"Укрзалізниця" планує збільшити вантажні тарифи на 41,5% протягом наступного року у два етапи через значні фінансові втрати та неможливість більше субсидіювати пасажирські перевезення за рахунок вантажного сегмента. Компанія, чий чистий збиток за 9 місяців склав 7,195 млрд грн, також просить про бюджетну підтримку для покриття збитків від перевезення пасажирів.
Про це заявив заступник голови наглядової ради УЗ Сергій Лещенко з трибуни Верховної Ради, куди його викликали депутати напередодні, передає агентство "Інтерфакс-Україна".
Причини індексації та фінансові показники
Сергій Лещенко пояснив, що УЗ більше не може субсидіювати збиткові пасажирські перевезення, оскільки за 2021–2025 роки компанія втратила 49% вантажних перевезень.
Він зазначив: "Чистий збиток за 9 місяців – 7,195 млрд грн, збитки пасажирки в минулому році – 18 млрд грн. Так чи інакше не уникнути індексації вантажних тарифів, але треба це робити поступово, для того, щоб не було шоків в промисловості, в два етапи".
Заступник голови наглядової ради УЗ додав, що "Нам треба хоча б індексувати до темпу росту (цін) виробників. Це може дати 22,5 млрд грн, якщо ми зробимо це наступного року з 1 січня та 1 липня – на 27,5% та 11%".
Втрата активів та руйнування інфраструктури
Сергій Лещенко пояснив, що перспективи вантажних перевезень залишаються негативними, оскільки практично вся вугільна галузь Донеччини втрачена, а остання шахта, Білозірська, наразі зупинена. Він додав, що "Гірничо-збагачувальні комбінати зупиняються через війну… Також в цьому році було 800 атак на інфраструктуру залізниці із пошкодженням 3 тис. об’єктів… Щоб компенсувати збитки потрібна допомога платників податків України".
У 2024 році УЗ отримала чистий збиток 2,71 млрд грн (проти прибутку 5,04 млрд грн у 2023 році), тоді як збиток від пасажирських перевезень збільшився до 18,1 млрд грн.
Бюджетна підтримка та прогнози
За словами Лещенка, УЗ просить про 16 млрд грн бюджетної допомоги у 2026 році для компенсації збитків від пасажирських перевезень. Він нагадав, що у 2025 році для цієї мети було спрямовано 13 млрд грн. Додатково компанія може отримати до 10 млрд грн за рахунок продажу брухту.
Згідно з очікуваннями УЗ:
- Збиток від пасажирських перевезень зростатиме і у 2026 році сягне 22,3 млрд грн, у 2027 році – 24,7 млрд грн, у 2028 році – 29,4 млрд грн.
- Різке падіння прибутку від вантажів у 2025 році до 0,9 млрд грн, прогнозуючи його подальше помірне зростання до 9,0 млрд грн у 2026 році та до 19,3 млрд грн до 2028 року.
Також "Апостроф" повідомляв, що у парламенті напрацьовують новий механізм визначення мінімальної заробітної плати в Україні.