"Укрпошта" є збитковою компанією, і існує значний ризик того, що вона оголосить дефолт, вважають в уряді та Національному банку України. При цьому голова компанії Ігор Смілянський стверджує, що ніякий дефолт компанії не загрожує, а нездоровий ажіотаж навколо неї виник з вини керівництва НБУ. "Апостроф" розбирався, у якому фінансовому стані насправді перебувають "Укрпошта" та інші державні компанії.

Державне підприємство "Укрпошта" фактично є банкрутом та найближчим часом може оголосити дефолт. Це випливає із проєкту держбюджету України на 2026 рік, який підготував Кабінет міністрів.

В уряді наголошують на хронічній збитковості компанії. Так, у 2023 році її збитки становили 796,4 млн грн, а у 2024 році – 413,2 млн грн. При цьому поточні зобов'язання "Укрпошти" перевищили її оборотні активи на 3,7 млрд грн, боргове навантаження досягло 98% від активів.

Кабмін розглядає кілька сценаріїв розвитку подій, у тому числі ті, що передбачають подальше погіршення фінансового стану "Укрпошти". У зв'язку з цим не виключена докапіталізація компанії – не менше ніж на 826 млн грн.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

У свою чергу голова "Укрпошти" Ігор Смілянський відкидає саму можливість дефолту компанії та необхідність її докапіталізації за рахунок бюджетних коштів.

"Джерело "дефолту" – лист НБУ за підписом голови НБУ А. Г. Пишного, де зазначається така оцінка і нібито докапіталізація Укрпошти — це один із чотирьох ключових ризиків фінансової системи України", – написав Смілянський у своєму телеграм-каналі.

За його словами, капітал компанії станом на 1 червня 2025 року становив понад 4 млрд грн.

Після того, як НБУ змінив порядок розрахунку капіталу, він став мінус 600 мільйонів... І навіть там передбачено час до 1 січня 2026 року, щоб привести капітал у відповідність до нових правил, що ми й зробимо без жодної копійки з державного бюджету", – заявив Смілянський.

EBITDA проти збитків

То що ж все таки відбувається з "Укрпоштою"? Чи дійсно компанія перебуває у переддефолтному стані, і що буде, якщо вона збанкрутує?

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Це взагалі, щось незрозуміле – немає жодних причин говорити про дефолт "Укрпошти", – сказав у коментарі "Апострофу" інвестиційний банкір та фінансовий аналітик Сергій Фурса.

Він також вважає безглуздим моделювати ситуацію, в якій "Укрпошта" оголошує дефолт.

"Навіщо говорити про те, що ніколи не настане", – пояснив свою позицію експерт.

"Укрпошта", безумовно, має проблеми, проте їх потрібно розглядати у відповідному контексті.

"Компанія збиткова, це правда. Але збитки скорочуються, – сказав у розмові з виданням фінансовий аналітик Андрій Шевчишин. – При цьому зростає дохід. Тобто насправді фінансові показники "Укрпошти" покращуються і досить активно".

Він звернув увагу на те, що так звана EBITDA – прибуток до відрахування відсотків за кредитами, податків та амортизації, показник якої дозволяє оцінити операційну ефективність бізнесу, у "Укрпошти" за підсумками 2024 року перевищив 650 млн грн.

Серйозну проблему представляє боргове навантаження, але воно багато в чому пов'язано з тим, що компанія провела масштабну модернізацію, що вимагало значних фінансових вливань, зокрема кредитних.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Шевчишин також сумнівається, що "Укрпошта" оголосить дефолт. Він упевнений, що кредитори компанії – Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) намагатимуться її перекредитувати.

Крім того, не виключена докапіталізація "Укрпошти" з боку держави.

"Адже ми розуміємо, що "неефективність" компанії частково пов'язана зі значною кількістю приміщень, які потрібно обслуговувати, є соціальні функції, які більше ніхто на себе не візьме. При цьому з точки зору ефективності ми розглядаємо її як приватну компанію, – каже експерт. – Можна виділити інклюзивну функцію в іншу юрособу, яку б фінансував держбюджет. А "Укрпошта" тоді займалася б посилками і була б прибутковою".

Літаки, потяги, газопроводи

До речі, "Укрпошта" – далеко не єдина державна компанія, яка працює на збиток. Кабмін серед інших називає столичний аеропорт "Бориспіль".

Втім, з ним все недвозначно зрозуміло – як і інші повітряні гавані він був закритий відразу ж після початку російського вторгнення, а тому вже більше трьох років "Бориспіль" ніякої діяльності не веде, і ні про який прибуток говорити не доводиться - як мінімум, до закінчення дії режиму воєнного стану, а, швидше за все, до набагато пізнішого терміну.

Проте збитковою є й "Укрзалізниця", незважаючи на те, що рух потягів під час великої війни ніхто не скасовував.

Уряд у проєкті держбюджету зазначає, що лише у 2026 році "Укрзалізниця" повинна буде погасити єврооблігації на $500 млн, і без реструктуризації цієї заборгованості дефолт компанії практично неминучий.

"Укрзалізниця" має дві великі проблеми – це те, що тарифи (на вантажні перевезення) не підвищуються і не індексуються, і компанія в такій ситуації не може нормально функціонувати. Плюс велика "дірка" - це пасажирські та приміські перевезення. Це не популярно, тому цю проблему також ніхто не вирішує", - пояснює Сергій Фурса.

Однак, за його словами, стосовно "Укрзалізниці" також було б неправильно використовувати термін "дефолт".

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Будуть переговори (з кредиторами), буде реструктуризація. Потяги як ходили, так і ходитимуть", – каже експерт.

Те саме, насправді, стосується й більшості інших держкомпаній.

Є, щоправда, питання до НАК "Нафтогаз України".

"Побачимо, з якими фінрезультатами вони вийдуть у наступний рік, оскільки зараз у них завдання купити якнайбільше газу, щоб пройти опалювальний сезон, на що потрібно витратити купу грошей, – розповідає Фурса. – Але ніякого дефолту там не буде, хоча також йтиметься про реструктуризацію зовнішніх зобов'язань, про переговори з кредиторами".