Українці матимуть можливість поколесити 3000 км залізницею рідної країни абсолютно безкоштовно. Про програму під назвою "УЗ-3000" повідомив президент Володимир Зеленський, проте її концепція досі допрацьовується. "Апостроф" розбирався у логіці анонсованої програми, а також у тому, хто заплатить за цей "атракціон небаченої щедрості".

Президент Володимир Зеленський анонсував програму безкоштовних залізничних поїздок для українців.

"Я доручив пропрацювати спеціальну програму транспортної підтримки для всіх українців, і є вже пропозиції від "Укрзалізниці" – "УЗ-3000" , – заявив глава держави у своєму черговому відеозверненні, яке було опубліковано 1 листопада.

Широка країна моя рідна...

Йдеться про те, що кожен українець зможе здійснити безкоштовні залізничні поїздки в межах країни загальним лімітом 3000 км.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Це може бути декілька поїздок. Наприклад, відстань між Києвом та Харковом становить близько 500 км, відповідно безкоштовно накатати між ними туди-назад можна буде три рази.

А ось з Харкова до Львова і назад (відстань між містами близько 1000 км) можна з'їздити лише три рази, при цьому доведеться або платити за четвертий квиток, щоб повернутися у вихідний пункт, або зовсім не повертатися.

Звичайно, можна використовувати безкоштовний ліміт для поїздок у різних напрямках, наприклад, з Києва до Одеси, Вінниці, або ж до тих самих Львова та Харкова.

До речі, чому саме 3000 км? В "Укрзалізниці" кажуть, що це відстань найдовшого маршруту в країні туди-назад - між Запоріжжям та Ужгородом.

А якщо не вибрати весь кілометраж за лімітом? Про це в УЗ теж думають.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Важливе уточнення - програма "УЗ-3000" не діятиме на приміських маршрутах, а також під час поїздок у вагонах СВ та 1-го класу поїздів "Інтерсіті".

Коли буде запущено програму? Очікується, що вже з 1 грудня.

За словами голови "Укрзалізниці" Олександра Перцовського, програма діятиме в період низького сезону, ймовірно, протягом чотирьох місяців (яких саме він не уточнив).

Зрозуміло, що літні місяці не підпадають під визначення низького сезону, і багато українців у цей період активно подорожують, навіть незважаючи на війну. Однак кінець грудня та початок січня також складно назвати низьким сезоном – зазвичай на цей час навіть призначаються додаткові потяги.

Але, як було сказано вище, деталі програми ще допрацьовуються, тому, вірогідно, про них ми дізнаємося пізніше.

Ідея без концепції

Звідки взагалі узялася ідея безкоштовних залізничних поїздок? Що це – піар влади, яка намагається заробити якомога більше очок перед можливими виборами (війні поки кінця і краю не видно, але до них уже всі повним ходом готуються) чи добре прораховане економічне рішення?

Керівник аналітичного напряму мережі "АНТС" Ілля Несходовський вважає, що поки що ми маємо справу з погано продуманою концепцією, при цьому в самій ідеї не варто шукати політику.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Експерт припустив, що керівник "Укрзалізниці", прийшовши до президента з доповіддю, розповів про те, що зараз, під час низького сезону, у багатьох потягах є вільні місця.

"І президент чи, можливо, хтось із радників, запропонував безкоштовно роздавати ці місця, – сказав Несходовський у коментарі "Апострофу". – Відповідно, після цього президент цю ідею озвучив у своєму черговому відеозверненні. І тепер вони намагаються цю ідею якимось чином оформити, щоб вона виглядала більш-менш пристойно" .

Чи вдасться? Поки що сказати складно.

"З того, що відомо, можна зрозуміти, що є два варіанти реалізації цієї програми, - розповідає виданню координатор експертних груп Економічної експертної платформи Олег Гетман. – Якщо це – (безкоштовні) квитки на ті місця, які не заповнені, тобто, коли потяг везе “повітря”, то в цьому є сенс. Але якщо це квитки для тих, хто і так би заплатив гроші, то це вже шкідлива історія. Тому важливі деталі – все залежатиме від дизайну програми".

Хто платить за банкет

Як відомо, безкоштовним буває лише сир у мишоловці, а тому за "безкоштовні" залізничні квитки хтось все одно має заплатити.

Це точно буде не "Укрзалізниця", яка є глибоко збитковою. Для підтримки компанії на плаву у проєкті бюджету 2026 року передбачено фінансування у розмірі 16 млрд грн.

"Водночас потрібно розуміти, що 16 млрд грн підтримки на наступний рік не дорівнює програмі в 3000 км", – уточнила днями прем'єр-міністерка Юлія Свириденко.

Представники "Укрзалізниці" взагалі стверджують, що додаткових бюджетних коштів на реалізацію програми "УЗ-3000" не потрібно.

Більше того, у багатьох потягах продається різна їжа та напої, і коли потяги курсують порожняком, продавати все це нікому, тоді як "безкоштовні" мандрівники, хоч, можливо, і не всі, що-небудь та куплять.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Це – нехай невеликий, але, все-таки, якийсь плюс", – зазначає Олег Гетман.

Однак без фінансових втрат, схоже, не обійдеться.

"Там, де будуть безкоштовні квитки, місця, швидше за все, швидко заповнюватимуться, – пояснює Ілля Несходовський. – Якщо буде можливість поїхати безкоштовно, людина купувати квиток не стане - вона поїде наступного дня, через день (якщо вона може відкласти поїздку - "Апостроф"). Як результат ми отримаємо "нуль" доходу від таких маршрутів".

Звісно, це не 16 млрд грн і навіть не 8 млрд грн, які вже передали "Укрзалізниці", попередньо відібравши їх у столичного бюджету.

"За моїми дуже приблизними оцінками, це десь 4 млрд грн", - каже Ілля Несходовський і додає, що точніший прогноз можна буде зробити лише після того, як стануть відомі всі умови програми.