ЯК РОБЛЯТЬ
COCA-COLA В УКРАЇНІ


АПОСТРОФ
Компанія Coca-Cola розширює лінійку напоїв, створює робочі місця, ініціює масштабні екологічні проекти, показує приклад відповідального ведення бізнесу.

Ще до карантину "Апостроф" побував на заводі "Кока-Кола Беверджіз Україна" в Київській області. Тепер ми більше знаємо, як народжується напій номер один в світі, і завдяки чому компанія The Coca-Cola Company займає шосту позицію
в рейтингу
Forbes найдорожчих брендів.
Представництво Coca-Cola відкрилося в Україні в 1992-му, а вже через два роки у Львові запрацював перший завод компанії з виробництва напоїв. Ще через чотири роки - в 1998-му - першу партію продукції випустив новий завод в Броварському районі Київської області, на якому ми, власне, і побували.

При під'їзді ще здалеку видно дві високі металеві цистерни, прикрашені фірмовим логотипом Coca-Cola. Це ємності для води - найголовнішого компонента у виробництві будь-яких напоїв. Її видобувають з власних свердловин заводу -сеноманского і юрського горизонтів.

Очищена багатоступінчастої фільтрації, доведена до відповідають вимогам Coca-Cola стандартів вода подається в цеху, де її змішують з сиропами і газують СО2, перетворюючи в готовий напій. Це коротко. На ділі ж виробництво напоїв під брендом Coca-Cola - складний технологічний процес, і до нього ми ще повернемося.
Це було в Атланті ...
1886 р
Coca-Cola "народилася" в Атланті (США), де фармацевт Джон Пембертон, експериментуючи на задньому дворі свого будинку, одного разу зварив новий сироп .У суміші з содовою водою сироп давав приємний на смак напій, який Джон почав продавати в аптеці по 5 центів за склянку, позиціонуючи його як засіб для бадьорості і від головного болю. Початкові продажу не перевищували десятка склянок в день, але все одно це радувало Джона. Другим знаковим персонажем став хтось Аза Кендлер, який отримав права на сироп коли і який зробив торгівлю готовим напоєм своїм основним, а пізніше і єдиним бізнесом. Купівля патенту на рецептуру коли обійшлася йому в 2,3 тис доларів, а через 30 років бізнес Кендлера вже стоїть 25 млн доларів.
1893 р
Патентне відомство США зареєструвало товарний знак Coca-Cola в його оригінальному зображенні, яке дійшло до наших днів.
1894 р
У Далласі (Техас) заробив перший завод з виробництва сиропу. І десь в той же період народилася ідея перейти від розливних продажів до бутильованим, що дало гігантський стрибок бізнесу: напій можна було заздалегідь фасувати і доставляти на найвіддаленіші ферми.
1899 р
Знаковою подією стала поява ботлерів (підприємств, що займаються розливом напоїв). Підприємці Бенджамін Томас і Джозеф Уайтхед викуповують у Ази Кендлера права на розлив і продаж Coca-Cola на всій території США. За власником ж бренду залишилося виробництво основи напою. Ця схема "поділу праці" збережена і сьогодні. За десятиліття створилася і розвинулася мережа ботлерів - спочатку в США, а пізніше і за їх межами. Вони готують напої з сумішей, які поставляє з власних підприємств власник бренду - The Coca-Cola Company. Так це працює вже понад століття.
1915 р
Створена фірмова пляшка оригінальної форми, також дійшла до нашого часу.
1919 р
Компанію придбав банкір Ернест Вудрафф. Він керував нею понад півстоліття, і при ньому Coca-Cola стала міжнародною. Багато сил і засобів вкладалося в маркетинг. Імпорт був виведений в окремий бізнес - створена The Coca-Cola Export Corporation.
Під час Другої світової Вудрафф видав розпорядження, що стало історичним:

"Забезпечити, щоб кожен американський військовослужбовець міг придбати пляшку Coca-Cola за 5 центів, де б він не знаходився і скільки б це компанії не коштувало".

Cola слідувала за американською армією, і її спробували жителі багатьох країн на різних континентах.
1960 р
Компанія починає випускати напої Fanta і Sprite. Cola стає офіційним напоєм олімпіад і Чемпіонатів світу з футболу.
1982 р
З'являється Coca-Cola Light
1997 р
Оприлюднена знакова цифра: за три останні роки продано напоїв Coca-Cola стільки ж, скільки до цього було реалізовано за 75 років.
2000 р
Рік революції фірмової скляної пляшки: зберігши обриси і пропорції, завдяки інноваційним технологіям вона стає на 40% міцніше і на 20% легше.
2007 р
Компанія інвестує 60 мільйонів доларів у вдосконалення системи переробки використаної упаковки. З'являється "пляшка з пляшки" - переробка поворотної ПЕТ-тари в нову, яка потім використовується для тих же напоїв. А ще через два роки на ринок виведена революційна пляшка PlantBottle ™, на 100% придатна для переробки та на третину вироблена з матеріалів рослинного походження.
До теперішнього часу компанія випускає 4 100 продуктів на 900 заводах по всьому світу, а також володіє 500 брендами.

В Україні з конвеєрів сходять популярні в усьому світі напої Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Schweppes, а також питна вода BonAqua, соки Rich, Rich Kids, холодний чай Fusetea, енергетичні напої Burn і Gladiator.

Тут народжується напій
Нагадаємо, рецепт Coca-Cola (як і інших брендових напоїв компанії) є власністю The Coca-Cola Company, їй же належать лабораторії з розробки рецептур і підприємства з виготовлення концентратів - тієї самої бази для всіх напоїв.

Україна отримує концентрати з заводу у Франції або Ірландії.

Технолог сіроповаркі показує нам "серце" підприємства - установку по змішуванню компонентів. В її скляних циліндрах - два концентрату і вода, в залізному баку цукровий сироп. Тут - на площі всього в пару квадратних метрів - і народжується найзнаменитіший безалкогольний напій на планеті.

"Нічого складного, головне - не помилитися в пропорціях. Втім, помилитися неможливо - автоматика не пропустить помилку", - посміхаючись зауважує технолог.

Переходимо в цех виготовлення пластикової пляшки. Її видувають зі спеціальних заготовок - преформ, зовні схожих на медичні пробірки. Їх, в свою чергу, роблять з - поліетилентерефталату, звідси і назва тари - ПЕТ-пляшка.

Преформи штампує досить цікава машина, важлива частина якої - металева матриця, схожа на гігантську гребінець, де кожен зуб - форма, на якій, власне, і утворюється заготівля майбутньої пляшки.

Преформи надходять в видувні машини, де під великим тиском повітря перетворюються в готові пляшки. Машини неймовірно швидкі. Наприклад, 1,5-літрову пляшку апарат виробляє зі швидкістю 13600 штук на годину, 1-літрову - зі швидкістю 16200 штук на годину, або 5 штук в секунду. І це при тому, що видув проводиться в два цикли: предвидув і фінальний видув, остаточно формує вид пляшки, з усіма рельєфними написами і малюнками.
12 ліній розливу
Червоне і сталеве - так мені запам'ятається "Кока-Кола Беверджіз Україна".

Червоний - колір бренду.
Сталеве - домінуючий в цехах характерний металевий блиск механізмів, ємностей і трубопроводів з нержавіючої сталі.
І, нарешті, прямуємо в саме видовищне місце - цех розливу готової продукції. На заводі 12 розливних ліній. Найшвидша - по розливу в бляшанку. О першій годині з неї сходить 50 тис баночок Coca-Cola або будь-якого іншого напою компанії. Тут відчуття швидкості вражає ще більше, бо всі процеси на увазі. Банки навіть не біжать по конвеєрній стрічці - летять!

Так як ми були на заводі ще до введення карантину, то в цеху зустріли галасливу групу школярів. Екскурсії на заводі Coca-Cola - явище часте і звичне. У 2019 м завод відвідали близько 50 тис осіб. Переважно школярі і студенти, але чимало і дорослих. Вважаю, не всякий музей похвалитися такою відвідуваністю.

Екскурсії безкоштовні, досить зареєструвати групу учасників на сайті заздалегідь (за сім днів) - і можна приїжджати. Обмеження тільки за віком (старше 12 років) і кількості - не більше 35 осіб. Одноразові стерильні халати, шапочки, маски, а також спеціальне взуття - обов'язкові атрибути для відвідувачів виробничих ліній.

Є в цеху піднесення (місток через конвеєр), стоячи на якому можна побачити найбільшу кількість процесів. Від пляшок, що пролітають через лазерний контроль рівня наповнення, до "черги", коли ці ж пляшки, сповільняться, товпляться (немов люди в метро в годину пік) в очікуванні процесу упаковки. І вже стягнуті в поліетиленові зв'язки по шість штук - вони ритмічно подаються далі, де їх завантажать на автомобілі і відвезуть на зустріч з покупцем.

Всі 12 розливних ліній здатні зробити в рік більше 100 млн так званих юніт-кейсів - умовних ящиків готової продукції.
Інноваційний-квадрогенераціонний
Найбільш вражаючим об'єктом на підприємстві є власна квадрогенераціонная установка. По суті - завод всередині заводу. Квадро - тому що виробляє чотири продукти: електроенергію, холодну і гарячу воду, а також необхідний для напоїв вуглекислий газ. Інвестиції в цей інноваційний об'єкт склали 18 млн євро.

Основа квадрогенераціонная заводу - два двигуни внутрішнього згоряння, що працюють на природному газі. Двигун обертає генератор, виробляючи електроенергію. Система водяного охолодження двигунів - це спосіб отримання гарячої води. Частина її йде безпосередньо на виробничі потреби, інша частина - на створення холоду (за рахунок процесів випаровування і конденсації). Ну і четвертий продукт - вловлює вуглекислий газ, який утворюється при згоранні газу.

Рішення про будівництво квадрогенераціонного заводу було прийнято з кількох причин. Перша - екологічна. Пішовши в "автономне плавання", компанія не споживає енергію з зовнішніх мереж (при виробництві якої, як відомо, далеко не завжди використовуються природоохоронні технології). Своє ж електрику у Coca-Cola - екологічно чисте, оскільки утилізується (не викидається в атмосферу) і вуглекислота, і тепло.

Друга причина - енергоефективність, яку забезпечує комплексне виробництво відразу декількох видів продукту. Крім того, "свій" вуглекислий газ кращий ще й тим, що має більш високі показники чистоти, ніж той, який зазвичай доступний на українському ринку.

Третя причина - енергонезалежність і відповідальність. Чи не купуючи електрику, Coca-Cola не виступає фактором додаткових навантажень на енергосистему. Більш того, квадрогенераціонний завод навіть передає в мережу надлишки своєї електроенергії в пору пікових навантажень в регіоні.
Частина нашої історії
Звичайно ж, Coca-Cola в глобальному розумінні - це перш за все успішна транснаціональна компанія зі стандартизованими управлінськими і виробничими процесами, що випускається продуктом. І я прекрасно розумію, що фундаментом діяльності "Кока-Кола Беверджіз Україна" став багаторічний досвід всієї Системи Coca-Cola - з її кращими практиками, напрацьованими в різний час в різних країнах. Але все ж Coca-Cola сьогодні - це також і українське явище, частина нашої сучасної історії.

В Україні компанія платить податки (майже 300 млн грн за минулий рік), створює сама і стимулює створення робочих місць іншими (на кожного з 1500 співробітників "Кока-Кола Беверджіз Україна" - 19 робочих місць в суміжних сферах української економіки), вносить вклад в загальний інтелектуальний розвиток суспільства. При цьому Coca-Cola забезпечує 12% вартості українського експорту безалкогольних напоїв, вод і соків. Як не крути, а особисто я не знаходжу причин не гордитися усім цим.
Автор: Вадим Петрасюк
Фото: Олександр Гончаров і https://ua.coca-colahellenic.com/
© Апостроф, 2020
Made on
Tilda