RU  UA  EN

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Яблучний спас в Україні потрібно скасувати – священик

Священнослужитель про історію та традиції Преображення Господнього

У неділю, 19 серпня, православні та греко-католики відзначають Свято Преображення Господнього, яке в народі називають Яблучним Спасом або Другим Спасом. Про історію свята, його значення та традиції "Апострофу" розповів священнослужитель, ректор Відкритого Православного Університету Святої Софії-Премудрості ГЕОРГІЙ КОВАЛЕНКО.

- Яку історію має свято Яблуневого Спасу?

- Знаєте, мені здається, що Яблуневий Спас вже давно треба скасувати. Для цього є декілька причин: богословська, календарна, кліматична і, напевно, навіть споживацька. А тепер по порядку.

По-перше, це свято не на честь яблук. Його значення відкриває слово "спас" – це свято на честь Спасителя. Протягом серпня ми маємо три Спаси, і Яблуневий є другим із них. Це свято Преображення Господнього, і з богословської, церковної точки зору ніякого зв’язку між Спасом і яблуками, між Христом і яблуками немає.

Звідки ж виник цей зв’язок? Він був пов’язаний із богослужбовими традиціями Греції, звідки до нас прийшло християнство, і з кліматичними умовами України. За традицією, у Греції на Спаса освячували новозібраний виноград, з якого потім робили вино, яке використовували, в тому числі, для богослужінь і причастя. На жаль, тоді в наших широтах виноград не дозрівав, бо не ріс. Зате якраз на той час у нас достигали яблука, тому виникла традиція приносити цього дня яблука з першого врожаю. Але клімат змінився – сьогодні яблука в нас достигають набагато раніше Спасу, і зібрані на цей час плоди – далеко не перші. Більше того – ми вже маємо виноград, який тут росте й дозріває. Тому якщо вже й називати це свято якимось фруктовим чином, то хай буде Фруктовий Спас. Можливо, нам варто теж подякувати Богові за ті фрукти й дари, які він нам дає.

З іншого боку, в чому полягає календарна причина? Раніше люди міряли календарний рік не цифрами й місяцями, як ми це робимо зараз, а своїм городнім календарем, залежно від того, коли що дозріває, коли й що потрібно саджати чи збирати. В селі було не багато писемних людей, які стежили за календарем, а серед тих, хто це робив, зазвичай був священик. Відтак люди прив’язували свій земний, сільськогосподарський календар до церковного. Так поєдналися багато традицій і так день Преображення Господнього почав називатися Яблуневим Спасом.

Але сьогодні не вимірюємо календар таким чином. Більше того: сьогодні ми не живемо здебільшого сільським господарством, адже більшість громадян мешкають у містах. Тому така прив’язка до сільськогосподарського циклу сьогодні неактуальна. Те ж саме стосується споживання: коли з’являються перші яблука? О 8-й ранку, коли відчиняють супермаркет. Ми маємо яблука цілий рік.

Тому мені й здається, що варто дещо змінити назву цього свята. Можна повернутися до класичної назви – День Преображення Господнього, можна використовувати другу назву – Другий Спас, а можна застосовувати оновлену назву – Фруктовий Спас.

Фото: pixabay.com

- Як правильно відзначати День Преображення Господнього?

- Це свято нагадує нам про подію, яка відбувалася, коли Христос проживав своє земне життя. Під час подорожей з апостолами по Галілеї одного разу він піднявся з двома із них на гору Фавор. В цей момент він преобразився перед ними, й апостоли побачили його в дуже незвичайному вигляді: його одежа була біла, як сонце, й навіть засліплювала очі. Одночасно з’явилися двоє старозавітних пророків – Ілля і Мойсей. Вони розмовляли з Христом, а апостоли були налякані, збентежені й радісні одночасно. Вони навіть казали, що їм добре там бути, запропонували звести там житло й залишитися жити. Але Господь їх заспокоїв, повернувся до звичайного вигляду, і вони пішли й далі проповідувати Євангеліє.

Є декілька тлумачень цього свята. Одне з них – нагадування нам, що люди до гріхопадіння були інакшими. Можливо, саме так виглядали люди в раю, наші тіла могли бути інакшими.

Ще один сенс цього свята – в необхідності змінюватися, преображатися. Ми маємо робити це зсередини. Коли змінюється наш світогляд, життя, настрій на веселий, добрий, позитивний, жертовний, християнський, можна довго продовжувати цей ряд епітетів, тоді змінюється і наш зовнішній вигляд. Ми знаємо: коли людина щаслива, це написано в неї на обличчі, коли вона радіє, це можна помітити в очах. Саме цей заклик до внутрішнього преображення, яке має змінити кожного з нас, і є в цьому святі.

З іншого боку, можна розширити свої межі, адже всі ми живемо у спільнотах. Усі говорять про необхідність змін в країні, але звідки вони мають початися? З нас, зсередини. Якщо між нами будуть справжні християнські стосунки, якщо ми преобразимо наше ставлення до ближнього, праці, свят, то і навколишнє середовище почне змінюватися. Ми можемо дати святу Преображення навіть такий вимір. Але його витоки потрібно шукати в Євангелії й не забувати, що це одне із з Господніх свят, тобто свят на честь Господа Бога й Спаса нашого Ісуса Христа. І саме тому це Спас.

Фото: УНІАН

- З якими міфами й забобонами щодо цього свята ви зіштовхувалися?

- Насправді навколо цього свята є чимало традицій і забобонів. У традиціях немає нічого поганого, просто їх треба наповнювати сенсами. Серед них є те, що називають наївним благочестям, де немає високого польоту богослов’я, але є щирість, і її теж не треба втрачати. Ми всі полюбляємо наївне мистецтво, наприклад, картини Марії Примаченко. Ми бачимо в ньому цю щирість.

На Преображення існує певна традиція для жінок, які втратили дітей (а в сучаснішому світі це пов’язано ще й з абортами): не їсти до Другого Спасу, наприклад, яблука чи виноград, або ж іще щось. Тобто таким чином, постом, нагадувати собі про втрату чи скоєний гріх. У цьому наївному прагненні є величезний глибокий сенс: людина не забуває про біду, яка з нею сталася, і обирає для себе певним самообмеженням шлях посту. Більше того, Преображення припадає на Успенський піст, і це час, коли ми всі постуємо. Це також піст, у який ми маємо думати і про наш перехід у вічність. Тож, гадаю, пісні практики, які існують довкола Преображення, мають сенс тоді, коли ми їх ним наповнили: ми не беремо яблуко не тому, що воно гниє при дорозі, а тому, що робимо це заради чогось. Можливо, ті фрукти треба вчасно зібрати й передати до дитячого будинку або ж нагодувати сусідів, відвідати родичів і так далі. Уся наша релігійність, традиції повинні мати вихід в реальність і добрі справи.

- Наскільки загалом серед вірян поширені забобони щодо тих чи інших свят?

- Забобони з’являються там, де немає знань і просвіти, а віра базується не на Святому Письмі й традиціях євангельської проповіді, а на певних відчуттях. Йдеться про те, що ми мали в добіблійних релігіях у дохристиянські часи, коли людина орієнтувалася в світі за допомогою міфів, наділяла потойбічними силами явища природи, дерева, плоди й так далі. У цій системі координат якраз і діє міфологізована, магічна форма сприйняття релігії. Це нікуди не дівається і в сучасніших формах релігії, але одна річ – коли це прикраса, складова традиції, і зовсім інша – коли форма заміняє сенс. Наприклад, коли в День Преображення Господнього ми особливо не згадуємо Христа, не говоримо про необхідність преображення нашого життя чи світогляду, а починаємо дискутувати про яблука, виноград, мед і таке інше, то це вже проблема.

Христос – це боголюдина, ми ж складаємося з душі й тіла, в нас є внутрішнє і зовнішнє, але все це має перебувати в балансі. Баланс і повнота релігійності, яка б складалася із розуміння, знань, а також традицій і обрядів – це те, чого має прагнути християнин, про це говорить церква і, гадаю, цьому допомагають сучасні медіа, оскільки ставлять дуже багато запитань.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто