - поки всі зберуться, заспокояться, перепідключаться - займає хвилин 10-15. Що за решту 5-10 хвилин учитель може встигнути пояснити дітям? Це якийсь фарс. Я в повному шоці від такої дистанційки", - каже "Апострофу" мама столичного шестикласника Анна.

Але варто зазначити, що деякі школи вирішили особливо не морочитися з дистанційкою і просто перечікують карантинну бурю. Десь просто залишають завдання на сайтах шкіл, десь відправляють завдання в месенджери, а десь продовжили канікули на час локдауна.

Фактів менше - знань більше

Втім, простим самоусуненням від дистанційного навчання, проблему не вирішити. При такому положенні справ виникає цілком закономірне питання: а що ж буде з якістю знань українських школярів? Адже цілком імовірно, що до того моменту, як пандемія коронавірусу перестане бути загрозою, Україна переживе ще не один жорсткий локдаун, а значить, дистанційка це надовго.

На думку експерта напрямку "Освіта" Українського інституту майбутнього Миколи Скиби, українські школярі на дистанційці справді не засвоять частину матеріалу, передбаченого навчальними програмами.

"Якщо оцінювати якість освіти з точки зору того, що називається "засвоєнням програми" або успішністю за програмою, то дистанційний формат освіти вимагає іншого темпу: менших порцій занять, меншої кількості домашніх завдань. Тобто обсяг знань зменшується. Такий формат не дасть можливості засвоїти великий обсяг фактів, передбачених програмою", - говорить "Апострофу" Скиба.

Фото: Getty images

Однак якість освіти не вимірюється кількістю формул, фактів і дат, які залишаються в пам'яті школярів.

"Який сенс в такій кількості матеріалу, якщо він все одно забувається? Чому забувається? Тому що ця інформація не використовується. А не використовується тому, що відірвана від практичних потреб. Тому потрібно переглядати програму. Але це в довгостроковій перспективі. А до кінця навчального року можна спробувати ввести інші критерії оцінювання: оцінювати нові навички, які раніше не були закладені в програму, як очікувані результати. Наприклад, навичка вирішувати проблеми. Навіть в списку топ-10 Світового Економічного Форуму ця навичка стоїть на високих позиціях, - запевняє Скиба. - Або навик креативності, побудови власної освітньої стратегії, яка не залежить від якоїсь інституції. Зазвичай, питання освітньої стратегії завжди вирішувалося МОН, школами, університетами. Але ці інституції не встигають, і тільки конкретна людина по відношенню до себе може оцінити, що вона повинна змінити в собі, щоб встигати за світом, який так швидко змінюється. Це навик №1. Так, це складно, так це виходить за рамки шаблонів, але це наближає нас до реальності".

Ці процеси, на думку експертів, повинні проходити паралельно з вливанням бюджетних коштів в систему освіти, хоча б для того, щоб забезпечити дітей гаджетами. Але тільки грошей для якісної освіти недостатньо.

"Той, хто хоче вчитися і здобувати знання, а таких 20-25%, той і в умовах дистанційного навчання ці знання буде отримувати, - підкреслив "Апострофу" екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук. - А хто ходить до школи тільки тому, що це потрібно і тому, що є закон, де записано, що якщо учень 10 днів не був у школі, то батьків можуть притягнути до відповідальності, то навіть якщо вчитель буде стояти біля ліжка і викладати, то це не означає, що така дитина стане отримувати знання".

Звичайно, ми можемо мріяти про ідеальні умови організації дистанційної освіти, але якщо подивитися реально, то таких умов немає, і найближчим часом не буде.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто