RU  UA  EN

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Якщо Росія мирно не поверне Донбас, Україна перейде до "плану Б" - дипломат

Колишній посол про ключові питання реінтеграції Донбасу та повернення Криму

Колишній посол про ключові питання реінтеграції Донбасу та повернення Криму Олександр Левченко Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

Колишній посол України в Хорватії (2010-2017) та в Боснії і Герцеговині (2011-2017), радник міністра з питань тимчасово окупованих територій ОЛЕКСАНДР ЛЕВЧЕНКО в другій частині інтерв'ю "Апострофу" розповів про цікаві деталі процесу мирної реінтеграції окупованих територій на хорватському прикладі - про місцеві вибори, роззброєння населення, розмінування території, майнові права та відновлення зруйнованої інфраструктури - а також про те, за яким сценарієм Україна поверне спочатку Донбас, а потім Крим.

Першу частину інтерв'ю читайте тут: Є реальний сценарій повернення Донбасу - дипломат про кілька кроків і умов

- В Ердутських угодах, за якими відбувалося відновлення суверенітету Хорватії над Східною Славонією, були прописані майнові права – люди могли повертатися, мали право на своє майно або на справедливу компенсацію за це майно, якщо воно було пошкоджене. Про які суми йшлося і хто платив ці гроші?

- У нас це менше прописано, але лінія розмежування м’якша – у хорватів її майже неможливо було перетнути. У нашому випадку той, хто хоче повернутися, може зробити це й зараз. Питання в тому, як він реалізує свої майнові права, якщо вони вже порушені. Це дуже гостра тема, й потрібно продумувати механізми повернення. Хто це робитиме, якщо воно пошкоджене чи спалене? У міжнародній практиці існує поняття перехідної юстиції, тобто як діятиме законодавство у перехідний період. Але вже можна закладати те, хто компенсуватиме ці речі. Частково, звісно, це доведеться робити українському уряду. Окупаційна адміністрація буде розпущена, тож з неї нічого не візьмеш. Усе треба буде фіксувати й із часом за можливості виплачувати. На офіційному рівні має бути заявлено, що компенсацію отримає кожна родина, яка фінансово постраждала в цій ситуації.

- У Хорватії все це покривалося за рахунок держбюджету?

- Ну звісно. Якщо ви реінтегруєте територію, то платить, звісно, не сербська сторона, а хорватська. Якби стояло питання про інтеграцію в інший бік, то, мабуть, фінансування відбувалося б інакше.

- Хорватський уряд намагався отримати від сербського якісь компенсації?

- Звичайно, намагався. Були позови у міжнародні суди, але суд має визнати міжнародну агресію, що це була окупована територія, а це дуже довгий процес. Був зустрічний позов сербської сторони до хорватів, затягувався час, і розрахунок на рішення міжнародних судів не спрацював. У нашому випадку я теж не знаю, чи спрацює, це дуже й дуже складно. А от певні механізми з допомогою від міжнародних організацій можна було б використати.

В української сторони буде багато економічних зобов’язань, тому якщо ставиться питання про мирну реінтеграцію, то треба одразу робити поправки до бюджетів усіх рівнів і резервувати гроші.

- Хорвати практикували також викуп зброї в людей на звільненій території. Багато вдалося викупити?

- Багато, йдеться про сотні тисяч, якщо не мільйони одиниць. Суми давали невеликі, але це був гарний символічний жест. Людина не боялася, що її в чомусь звинуватять, якщо вона прийде здавати зброю.

- А які були розцінки?

- Вони варіювалися залежно від зброї – автомат, кулемет, РПГ, ручна граната, пістолет коштували по-різному. І це було того варте.

- Тобто люди були зацікавлені познаходити зброю, щоб просто заробити?

- Так, людина отримувала хоч і небагато, та все ж це гроші – шукали десь по схронах чи сусідах, щоб здати й заробити грошей. Перший етап був досить успішний, другий вже затягувався. Хтось принципово не хотів здавати зброю, але людина в будь-якому разі могла принести її і не повинна була звітувати про те, звідки в неї ця зброя взялася чи щось іще. Отримуєш на руки свої гроші і йдеш собі.

Олександр Левченко в студіїї Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Умовно кажучи, приніс "калаша" – й вільний?

- Так, щоб заохотити людей. Деталі про обставини, звідки він цього "калаша" взяв, можуть кинути тінь на особу. Тож все робилося для того, щоб убезпечити людину від якихось наслідків того, звідки в неї той автомат.

Ця кампанія не нескінченна – якщо ти прийдеш чи тебе помітили зі зброєю після закінчення термінів здачі, настає відповідальність. Цей процес періодичний.

- І довго збирали?

- Роки. Якщо хтось сам не хотів у дільницю, він міг викликати поліцейських – вони приїжджали додому. Не всі хотіли ходити по вулиці з автоматом. Поліцейський тоді приїздить додому, забирає зброю і віддає тобі кошти.

- Велику роль в успіху хорватської реінтеграції відіграла політична воля керівництва країни – президент Франьо Туджман, попри всю критику й звинувачення в зраді, дотримувався плану. В Україні взагалі складно з непопулярними рішеннями. Ви бачите перспективи того, щоб якісь українські політики дотримуватися плану реінтеграції, яким би непопулярним він не був?

- Сама собою реінтеграція є добром для кожної людини. Питання виникають, коли ти говориш, що це займе два роки й треба постаратися. Якщо сказати: "Заплющ очі й за два роки воно все вже тут", то всі за. Але ці два роки треба якось пройти, вжити, можливо, не вельми популярних заходів. Але ж мир того вартий. Усі кроки назустріч мають свою ціну, але ти маєш прорахувати загалом, на що ти виходиш наприкінці, а це мир з поверненням території. Хіба не варто постаратися, щоб досягнути цього?

Це непростий шлях, але він єдино вірний. Яка альтернатива? Віддати все це? Але ж це такий біль, це так неправильно! Боротися з Росією військово? Це небезпечно, цього не підтримує міжнародна спільнота. А от досягнення миру з поверненням території може об’єднати наші політичні еліти. Реінтеграція Донбасу – це перший крок, а далі на нас чекає Крим. До нього ми не зможемо підійти, якщо не реінтегрували Донбас.

- У Хорватії працює комісія з питань примирення, і громадяни неоднозначно оцінюють її роботу, а постпред Хорватії в ООН каже, що процес примирення триває і досі.

- Уже виросло мирне покоління, і процес триває. Ми говоримо найперше про реінтеграцію територій, а він каже про реінтеграцію умів. Реінтеграція населення і умів триватиме не два-три роки, як у резолюції Радбезу, а десятиліття. Держава має розробляти окремі програми гуманітарного й суспільного розвитку цієї території, сприяти подорожам тамтешніх людей до інших регіонів, бо ж половина з них не знають, що таке Київ, я вже мовчу про Львів чи європейські країни. На жаль, всі вони дивляться російське телебачення, а Росія в цьому плані досить хитро все продумала. Крім того, в нас буде багато проблем з мінами – ці процеси можуть затягнутися на десятиліття.

- Західну Славонію розмінували ж тільки два роки тому?

- Так, а Боснію, наприклад, досі не розмінували. Ми відчуватимемо деякі негативні наслідки, але мир та реінтеграція територій – це те, що нам потрібно, тож маємо скористатися цим шансом.

- Зараз ми сприймаємо миротворців як фініш, але ж це тільки новий старт.

- А за цим буде реінтеграція територій і населення, а далі – реінтеграція Криму, до якого ми теж маємо дійти, адже за фактом Донбас задумувався для того, щоб ми ніколи не розмовляли про Крим.

Олександр Левченко в студіїї Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Випадок з Кримом безпрецедентний для міжнародного права. У майбутньому інша, демократична, Росія мала би визнати всі дії з лютого 2014-го неконституційними, щоб повернути вихідний стан речей?

- Щодо методів повернення Криму дискусій немає – це буде виключно мирний шлях, все має відбутися у зворотному порядку. А як це буде в реальному житті…

- Тобто вони справді мали би визнати: все, що відбувалося з 27 лютого 2014 року, неправочинне?

- Абсолютно. Питання Криму й визнання його анексованою територією – найболючіше для правлячої еліти в Москві. Для них дуже небезпечно вступати в дискусію, тому вони її принципово уникають. Нам складно вести безпосередню предметну дискусію щодо Криму, але ми працюємо над цим. Ми маємо показати ефективність вирішення задачі реінтеграції Донбасу – не зробивши правильних кроків там, важко зробити їх у кримському напрямку.

- А як щодо майнових прав у Криму після того, як гіпотетично демократична РФ визнає неконституційність усього скоєного на півострові після 2014 року? За словами Мустафи Джемілєва, туди переселили мільйон осіб, і всі вони матимуть якісь права власності.

- Що робити з цими людьми і їхнім майном – це складність тактичного характеру. Власне кажучи, ми визнаємо громадянами України тих, хто проживав там станом на початок березня 2014-го. Новоприбулі, вибачте, але ви не є нашими громадянами. Питання власності може вирішуватися в межах міжнародного або національного законодавства, але це другорядне питання. Головне полягає у готовності до передачі Криму. Туди не зайде міжнародна місія, як це може статися на Донбасі – це буде політична домовленість, а щоб її досягнути, потрібно мати козирі в рукаві.

Чому Кремль проти мирної реінтеграції? Бо в такому разі їхня позиція одразу послаблюється, а українська – посилюється. Якщо ми зможемо реінтегрувати захоплені колись військовим способом території, то отримуємо велику перевагу. Питання Криму трохи далі, але ми про нього пам’ятаємо й не можна викидати його з інформаційного поля українського суспільства. Можливо, це навіть питання життя й смерті для держави.

Повернення Криму має відбуватися в зворотному до захоплення порядку – спочатку була окупація півострова, а потім Донбасу. Тож спочатку маємо повернути гірничий край, а тоді взятися за Крим. Якщо Росія заблокує мирний план з повернення Донбасу, то це і є план Б української сторони, - переходимо до Криму. І тоді ситуація для Москви ускладниться, адже питання Криму автоматично охоплює і питання Донбасу.

- Нещодавно Володимир Путін сказав, що Україна може вчинити з Донбасом так, як Росія з Чечнею, маючи на увазі, звісно, федералізацію, а не його руйнування, як це було з Грозним. Ви не вважаєте це поверненням до давньої дискусії про федералізацію замість обговорення перспективи миротворців?

- Нам не потрібні рецепти Чечні, ми в курсі, скільки чеченців убили путінські війська. Україна може вирішити це питання в межах свого конституційного поля. Найбільшою допомогою Путіна була б команда військам вийти ще до того, як туди зайшли б миротворці. Це був би найкращий вклад у врегулювання на Донбасі.

- Але навряд таке станеться.

- Хтозна. Усе одно вийдуть, якщо буде резолюція (Радбезу ООН, - "Апостроф").

- І ви гадаєте, вона буде?

- Таких рішень вдавалося досягати щодо інших країн.

Олександр Левченко в студіїї Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Ви багато років прожили у Хорватії й зараз спілкуєтеся з тамтешніми експертами. Що вони кажуть, дивлячись на ситуацію на Донбасі?

- Ситуація на Донбасі дуже схожа на ту, яка була у Хорватії. Я бачив чотири війни на Балканах – були конфлікти в Боснії, Косово й Македонії, але там дещо інший сценарій і лінії поведінки. Хорвати кажуть, що після двох успішних військових операцій вийшли на мирну реінтеграцію та документ, який називається Ердутськими угодами, а ми отримали "Мінськ-2", який досить сильно перегукується з їхнім документом. Хорвати запевняють, що попри нарікання, ці угоди схожі на Ердутські тим, що дозволяють у мирний спосіб повернути окуповані території. А хіба не це є пріоритетом для кожної держави? Кожен мирний документ містить компроміси, й це нормально. Вони йдуть сторонам на користь, адже сьогодні вони перебувають по різні боки барикад, а за рік-два – стануть по один. Це і є мирне врегулювання – воно передбачає певні взаємні політичні поступки, які дають загальнодержавний успіх.

- Одним із найбільш дискусійних питань у нас були вибори на нині непідконтрольних Києву територіях. У Хорватії теж було таке гаряче обговорення?

- Було б дивно, якби ми сприймали все без дискусій, це нормальний процес. Хорвати теж обговорювали, що, хто і яким чином контролюватиме. Усю владу перебирає на себе міжнародна адміністрація, яка має серйозні важелі для того, щоб провести процес голосування й потім проконтролювати найголовніше – підрахунок голосів. Хорвати також долучили внутрішньо переміщених осіб, які не змогли поїхати на малу батьківщину в день волевиявлення, й відкрили дільниці по всій країні, тож всі, хто хотів проголосувати на місцевих виборах, могли це зробити. Це абсолютно позитивний досвід.

Результати виборів там були різні – десь перемогли сепаратисти, десь – прохорватська партія влади, і уряд мав усе це сприйняти. Після перерахунку результат підтвердили, комісія поставила печатки, й почався процес запуску місцевих органів влади. І це нормально.

У Вуковарі (битва за Вуковар – найбільша битва Хорватської війни, саме місто стало символом хорватського спротиву сербській агресії, - "Апостроф"), наприклад, не змогли перемогти ні одні, ні інші, але там знайшли компроміс: відбулася перша коаліція сепаратистських і проурядових політсил. Вони сформували коаліційну місцеву владу: мер – від правлячої партії, а двоє його заступників – від місцевих сил, і почали працювати. А що робити?

- Чи є статистика, у якої із сил було загалом більше переможців?

- У 15 громадах перемогли проурядові сили, у 11 – сепаратисти. Там, як правило, компактно проживали сербські меншини. І ось у Вуковарі був такий змішаний результат.

- Дещо жорстока іронія долі.

- Це життя. Мирне життя передбачає певний рівень компромісів. Головне – всі ті, хто переміг, були представниками партій, які зафіксувало міністерство юстиції в Загребі. Тож всі люди, які стали місцевими депутатами й головами міст, не були військовими злочинцями. Всіх громадян загалом пробачили, але якщо хочеш обратися у представницький орган – маєш пройти спеціальну перевірку. Тож усі мали двічі подумати, чи треба їм балотуватися, чи ліпше не варто.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто