За три квартали 2025 року до Секретаріату уповноваженого із захисту державної мови надійшло 2227 звернень громадян про порушення Закону “Про функціонування української мови як державної”. Це на 27% більше, ніж за аналогічний період 2024 року. Про це повідомляє пресслужба мовного омбудсмена.
“Понад 2 тисячі звернень за три квартали – це не просто цифри, а голоси людей, права яких були порушені. Ми й надалі системно посилюватимемо контроль за дотриманням мовного закону, бо мова — це наш щит, наш захист від агресії, культурна й духовна зброя українців”, — зазначила уповноважена Олена Івановська.
Згідно зі статистикою Секретаріату, найбільше порушень стосувалися:
- відсутності української версії сайтів інтернет-магазинів і вебресурсів — 574 звернення (26%);
- мови зовнішньої реклами та вивісок — 443 (20%);
- порушень під час обслуговування у закладах торгівлі чи сервісу — 397 (18%);
- сфери освіти — 145 (7%);
- сфери культури — 112 (5%);
- медичних закладів — 93 (4%).
Крім того, громадяни скаржилися на неукраїномовні етикетки, меню, чеки (115 звернень), а також на порушення у медіа (82), транспорті (53), книговиданні (35) і спорті (25).
Найбільше скарг надійшло з:
- Києва — 870 (39% від загальної кількості),
- Одеської області — 339 (15%),
- Харківської області — 286 (13%),
- Дніпропетровської області — 201 (9%).
Також зафіксовано збільшення активності громадян у західних регіонах, зокрема у Львівській, Тернопільській та Івано-Франківській областях.
Для порівняння, за три квартали 2024 року мовний омбудсмен отримав 1633 звернення, що на 37% менше, ніж у 2023 році.
Зростання кількості скарг у 2025 році, за словами Секретаріату, свідчить про підвищення мовної свідомості громадян і готовність відстоювати право на українську мову у публічному просторі.