З 1 січня 2025 року в Україні набув чинності новий закон про автоцивілку, яким збільшено страхові суми відповідальності власників авто і розширено застосування європротоколу.
В Національному банку України спростували, що відтепер страхові поліси для власників авто зростуть в рази, і розповіли, що чекати українцям.
Відповідно до нового закону страховики отримують більше свободи у питанні визначення вартості поліса, яка, своєю чергою, залежатиме від персональної історії водія. Тому підвищення ціни автоцивілки буде, але воно передусім стосуватиметься тих клієнтів, які вже мали негативну історію потрапляння в ДТП або ж належать до категорії водіїв, які з більшою ймовірністю стануть учасниками ДТП (наприклад, водії з незначним стажем водіння або у великих містах).
Масштаби нового підвищення, за попередніми оцінками, в умовах високої конкуренції цього ринку становитимуть близько 25-30%. Важливо, що новий закон не припиняє дію чинних полісів, а стосується лише нових. І для пільгових категорій зберігається можливість оформлення поліса за 50% його вартості.
Тим, хто вже купив паперові поліси автоцивілки, не варто хвилюватися - перехід на електронний формат договорів здійснюватиметься поступово. Остаточний перехід від паперових до електронних полісів з обов’язковим внесенням до електронної централізованої бази даних Моторного (транспортного) страхового бюро України очікується лише за рік - з 1 січня 2026 року.
Як запевняють в НБУ, це повинно остаточно залишити в минулому численні випадки шахрайства та припинити напівлегальну торгівлю полісами за цінами нижче ринкових, що багато років спотворювала конкуренцію.
За оцінками Нацбанку, більшість компаній на ринку спроможні виконати вимоги нового закону, зокрема, в частині захисту прав споживачів, та готові до збільшення кількості клієнтів за рахунок витіснення з ринку недобросовісних гравців.
"Новий закон має перетворити популярний страховий продукт з формального папірця для поліції на дієвий інструмент покриття ризиків автовласника, адже містить низку корисних новацій", - пояснили в НБУ.
Йдеться про:
▪ скасування коефіцієнта зносу та введення принципу, що страхове відшкодування має забезпечити приведення автомобіля до стану, в якому він був до ДТП;
▪ запровадження прямого врегулювання шкоди автомобілю внаслідок ДТП, або можливості потерпілого звернутися за страховою виплатою до свого страховика;
▪ обмеження граничного строку рішення про страхову виплату терміном у 90 днів та впровадження пені до страховика за порушення такого строку;
▪ скасування обмеження максимальної суми страхового відшкодування за європротоколом;
▪ здійснення виплат МТСБУ замість страховика, якому анульовано ліцензію, ще до завершення відповідної судової справи про банкрутство та остаточної ліквідації.
Крім того, новий закон має ще на кілька кроків наблизити український страховий ринок до європейських правил, адже передбачає поступове підвищення максимальних розмірів страхового відшкодування до рівня ЄС.
Вже з 1 січня 2025 року «стеля» виплат за шкоду життю та здоров’ю підвищується до 500 тис. грн, майну – до 250 тис. грн.
Нагадаємо, раніше ми розповідали про 10 головних змін для українців, які набули чинності з 1 січня.