RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Субсидії - геть: українців знову хочуть змусити платити по повній

З кожним роком коштів на субсидії стає все менше

З кожним роком коштів на субсидії стає все менше Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

Умови надання житлових субсидій в Україні знову посилилися. Це призведе до того, що кількість одержувачів такої пільги зменшиться, причому, багато в чому, за рахунок тих, хто її реально потребує. "Апостроф" з'ясовував, що змінилося, і кому не пощастило.

Менше грошей – менше субсидій

На тлі постійного зростання комунальних тарифів українська влада неухильно скорочує видатки бюджету на виплату житлових субсидій. Якщо у державному бюджеті на 2019 рік на виплату субсидій закладалося 55 мільярда гривень, то у 2020 році цю суму було зменшено до 39,3 мільярда гривень. А в нинішньому році склала вже 36,6 мільярда.

Звичайно, скорочення загальних асигнувань на субсидії вимагає відповідного зменшення кількості громадян, які їх отримують. І уряд протягом останніх років регулярно вживає заходів для того, щоб утруднити українцям доступ до державної допомоги. І ці зусилля дають результат.

За статистикою Міністерства соціальної політики України, в березні 2020 року кількість домогосподарств, що отримують субсидію на оплату житлово-комунальних послуг складала близько 3,35 мільйона. У березні 2021 року ця кількість уже складала 2,95 мільйона. Таким чином, всього за рік втратили субсидії 400 тисяч українських родин.

Аналогічна ситуація відбувається і з субсидіями на оплату газу і твердого палива. Якщо у березні 2020 року цю допомогу отримували 191,4 тисячі домогосподарств, то до березня нинішнього року їх кількість скоротилася до 121 тисячі.

Проте влада вирішила не спинятися і на цьому. Постановою №420 від 14 квітня 2021 року Кабінет міністрів встановив, що, починаючи з 1 травня автоматичного перепризначення субсидій не буде, а тому, всі, хто претендують на їх отримання, повинні будуть заново подати відповідну заяву, а також декларацію про власні доходи і витрати.

Нагадаємо, субсидії призначаються двічі на рік: на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня і на літній сезон — з 1 травня по 30 вересня.

Тобто тепер кожен потенційний отримувач має заново пройти процедуру оформлення і знову довести державі, що він дійсно такої допомоги потребує.

При цьому, хоча положення про порядок призначення житлових субсидій містить пункт, згідно з яким документи повинні подаватися в електронному вигляді, постанова уряду спеціально зазначає, що підрозділи з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій прийматимуть їх у паперовому вигляді.

Таким чином, незважаючи на те, що в Україні лютує пандемія, а вакцинація практично не відбувається через відсутність вакцин і провал комунікацій з суспільством, уряд вирішив рішуче відмовитися від концепції "держави у смартфоні" і вишикувати мільйони людей в старі добрі черги біля кабінетів чиновників.

Причин для відмов побільшало

Одночасно уряд вніс зміни до положення про порядок призначення субсидій, які багатьом ускладнять доступ до державної допомоги.

Зокрема змінився порядок успадкування субсидій. Раніше передбачалося, що кошти із субсидії, призначеної, але не виплаченої одержувачу у зв’язку з його смертю, автоматично переходять до одного з членів домогосподарства. Відтепер це буде робитися лише за письмовим зверненням одного з членів домогосподарства, поданим до закінчення періоду, на який призначено житлову субсидію. Враховуючи те, що більшість людей урядових постанов не читають, багато "спадкоємців" заяв вчасно не напишуть і, відповідно, субсидії не отримають. А для бюджету, знов таки, економія.

Багато "спадкоємців" не напишуть вчасно заяви і, відповідно, не отримають субсидіїФото: Апостроф / Роман Пєтушков

Як і раніше, порядком призначення субсидій передбачено ряд випадків, в яких вони не надаються. Як правило, ці обмеження пов’язані з тим, що держава вважає майновий стан громадян достатнім для того, щоб самостійно оплачувати комунальні послуги. Згідно з наявним порядком, підставами для відмови в наданні субсидії може бути таке:

- Якщо площа квартири перевищує 130 квадратних метрів, а будинку — 230 квадратних метрів. Виняток складають сімейні дитячі будинки, прийомні сім’ї та сім’ї, в яких живе троє і більше дітей.

- Якщо хтось з членів домогосподарства або членів їх родин володіє транспортним засобом (окрім мопеда чи причепа), вік якого менше 5 років.

Але тепер, згідно з рішенням Кабміну, якщо член домогосподарства або його близький родич має більше, ніж одну машину віком до 15 років, то така родина також може на допомогу не розраховувати.

Поняття "член родини" може тлумачитися по-різному, а тому багатьох українців у зв’язку з цим очікують неприємні сюрпризи.

- Якщо хтось з членів домогосподарства, або їхніх родичів протягом останнього року здійснив покупку вартістю понад 50 тисяч гривень.

- Якщо за даним житлом числиться заборгованість по оплаті комунальних послуг, що перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 гривень).

Причому, якщо раніше робився виняток зокрема для тих осіб, у яких заборгованість виникла з вини управителя будинку чи виконавця послуг, який не уклав договір з "Ощадбанком" для перерахування житлових субсидій, то нинішньою постановою цей виняток скасовано.

- Якщо серед членів домогосподарства або їхніх родичів є особи, які досягли віку 18 років, але не мають доходів чи мають доходи менше, ніж мінімальна зарплата.

Також Кабінет міністрів додав нові умови, при яких субсидія не буде призначатися:

- Якщо у власності будь кого з членів домогосподарства є ще якесь житлове приміщення (за винятком випадків, коли таке житло знаходиться на території Криму чи окупованої частини Донбасу).

- Якщо будь-хто із складу домогосподарства або член його сім’ї має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня року, в якому призначається житлова субсидія (на 2021 рік ця сума складає 56 750 гривень).

- Якщо будь-хто із складу домогосподарства або член його сім’ї протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії придбав іноземну валюту або банківські метали на загальну суму понад 50 тисяч гривень.

- Якщо будь хто з членів домогосподарства та їхніх родичів протягом періоду, на який призначена субсидія, перебував за кордоном сукупно більше 60 днів (за винятком днів службового відрядження, лікування, навчання або догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, що підтверджується відповідними документами).

Очевидно, що цей пункт внесено спеціально для заробітчан, які отримують свої доходи за кордоном, а потім в Україні не платять ані податків, ані соціальних внесків.

Очевидно, що останній пункт внесений спеціально для заробітчанФото: УНІАН

Ваші обставини - ваші проблеми

Ще одна прикра новина - уряд повністю видалив з порядку надання субсидій всі згадки про спеціальні комісії при місцевих адміністраціях, які мали розглядати конкретні життєві обставини родин, що претендують на субсидії. Ці комісії мали повноваження призначити субсидії навіть в тому випадку, якщо формальні підстави для цього не були достатні. По суті їх задача полягала в тому, щоб вивчити конкретні обставини і з’ясувати, чи дійсно претендент перебуває в достатньо скрутному становищі, щоб все ж таки отримати субсидію.

Для прикладу, візьмемо розлучену матір з двома дітьми, чоловік якої пішов з родини, але "забув" виписатися з житла. Чи літніх батьків, чиї діти, хоч і живуть окремо, але прописані в батьківській хаті. В обидвох випадках субсидії даним домогосподарствам за формальними ознаками не мають бути призначені. Проте комісії мали повноваження вивчити ситуацію на місці, переконатися, яким є реальний стан речей і все ж таки прийняти рішення про надання субсидії.

Також комісії могли розглядати питання про надання субсидій у випадках, коли площа житла перевищує соціальні норми (13,65 квадратних метрів на особу + 35,22 квадратних метрів на родину). Наприклад, якщо старенька жінка лишилася сама в квартирі площею 60 квадратів, то за законом їй належить субсидія лише на соціальну норму, яка для неї складає 48,87 квадратних метрів. Але комісія, вивчивши обставини, могла прийняти рішення про надання їй субсидії на всю площу, - не примушувати ж її на схилі життя продавати квартиру і переїздити в меншу за площею.

Окрім того, через комісії проходили справи про позбавлення субсидій. Наприклад, якщо протягом періоду, на який була призначена субсидія, хтось з членів родини втрачав роботу і протягом місяця не отримував доходів і не сплачував єдиний соціальний внесок, місцевий підрозділ соціального захисту мусив звернутися до комісії щодо позбавлення такого домогосподарства субсидії, але комісія могла "увійти в положення" та залишити пільгу.

Але відтепер всі ці комісії розпускаються, і субсидії призначатимуться без огляду на реальні обставини — лише за формальними документальними ознаками. Так само автоматично, без вивчення комісіями, будуть ухвалюватися рішення про позбавлення субсидій у випадках втрати доходів кимось із членів родини.

Без сумніву, прийняте урядом рішення посприяє зменшенню кількості домогосподарств, які отримують субсидії.

Водночас воно призведе до чергового збільшення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, яка останнім часом і без того стрімко зростала. За даними Державної служби статистики, в Україні лише за перші два місяці нинішнього року ця заборгованість виросла на 8,5 мільярда гривень і на початок березня досягла розміру 82,1 мільярда гривень.

Зрозуміло, що в країні скрутні часи, а бюджетна "дірка" ще з минулого року дуже велика, і її треба якось затикати. Але чомусь влада ці проблеми вирішує виключно за рахунок пересічних громадян, не забуваючи при цьому нагадувати, що турбота про людей є її головним завданням.

Читайте також

Новини партнерів