RU  UA  EN

Середа, 24 квітня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.85
НБУ:USD  39.25
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Навіщо суд, якщо є президент: як у Зеленського придумали нову форму амністії для бойовиків

На Банковій своїми ініціативами руйнують всю правову систему держави

На Банковій своїми ініціативами руйнують всю правову систему держави Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Українські парламентарії вирішили розблокувати обмін полоненими, який поставлений на паузу з квітня минулого року. Правда, зробити це народні обранці хочуть вельми сумнівним чином: дати президенту одноосібне право звільняти від кримінальної відповідальності засуджених осіб, які представляють обмінну цінність для Росії і їх сателітів на територіях окупованого Донбасу. Що придумали "Слуги народу" і чи не підімне під себе інститут президента всю судову владу в Україні, розбирався "Апостроф".

Що пропонують "слуги"

Як відомо, обмін полоненими між Україною та адміністраціями окупованих територій на Донбасі заблокований вже понад 14 місяців. Не звільняє Росія і українських політв'язнів. Водночас, за даними, озвученими радником глави Офісу президента Олексієм Арестовичем, зараз в тюрмах так званої "ДНР" перебувають 214 українських заручників, ще 75 осіб в тюрмах фейкової "ЛНР" і 138 осіб в ув'язненні в самій Російській Федерації, в тому числі і в окупованому Криму. Тобто всього 427 заручників.

Формальні причини заморозки обміну найрізноманітніші: від неможливості узгодити списки (бойовики подають в своїх списках неіснуючих людей), до вимог окупантів віддавати їм людей, які пройшли процесуальну очистку.

"При останньому обміні не було юридичного очищення і тепер обміни застопорилися, адже ті люди, яких передали тій стороні, залишилися хто в розшуку, хто під слідством. Росіяни за таких умов більше не захотіли робити обмінів", - пояснює "Апострофу" голова Харківської правозахисної групи Євген Захаров.

Втім, реальна причина затяжної паузи - небажання самої Росії проводити такі обміни, залишаючи за собою потужний важіль політичного тиску на Україну.

Але народні обранці придумали, як зрушити процес з мертвої точки. На сьогоднішній день, згідно з чинним кримінальним кодексом, існує низка правових підстав для звільнення особи від кримінальної відповідальності. Наприклад, такими підставами може бути примирення винного з потерпілим, так зване, дієве каяття, взяття на поруки винного.

Але є один ключовий момент! "Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюється виключно судом", - сказано в 44 статті Кримінального кодексу.

Ця норма, ймовірно, і не припала до смаку авторам законопроекту № 5672 нардепам від "Слуги народу" Івану Калауру і Миколі Стефанчуку. Останній, нагадаємо, є братом першого заступника голови Верховної Ради Руслана Стефанчука. На їхню думку, шлях до звільнення від кримінальної відповідальності через суди - дуже довгий. Це ж треба спочатку провести досудове розслідування, потім сам суд, а там може бути апеляція, касація... А у випадках, коли терміново необхідно провести обмін полоненими, чекати рішень судів справа невдячна - там і росіяни з бойовиками можуть передумати. Що робити?

Для економії часу парламентарії пропонують доповнити КК України статтею 108-1 "Політико-правове рішення". Передбачається, що президент отримає право приймати політико-правове рішення для обміну осіб, "до прийняття українським судом вироку або іншого остаточного рішення в справі, про скоєння ними суспільно небезпечного діяння, передбаченого цим Кодексом", - значиться в тексті законопроекту.

Приймати таке рішення президент зможе за допомогою видання простого указу. Правда, після відновлення територіальної цілісності України, норми, що регулюють прийняття політико-правових рішень, будуть скасовані, адже проблема обміну, очікувано, втратить свою актуальність.

Чи допоможе така юридична конструкція розморозити процес обміну?

Зворотній ефект

На думку юриста Віталія Тітича, з правової точки зору, не існує перешкод для обміну військовополоненими між Україною і Росією.

"Це дегенеративна юридична конструкція. Україна ратифікувала Женевську конвенцію, відповідно до якої комбатанти з обох сторін підлягають обміну, навіть якщо під час бойових дій вони вбили або поранили противника", - пояснює "Апострофу" Тітич.

Але мова йде саме про військовополонених в "чистому" вигляді, які носять погони і давали присягу. Росія ж, як відомо, веде проти України гібридну війну, в якій підривати національну безпеку нашої країни можуть особи, прямо не пов'язані з військовою машиною РФ.

"І ясна річ, що Росія зацікавлена міняти реальних злочинців, які вчинили напади на цивільне населення, диверсії проти майна, що не задіяне у військовій сфері. Це абсолютно працює на ту сторону. Особи, які вчинили військові злочини і злочини проти людяності, не можуть бути передані, так як відповідно до міжнародного гуманітарного права, вони не можуть бути не покарані і у таких злочинів немає терміну давності. А військові - це комбатанти, вони і так підлягають обміну", - додає Тітич.

Але Росія, нехтуючи міжнародним правом, не йде на обміни навіть військовополоненими. І зрозуміло чому.

"Тому що обміни - інструмент політичного впливу Росії на Україну. Не можна разом змішувати політичні та гуманітарні питання, оскільки це ставить життя людей в залежність від політичної доцільності. Але Росія це робить, а Україна, бажаючи забрати своїх полонених, таким законопроектом готує грунт для цих обмінів ", - додає Євген Захаров.

На думку експертів, законопроект "слуг" створює передумови для легітимації відходу від відповідальності реальних злочинців. На перший погляд - невелика втрата, якщо Україна віддасть Росії злочинців. Толку в тюрмі від них мало, натомість ми отримаємо наших громадян, які роками сидять у в'язницях РФ і "Л/ДНР". Хіба ми не хочемо їх звільнити? Звичайно хочемо.

Але в тому то й проблема, що це дасть зворотний ефект: чим більше російських злочинців буде йти від відповідальності і повертатися в РФ, тим більше їх буде з'являтися в Україні для вчинення нових злочинів (а чого боятися, якщо покарання не буде, а буде "політико-правове рішення"). Одночасно з цим буде збільшуватися і кількість українських заручників в руках РФ, адже Росії потрібно буде на когось міняти натовп своїх диверсантів.

"Путін тут має просто необмежені можливості: наші громадяни під час війни їдуть в Росію хто на заробітки, хто до родичів і там їх затримують, а потім міняють", - зазначає Тітич.

Таким чином, утворюється замкнуте коло, в якому Росія отримує абсолютну перемогу.

Ящик Пандори

Більш того, існують й інші ризики прийняття законопроекту.

"Приймати закон і звільняти від відповідальності людей, які потрібні росіянам - дуже небезпечна гра. Будуть маніпуляції. У список для росіян потраплятимуть всі підряд. Це як з законом Савченко: спочатку планували прийняти його для того, щоб не порушувати права людини, а потім під цей закон всіх випустили", - пояснює "Апострофу" засновник "Східної правозахисної групи" Павло Лисянський.

"Можна ж йти далі і застосовувати політико-правові рішення в інших ситуаціях. Варто тільки відкрити цю можливість, і тоді впоратися з наслідками вже буде складно. Це розмиває право, як таке. У президента цілком явні схильності підміняти за допомогою адміністративних рішень роботу правоохоронних органів і судів. По суті справи, рішення про санкції, які вводить РНБО - це і є така підміна в чистому вигляді, як і законопроект про олігархів", - додає Захаров.

За словами Лисянського, винаходити юридичний "велосипед" нерозумно, адже в чинному законодавстві вже є процедура процесуального очищення.

"Є повноваження судів і є президентське право про помилування. Якщо людина вже засуджена, то президент легко може його помилувати. З 2018 з 2019 рік я перебував у президентській комісії з питань помилування і можу запевнити, що це не складна процедура і її можна пройти. Саме так і було організовано великий обмін в 2017 році. У нас достатньо дієвих інструментів", - зазначає Лисянський.

Однак головний аргумент авторів законопроекту полягає в тому, що використовувати діючі інструменти занадто довго, а треба було б вирішувати питання швидше.

"Але справа в тому, що коли державний орган працює злагоджено і чітко, то все відбувається швидко. Є тисяча способів як прискорити судове засідання, особливо, якщо в цьому є зацікавленість обвинуваченого. Це демократичні процеси, в яких вибудована система противаг. Ми хочемо все швидко? Так у Путіна взагалі все дуже швидко: сказав заарештувати і всіх заарештували, всі опозиціонери сидять. Все швидко. Ми хочемо йти таким шляхом? Повинна бути система противаг", - резюмував Лисянський.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто

Новини партнерів