Алевтину Кахідзе призначили в.о. директорки Київського художнього ліцею імені Тараса Шевченка після раптового звільнення Олени Авраменко. Рішення викликало широку дискусію в Мережі.

29 листопада Міністерство культури України звільнило Олену Авраменко, яка очолювала ліцей понад 30 років. Вже 1 грудня художницю, перформерку, медіахудожницю і кураторку Алевтину Кахідзе офіційно призначили на посаду в.о. директорки, що вона підтвердила у коментарі Суспільному.

Читайте також: Григоренко залишила посаду першої заступниці міністерки культури за рішенням уряду.

За інформацією Суспільне Культура, частина педагогів і учнів виступила проти такого призначення. Їхнє занепокоєння пов’язане з тим, що рішення ухвалили без обговорення з колективом та батьками, а також без відкритого конкурсу.

Деякі вчителі стверджують, що під час зустрічі Кахідзе нібито говорила про можливе скасування академічного малюнку та ліплення, заміну занять VR-технологіями й оновлення викладацького складу шляхом заміни педагогів старше 45 років. На думку опонентів, це може загрожувати традиційній художній освіті.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

В Instagram з’явився акаунт від імені учнів ліцею зі зверненням, у якому вони вимагають призупинити призначення, оголосити відкритий конкурс і розпочати діалог щодо майбутнього закладу.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

У заяві йдеться:

"Більш ніж 200 дітей зі своїми мріями та бажаннями вибрали цю школу. А наразі нам говорять 'це все радянщина'. Як класика може бути радянщиною? Весь світ вклоняється класичній школі, а в нашій країні чомусь це не підтримують, а знищують. Академічний рисунок, живопис і композиція – це світовий фундамент мистецької освіти, який був закладений задовго до радянської доби і використовується у найкращих мистецьких університетах світу, від Флоренції до Парижа. Відмова від цієї спадщини під виглядом декомунізації є, по суті, саморуйнуванням нашого культурного коду".

Алевтина Кахідзе пояснила для Суспільне Культура, чому погодилася на призначення та запевнила, що цього року навчальні програми залишаються незмінними, а всі рішення щодо можливих оновлень ухвалюватимуть колегіально.

За її словами, рішення не було раптовим: "Розмова про можливість очолити ліцей почалася кілька місяців тому. Це не було спонтанне рішення, і я довго вагалася".

Позиція Міністерства культури поки що повністю не представлена, але суспільні реакції продовжують надходити.

picture
Алевтина Кахідзе
Фото: secondaryarchive.org

Реакція мистецької спільноти

Художник Роман Селівачев різко розкритикував можливі зміни навчальної програми та припустиме омолодження колективу. Він написав:

"Тут конфлікт у тому, що претендентка на посаду директора щиро зневажає академічну освіту як явище... Прибрати з програми академічний малюнок, це як прибрати сольфеджіо у програмі музичної школи".

Художниця та мама учениці ліцею Олександра Жумайлова поділилася власною тривогою щодо нових чуток і зазначила, що досі не відбулося повноцінного діалогу з батьками:

"Цілий день я запевняю Алісу що все буде добре. При чому через огризки інформації я чую що: академічний малюнок буде прибраний (мама я так люблю штрихувати!); вчителі +45 замінени (мама що і Ніоніла Миколаївна піде!?)... Це все я вичитую в постах інших батьків. Може дійсно хтось щось не так зрозумів. Будь які зміни травмуючі. Але у мене на голову не налазить як можна так поступати українцям з українцями!! Як можна кидати дітей і батьків, вчителів і їх родини в такий стрес. Людина яка практикує говоріння з людьми не знайшла можливість з нами поговорити. І вислухати нас в свою чергу!?"

Політик Борислав Береза висловив побоювання, що через призначення ліцей може втратити приміщення, а територію забудують. Він порівняв ситуацію з конфліктом навколо Довженко-Центру, оскільки обидві установи підпорядковані Міністерству культури.

"Територія ліцею біля посольства Америки – ласий шматок...", – заявив він.

picture
Алевтина Кахідзе, "Карикатура на Дана", малюнок з архіву з написами "Зупиніть війну, зупиніть Путіна", 2022.
Фото: artslooker.com

 

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Водночас багато представників культурної сфери підтримали призначення Кахідзе.

Колишня заступниця міністра культури Ірина Подоляк порівняла ситуацію з призначенням Олександра Ройтбурда директором Одеського художнього музею та закликала не повторювати хвилі хейту.

"Алевтина – міцний горішок, капітальний мозок і прекрасна мисляча художниця. З нею і з людьми, які її підтримають у цьому ліцеї, у дітей є шанс стати кращими версіями себе", – зазначила вона.

Культурна стратегиня Катя Тейлор вважає призначення доречним і своєчасним:

"Алевтина – можливо, найкраща людина, яка на цій посаді може бути. Критично мисляча, з величезним досвідом і розумінням художніх процесів і політичного клімату, яка роками працює з міжнародними освітніми інституціями, але в першу чергу – з авангардним мисленням і розумінням, як зробити сучасну інституцію, яка не тільки буде обслуговувати малювальні таланти, а навчить професії художника, який буде інтегрований в екосистему мистецтва".

Голова правління Коаліції дієвців культури Ольга Сагайдак назвала рішення Міністерства реформаторським кроком і підкреслила високий професійний рівень Кахідзе:

"Алевтина має надзвичайно послідовну патріотичну позицію і сміливість її артикулювати на найскладніших майданчиках іще з 2013 року, коли багато митців іще шукали власну позицію...  Мене шокує, що не докладаючи жодних зусиль для перевірки фактів, можна паплюжити репутацію громадянина й отримувати сотні лайків від хайпу невігласів".

picture
Алевтина Кахідзе, нариси до тексту Енергетична новела України, 2021. Напис на нарисі: "Зелена... атомна енергетика на яку покладена соціальна роль"
Фото: secondaryarchive.org

Директорка Мистецького арсеналу Олеся Островська-Люта у коментарі Суспільному наголосила, що для учнів це призначення може стати позитивним поштовхом:

"Її призначення керувати ліцеєм – справді експеримент, але виключно в управлінсько-адміністративній, але аж ніяк не творчій, площині. Для самих студентів-художників – це чудове призначення, дуже обнадійливе, таке, що може дати їм майбутнє як художників, а не змарнувати їхній талант, як це відбувається у багатьох місцях багато років. Я би на місці батьків тільки раділа".

Разом з тим, Кахідзе наголосила, що має на меті поєднати академічну базу із сучасними практиками:

"Після закінчення НАОМА мені довелося їхати в Нідерланди, щоб навчатися нових медіа й перформансу, бо в українській академічній освіті тоді просто не було таких можливостей. Я хочу, щоб майбутні покоління українських художників могли отримувати сильну академічну базу і сучасні практики тут, в Україні".

Алевтина Кахідзе – українська художниця, аніматорка, перформансистка, співзасновниця резиденції для іноземних митців у селі Музичі, лауреатка Премії Малевича 2008 року та премії Women in Arts, посланниця толерантності ООН в Україні.

Київський державний художній ліцей імені Тараса Шевченка заснований у 1937 році. Це єдиний в Україні середній навчальний заклад з академічним напрямом у сфері образотворчого мистецтва. Навчання триває 11 років і готує учнів до вступу в НАОМА.

Раніше ми розповідали, що український анімаційний документальний фільм "Блакитний светр із жовтою діркою", над яким працює Алевтина Кахідзе, отримав підтримку Berlinale World Cinema Fund.

Цікаві новини для вас: