RU  UA  EN

Середа, 26 червня
  • НБУ:USD 40.40
  • НБУ:EUR 43.15
НБУ:USD  40.40
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Новини

25 червня

24 червня

Всі новини

Як великі аптечні мережі зловживають своєю монополією в Україні - дослідження

Попри те, що в Україні найбільша кількість аптек на душу населення, цей ринок монополізовано. Три провідні аптечні мережі контролюють 50% ринку, а п'ять – майже – 70%. Ці топ-гравці диктують свої умови як покупцеві, так і виробникові ліків, в якого закуповуються самі.

Про це повідомляє РБК Україна.

За даними системи дослідження ринку PharmXplorer, 5 найбільших мереж в Україні це"Аптека АНЦ", "Подорожник", 9-1-1, "Бажаємо здоров'я", "Аптека доброго дня". Ці мережі активно просувають ліки під власними торговельними марками.

Власна торгова марка (ВТМ) – це продукція, що виробляється на замовлення мережі роздрібної торгівлі. Зазвичай така продукція носить бренд мережі. Наразі кожна з 5 провідних аптечних мереж країни має свої компанії, які успішно та ексклюзивно продають продукцію в цій мережі. І українські виробники ліків з кожним роком дедалі більше зіштовхуються з позицією мереж-монополістів: їхні ліки не купуються взагалі, натомість їм пропонують взяти участь у тендері на виробництво ВТМів. При чому іноді ціна нібито опускається нижче собівартості ліків.

Аптечні мережі, за даними журналістів, також намагаються замінити ліки дієтичними добавками, їх значно дешевше виробляти та рекламувати, бо контроль з боку держави є номінальним: тобто ні перевірок виробництва, ні обмежень на рекламу. Ціну можна зменшити, в рекламі вказавши, що це "аналог".

Представники великих аптечних мереж повідомили журналістам, що прибутковість ВТМів, зокрема дієтичних добавок, значно перевищує прибуток від ліків, навіть з урахуванням мотиваційних (маркетингових) платежів від виробників.

Регулювати умови на ринку для покупця можуть наразі тільки аптечні маркетплейси, де споживач міг в онлайн режимі порівняти ціни, наявність необхідних ліків і сам вирішував, де купувати.

"У нас жорсткі критерії відбору перед підключенням кожної аптеки – наявність ліцензії, достатній рівень розвитку програмного забезпечення, який дозволяє обмінюватися інформацією про залишки ліків, ціни на них та статус бронювання. У випадку невиконання правил (зокрема скарги з боку споживачів або державних органів) миттєве реагування аж до відключення аптеки до з'ясування обставин. Мета tabletki.ua – забезпечення як споживачів, так і аптечні мережі якісною та актуальною інформацією", – пояснює співзасновник сервісу tabletki.ua Євген Муравщик.

Маркетплейс tabletki.ua є найбільшим в Україні, працює з 12834 аптеками і визначає однакові правила. На їх сайті з'явилось повідомлення про те, що їх закривають, і вонипопросили небайдужих підписати відповідну петицію. Менш ніж за добу вона набрала необхідні для розгляду 25 тисяч підписів, це звернення досі активно підтримують.