У четвер, 16 листопада, у Центральній виборчій комісії зробили абсолютно політичну і юридично безграмотну заяву щодо "незаконну дочасну агітацію" "потенційних кандидатів у президенти", що свідчить про поступове перетворення Центрвиборчкому в гравця, а не арбітра політичного процесу.

Про це в коментарі "Апострофу" повідомив політолог Костянтин Матвієнко, коментуючи заяву ЦВК стосовно того,, що задовго до початку виборчої кампанії в усіх регіонах України потенційні кандидати у президенти розпочали агітацію, що є незаконним.

Нагадаємо, що в ЦВК наголосили на тому, що відповідно до закону, передвиборна агітація розпочинається кандидатом на пост президента наступного дня після дня його реєстрації Центральною виборчою комісією і закінчується о 24 годині останньої п'ятниці перед днем виборів.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Проте вже зараз, задовго до початку виборчої кампанії, практично у всіх регіонах України можна спостерігати активізацію агітаційної діяльності ймовірних потенційних кандидатів", - йдеться у повідомленні.

Зазначається, що непоодинокими є випадки розміщення зовнішньої реклами, розповсюдження відповідної агітаційної продукції, проведення соціальних і благодійних заходів, поширення іміджевих матеріалів у ЗМІ, проведення зустрічей із виборцями тощо.

Втім, на думку політолога Костянтина Матвієнка, у ЦВК немає підстав стверджувати про подібні порушення та тим паче давати оцінку діям потенційних учасникам виборчої кампанії.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Виборча кампанія ще не стартувала, про що вони справедливо вказують у своєму дописі. Тобто вони дають оцінку майбутнім учасникам виборчої кампанії, причому оцінюють "поширення іміджевих матеріалів в пресі". Для того, щоб зробити такий висновок, треба щонайменше провести відповідну експертизу, чи дійсно цей або інший матеріал можна називати іміджевим. І подібних моментів - безліч. Ця заява свідчить, щонайменше, про те, що в ЦВК не знають закон органу, до складу якого входять", - зазначає експерт.

Крім того, експерт зазначає, що незалежно від того, що на ЦВК, в першу чергу, лежить організація виборчого процесу в територіальних громадах, представники комісії нерідко демонструють вибірковий підхід.

"Наразі вони працюють за принципом - де хочу - там вибори проводжу, де не хочу - там не проводжу. Так, наприклад, в 34 громадах вони раптом вирішили не проводити вибори. Очевидно, що в тих громадах, де вони вирішили відмінити проведення виборів, у чинної влади не було в досталь підтримки", - наголошує Матвієнко.

Втім, шанс провести вибори там усе ще є, додає експерт.

"Учасники виборчого процесу ще можуть просто оскаржити в суді рішення ЦВК не проводити вибори там. Тому що, якщо вибори були призначені, а потім якийсь документ їх скасовує, то цей документ може бути оскаржений. Ймовірно, в ЦВК і далі послідовно будуть робити усе можливе, щоб ці вибори не були проведені. Ми можемо тільки сподіватись на протидію громадського суспільства", - наголошує Костянтин Матвієнко.

За словам експерта, юридично відмінити проведення виборів в ОТГ у ЦВК є, втім для цього повинні бути представлені відповідні факти неможливості проведенням виборів.

"Але ми не побачили жодних фактів. Надумані приводи – так, а факти де? В цих ОТГ йде нормальне мирне життя, є представники суспільного процесу, які зацікавлені у проведені виборів, не були жодних натяків на техногенну чи ще якусь аварію, тобто підстав відміняти вибори – немає. Політичний аспект – не може бути причиною відмови, це незаконно. ЦВК має бути поза політикою", - резюмує Матвієнко, наголошуючи, що в інакше ЦВК з арбітра виборчого процесу, перетворюється на його гравця, яке зрозуміло на чиєму боці грає.