Забезпечення харчуванням військових ЗСУ є одним з пріоритетів Міноборони, і наразі про перебої з постачанням продуктів харчування на "нуль" та до військових частин не йдеться. Постачальники, які взяли на себе цю місію, зіштовхуються з низкою ризиків, що пов'язані з забезпеченням безперебійності, достатністю запасів, свіжістю продуктів, складною логістикою, транспортом.
Як пояснив голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук, великі рітейлери не беруться за цю місію через непередбачуваність, бізнес-ризики, та передислокацію військових: "Військові не можуть на рік розписати, куди та скільки їм необхідно буде постачати продукції. Це ризик бізнесу важко прорахувати", - пояснював він.
Та в Україні є компанії, які здатні відвантажувати щоденно до 500 тонн продуктів для ЗСУ. Одна з них - ТОВ "Гранд Консалт", що працює на Київщині понад 6 років.
"Гранд Консалт" забезпечує виробництво м'ясної продукції, виробляє страви та консерви з овочів та фруктів, готує перші страви, каші, які входять до добових польових наборів військових на передовій… Під час перших пів року з початку війни підприємство щомісяця виробляло майже 300 тис. сухпайків. Протягом 2022 року компанія відвантажила понад 1,6 млн сухпайків на потреби військових… Мова не про звичайні сухпайки, а сухпайки посиленої 15-ї норми, що включають повноцінне триразове харчування", - розповідає директор підприємства Андрій Жосан.
За його словами, у перші місяці війни підприємство працювало цілодобово, а до роботи ставали волонтери, друзі та родичі співробітників: "Цілими родинами 24/7 готували, завозили, обробляли, закатували, тушили, сушили, завантажували і відправляли до військових частин… Про те, щоб не виконати замовлення ніколи не було й мови… Всі розуміли, що почалася справжня війна, і наше головне завдання - нагодувати захисників, де б вони не були сьогодні, і куди б їх не передислокували завтра".
Наразі "Гранд Консалт" відвантажує щодня до 500 т продуктів. І якщо до повномасштабного вторгнення РФ на підприємстві працювало 100 працівників, то зараз - понад 300.
"Компанія-постачальник харчування ЗСУ - це, я б сказав, величезний механізм, в якому важливий кожен гвинтик і колесо, які не мають право зупинятися чи простоювати… Тим паче в умовах, коли суспільство як ніколи чутливе до корупційних ризиків і не готове нікому пробачати навіть натяку на якісь непорядні речі. З точки зору бізнесу, брати такі державні замовлення є надто ризиковано справою", - каже керівник підприємства.
"Компанія, яка харчує армію - сьогодні це більше не про бізнес, а про державницьку позицію. Треба бути готовими до вірогідності спрацювати в "нуль" або і в "мінус". Але за будь-яких обставин не залишити голодними тих, від кого залежить наше сьогодні і наше завтра", - зазначив Андрій Жосан.
Система харчування ЗСУ в Україні наразі вибудувана за системою каталогу: військові частини мають право замовляти широкий перелік продуктів, замінювати їх, самостійно обирати, як продукти, так і готові страви, які постачальник зобов'язаний вчасно доставити до частин.