Запроваджене Україною експортне мито на металобрухт у розмірі €180/т не змогло зупинити масовий вивіз стратегічної сировини за кордон. За даними GMK Center, лише у січні–вересні 2025 року експорт брухту зріс на 54%, до 311,8 тис. т, попри чинні обмеження. 

Причиною такої динаміки є реекспорт сировини через країни ЄС, насамперед Польщу, з якою діє Угода про вільну торгівлю та нульове мито. Український брухт спочатку вивозиться до країн Євросоюзу, а потім постачається далі - переважно до Туреччини.

Так, у минулому році Польща збільшила експорт брухту до Туреччини удвічі, до 529 тис. т – і це у той час, як українська заготівля металобрухту знизилася до 1,2–1,5 млн т на рік через війну та падіння промисловості.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

«Мито у €180/т більше не стримує експортний потік. Безконтрольне вивезення сировини потрібно припинити, інакше українська металургія залишиться без ресурсу для роботи», - вказує GMK Center.

Виходом може стати встановлення нульової квоти на експорт металобрухту з 2026 року. Відповідний проєкт постанови вже оприлюднив Кабмін. Така політика відповідає світовим тенденціям: 48 країн світу вже запровадили 75 різних обмежень на експорт металобрухту. А в ЄС активно обговорюють повну заборону на постачання брухту до третіх країн, щоб підтримати власну металургію.

Раніше голова галузевої ради Федерації металургів Олена Колесникова заявила, що через «сірий» експорт металобрухту через ЄС держбюджет України втратив вже 3 мільярди гривень митних надходжень.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА