У Швеції зафіксували значне зростання перешкод для супутникових навігаційних систем, особливо в районі Балтійського моря. Джерело перешкод простежили до території Росії.
Про це повідомляє Шведське транспортне агентство.
Агентство прозвітувало, що майже щодня отримує від літаків повідомлення про перешкоди у цьому районі.
Так, у 2023 році зафіксували 55 порушень, у 2024 – 495, а у 2025 році станом на кінець серпня – 733.
"Останнім часом перебої зросли як географічно, так і за масштабами. Тепер перебої відбуваються на більшій території, як над водою, так і на суші у Швеції", – каже Андреас Хольмгрен, керівник відділу Шведського транспортного агентства.
Від таких перебої страждає не лише авіація, а й вся критична інфраструктура. Це також стосується судноплавства.
В агентстві повідомили, що на початку червня Швеція разом із п'ятьма державами Балтійського моря (Фінляндією, Естонією, Литвою, Латвією та Польщею) спільно подали заяву про порушення до Міжнародної організації цивільної авіації (Ради ІКАО).
У заяві детально описано нещодавні випадки спуфінгу (маніпуляції позицією) та глушіння, спрямованих на системи GNSS (Глобальна навігаційна супутникова система). Джерело перешкод було виявлено на території Росії.
У відповідь Рада ІКАО висловила глибоке занепокоєння ситуацією та вимагає від Росії виконання своїх міжнародних зобов'язань і забезпечення негайного припинення порушень.
"Однак, попри тиск з боку Ради, заворушення в районі Балтійського моря натомість посилилися. Тому зараз триває підготовка до винесення цього питання на Генеральну Асамблею ІКАО восени для подальшого розгляду", – зазначено у звіті.
Як повідомлялося раніше, 31 серпня літак президентки Європейської комісії Урсули фон дер Ляєн здійснив вимушену посадку в Болгарії через втручання у GPS-сигнали.