Словаччина може перекрити постачання автомобільного палива в Україну – причина нібито в тому, що через пошкодження ЗСУ інфраструктури нафтопроводу "Дружба" НПЗ у Братиславі не отримує сировину з Росії, яку він використовує для переробки. "Апостроф" розбирався, наскільки серйозними є ризики припинення поставок словацького дизеля та утворення дефіциту палива в нашій країні.

Міністр закордонних справ Словаччини Юрай Бланар попередив Україну, що вона може залишитися без словацького дизельного палива через перебої в роботі нафтопроводу "Дружба", яким російська нафта надходить до його країни.

Нагадаємо, ЗСУ 18 серпня завдали удару по інфраструктурі нафтопроводу "Дружба", внаслідок чого Росія призупинила поставки своєї нафти до Словаччини, а також Угорщини. До цього "Дружба" зазнала обстрілів 12-13 серпня, і тоді транспортування нафти трубопроводом також припинялося.

Юрай Бланар нагадав, що Словаччина забезпечує 10% дизпалива, яке споживає Україна, а оскільки в його країні воно виробляється переважно з російської нафти, перебої поставок по "Дружбі" можуть позбавити Україну необхідного їй пального.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Ми розуміємо, що Україні важко, але для нас ця інфраструктура дуже важлива, тим більше, коли ми бачимо, що Україна сама шкодить своїм інтересам, ризикуючи залишитися без палива", – заявив словацький дипломат.

Представники Угорщини, яка, як було зазначено вище, також отримує нафту "Дружбою", і також постачає Україні дизпаливо, нічого про припинення поставок пального в нашу країну не заявляли (були, щоправда, загрози зупинити подачу електроенергії), проте також засудили удар по нафтопроводу. Крім того, прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан попередив, що ці атаки, а також "загрози" президента Володимира Зеленського щодо нафтопроводу "Дружба" та блокування Будапештом вступу України до Європейського Союзу "матимуть довгострокові наслідки".

Не треба нас лякати

Проте відвернемося від "високої" дипломатії та повернемося до справ приземлених: чи справді Україна може залишитися без словацького дизеля внаслідок виведення з ладу нафтопроводу "Дружба"?

"Словацький міністр має рацію в тому, що у нас може не бути 10% обсягів дизеля, а, насправді, навіть більше, тому що в липні зі Словаччини ми отримали 15%", – сказав у коментарі "Апострофу" експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко.

При цьому, за його словами, нічого критичного в цьому випадку не станеться: "Критичною я назвав би ситуацію, при якій (дефіцит) перевищує 30%".

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Він нагадав, що на початку російського вторгнення в Україні був дуже жорсткий дефіцит палива, проте досить швидко його вдалося подолати.

"Навесні 2022 року зі Словаччини ми ані краплі не отримували. Ані Словаччина, ані Угорщина тоді нам не продавали ні дизель, ні бензин. І, незважаючи на блокаду з моря, ми навчилися отримувати (необхідні) обсяги палива навіть без власної переробки (на початку війни переробні потужності були виведені з ладу "Апостроф")", – сказав Олександр Сіренко.

Таким чином, якщо словаки, а також, можливо, угорці, все ж таки вирішать перекрити поставки пального в Україну, трейдери завезуть необхідні обсяги з інших напрямків.

"У нас достатньо логістичних можливостей, щоби привезти набагато більший обсяг", – заспокоює в розмові з виданням директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

"Це вони (словаки та угорці) втратять наш ринок збуту", – додає Олександр Сіренко.

Вигідний бізнес

І тут починається найцікавіше – а чи потрібно самій Словаччині, так само як і Угорщині, припиняти поставки в Україну?

"Насправді, я не вірю в ці погрози, тому що словаки та угорці заробляють на продажу цього пального – для них це не благодійність", – каже Сергій Куюн.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

У Братиславі, працює нафтопереробний завод Slovnaft, який належить угорській нафтогазовій компанії MOL. На цьому НПЗ переробляється російська нафта, а тому припинення поставок "Дружбою" справді може викликати певні труднощі.

При цьому, і словаки, і угорці мають можливість отримувати нафту трубопроводом JANAF з Хорватії, де на острові Крк знаходиться великий термінал з прийому сировини.

Однак привабливість російської нафти для угорців та словаків – це її ціна, в яку, за словами Сергія Куюна, "зашита" корупційна знижка.

"Якщо вони отримують, як повідомляється, 20%-у знижку, то з їхніми обсягами до800 млн на рік складає тільки ця знижка. Тобто – це чистий заробіток, а є ще націнка, коли вони продають на ринкових умовах. І ці істерики якраз і підтверджують, що для них це дуже важливо".

Крім того, експорт забезпечує близько 80% всього доходу Slovnaft. І це – не лише Україна, а й Німеччина, Австрія, Чехія та деякі інші країни.

Не виключено, звичайно, що у компанії може виникнути бажання "покарати" конкретно Україну, але, як було сказано вище, це не стане для нас катастрофою.

"Це може викликати якийсь дискомфорт протягом кількох тижнів, доки не переналаштується ринок, але без пального ми точно не залишимося", – резюмував Сергій Куюн.