15 серпня 2025 року Шостий апеляційний адміністративний суд задовольнив апеляційні скарги у справі №826/9175/18 та скасував рішення Волинського окружного адміністративного суду про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт на Осокорках.
Мова йде про дозвіл № ІУ113181171313, виданий ще 27 квітня 2018 року. Таким чином, дозвіл залишається чинним, а будівництво – законним. Забудовник неодноразово наголошував, що веде будівництво відповідно до затвердженої та чинної містобудівної документації.
У постанові суду встановлено, що:
1. Київська влада не визначала межі та правовий статус «Екопарку Осокорки» у встановленому порядку. Суд наголосив, що для того, щоб територія набула статусу природоохоронної зони, необхідно прийняти відповідне рішення уповноваженим органом (у даному випадку – Київською міською радою), розробити проєктну документацію із визначенням меж, затвердити режими використання та внести об’єкт до переліку територій природно-заповідного фонду. Жоден із цих кроків у випадку так званого «Екопарку Осокорки» здійснено не було. Відсутність такого рішення означає, що на час розгляду справи територія не мала правового статусу об’єкта природно-заповідного фонду, а відтак — не могла обмежувати право користування земельною ділянкою забудовником.
2. Земельна ділянка, передана під забудову за договором оренди від 2005 року, не входить до меж охоронюваного ландшафту із затвердженим режимом використання.Суд встановив факт: ділянка площею 90,6379 га (кадастровий номер 8000000000:96:001:0008), передана ТОВ «Контактбудсервіс» у користування на підставі договору оренди, укладеного 05.09.2005 і зареєстрованого 08.09.2005 за №63-6-00282, не є частиною жодної території, що мала б статус охоронюваного ландшафту з офіційно затвердженими межами та режимом використання. Тобто забудовник реалізує проєкт на землі, що має цільове призначення саме для житлової та громадської забудови, визначене ще рішенням Київради від 14.07.2005 №774/3349.
3. Дозвіл на будівництво виданий відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та урядової постанови №466 від 13.04.2011.Апеляційний суд підтвердив, що при видачі дозволу № ІУ113181171313 від 27.04.2018 Державна архітектурно-будівельна інспекція України діяла у межах та спосіб, визначених законом. Зокрема, забудовником було надано весь передбачений ч. 3 ст. 37 Закону пакет документів: правовстановлюючі документи на землю, затверджену проєктну документацію, призначення відповідальних осіб за проведення робіт та здійснення авторського і технічного нагляду.
4. Немає жодних підстав для скасування дозволу. Колегія суддів зазначила, що жодної з передбачених частиною четвертою статті 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» підстав для відмови чи скасування дозволу в даному випадку не існувало. Позивач не довів жодних порушень, які б ставили під сумнів правомірність дій замовника будівництва чи контролюючого органу.
Компанія-забудовник зазначає, що, як і раніше, виконує всі умови, передбачені Меморандумом і веде будівництво відповідно до чинного законодавства.
Компанія наголошує, що здійснює будівництво на законно отриманій у користування ділянці, переданій у довгострокову оренду за рішенням Київради від 14.07.2005 №774/3349. Договір оренди на ключову ділянку (90,6379 га) зареєстрований ще 08.09.2005 за №63-6-00282. Будівництво ведеться на підставі чинних договорів оренди та затвердженої містобудівної документації. Проєкт відповідає Генеральному плану м. Києва та затвердженому Детальному плану території, який передбачає поєднання житлової забудови з об’єктами соціальної інфраструктури. Проєкт передбачає збереження зелених зон та облаштування рекреаційних територій для мешканців району. Детальним планом передбачено створення парків, скверів, пішохідних алей та благоустрій території вздовж водойм, що дозволить зберегти природне середовище і зробити його доступним для громади.
"Це рішення — важливе підтвердження законності наших дій. Ми діємо виключно в межах правового поля та неухильно виконуємо всі зобов’язання перед інвесторами і громадою. Будівництво триває, а нашим головним пріоритетом залишається створення сучасного житлового простору з урахуванням соціальної та екологічної відповідальності", — прокоментував Едуард Соколовський, CEO Stolitsa Group.
В інтерв’ю виданню НВ (Новое время) Соколовський також підкреслив відкритість компанії до конструктивного діалогу з громадськістю: "Ми відкриті до діалогу. Було чимало звернень від громадських організацій — частина з них висловлювала обґрунтовані пропозиції щодо створення зелених зон навколо озера Тягле, Осокорківських луків і майбутнього парку. Ми підтримуємо цю ідею, адже забудова має гармонійно поєднуватися з природним середовищем. З низкою громадських організацій ми перебуваємо в активному та конструктивному діалозі".
Водночас Соколовський зазначає: важливо не допускати маніпуляцій у суспільному дискурсі та спиратися на достовірну інформацію:
"Потрібно чесно визнавати: значна частина цієї території — це колишні піщані кар’єри, а не природні ландшафти. Наприклад, озеро Тягле в технічній та містобудівній документації вказано як «Кар’єр №5». Воно має штучне походження — виникло лише наприкінці 1990-х унаслідок намивання піску. Проте іноді ця інформація подається викривлено, ніби йдеться про природну заповідну зону. Це, на жаль, є маніпуляцією".
Разом із тим, Stolitsa Group підтверджує готовність до компромісів і прагне до збалансованого розвитку території:
"Ми рухаємося в напрямку компромісів і підтримуємо створення повноцінного парку, який буде доступним і для мешканців нового житлового комплексу, і для жителів навколишніх районів. Водночас він максимально зберігатиме природне середовище. Ми орієнтуємося на європейський досвід: парки мають чітке зонування — є зони для прогулянок і активного відпочинку, а також ділянки з обмеженим доступом для збереження екосистем".