RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Бізнес

Мобілізація водіїв: чи чекає на Україну паливна криза

Перевізники побоюються, що їхніх водіїв перестануть випускати з країни

Перевезення пального в Україні Як протести автоперевізників вплинуть на паливний ринок в Україні Фото: архів

У суботу, 18 травня, в Україні далекобійники почали протест через зміни до закону про мобілізацію. Сотні фур перекрили трасу "Київ-Одеса" в Одеській, Кіровоградській та Черкаській областях. У рамках нового закону про мобілізацію, зокрема, очікується посилення правил перетину державного кордону військовозобов'язаними, до яких належать і водії-дальнобійники. "Апостроф" з'ясовував, як, серед іншого, цей закон вплине на постачання в країну автомобільного палива та загалом на ринок пального.

Читайте також: Далекобійники почали протест через новий закон про мобілізацію: відео і всі подробиці

Хто не забронювався...

Вітчизняні автоперевізники перекрили трасу "Київ-Одеса", розпочавши таким чином акцію протесту у зв'язку з новим законом про мобілізацію, який набув чинності 18 травня. "За кордон перестануть пускати вантажівки з водіями, які не мають QR-коду. А такий код, як ви розумієте, — це ТЦК і ВЛК. Якщо таке станеться, то у нас буде паливна криза, — пояснив нещодавно у телеефірі засновник логістичної групи" Прайм" Дмитро Леушкін. - І це може бути пов'язано не тільки з паливно-мастильними матеріалами, але і з ліками, з усім. Ви розумієте, що ми все імпортуємо. І якщо всього 5% вантажівок залишиться на рейсі, це буде колапс".

Проблема, на яку вказує підприємець, пов'язана з тим, що після набрання чинності законом про мобілізацію всі військовозобов'язані повинні оновити свої дані в ТЦК та отримати спеціальний QR-код до військового квитка. І водії автотранспорту – не виняток.

Для України, яка тільки-но почала відходити від шоків, пов'язаних із тривалою блокадою кордону з Польщею, перспектива нових проблем з міжнародними перевезеннями вкрай небажана. Адже сьогодні ми змушені отримувати за імпортом не тільки все автомобільне пальне, а й багато інших критично важливих вантажів, включаючи зброю та боєприпаси.

Звичайно, транспортні підприємства є стратегічно важливими для економіки України (на відміну від мандрівних цирків та інтернет-казино). Тому їхні співробітники мали отримати броню від призову. Однак не всім з них вдалося це зробити.

"У багатьох нафтотрейдерів водії-дальнобійники не заброньовані, — розповідає "Апострофу" директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - Деякі навіть дуже респектабельні, на перший погляд, мережі АЗС не змогли цього зробити, оскільки не виконали необхідних для цього критеріїв".

За словами експерта, одним із таких критеріїв є рівень зарплати персоналу. Але багато підприємств практикували "конверти", через що офіційний рівень зарплат у них виявився надто низьким.

"Тим часом сьогодні водій бензовоза отримує на руки 30-80 тисяч гривень на місяць, що відповідає 12-32 тисячам гривень ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) та ЄСВ (єдиний соціальний внесок), - каже Сергій Куюн. - І, не бажаючи платити своїм співробітникам "білі" зарплати, ці фірми зіткнулися з наслідками свого ухилення від податків".

Паливний ринок вистоїть

Чи приведе це до колапсу? "Якщо справді виникнуть проблеми з перетином кордону, підприємства знайдуть вихід, — сказав "Апострофу" експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко. - Зрештою, способи розв'язування таких проблем вже відомі ще з тих часів, коли українські фури мали проблеми із в'їздом до ЄС через невідповідність екологічним нормам.

Як би найближчим часом не склалася ситуація на кордоні, експерти не очікують значних проблем із постачанням пального.

"Пальне поставляється в Україну різними видами транспорту, і на автотранспорт припадає лише близько 15% цього потоку. Тож навіть якщо ці перевезення повністю зупиняться, залізниця легко перекриє недостачу. До того ж вони точно не припиняться повністю, оскільки відповідальні перевізники, які працювали "по-білому", забронювали своїх водіїв та продовжуватимуть спокійно працювати", - каже Сергій Куюн.

Дещо інакша ситуація зі зрідженим газом – близько третини цього палива поставляється автотранспортом. За словами Сергія Куюна, з цієї причини на ринку автогазу можлива "певна турбулентність".

При цьому далеко не всі перевізники побоюються проблем із QR-кодами.

"Ми контактували з Державною прикордонною службою та отримали запевнення, що 18 травня порядок перетину кордону не зміниться, — розповів "Апострофу" віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін. - Він залишиться як зараз. Якщо водій має при собі належні військово-облікові документи його спокійно пропустять, якщо ні — викличуть представників ТЦК. Такий порядок працює з грудня минулого року, водії його знають і вже мають при собі необхідні документи".

За його словами, існує домовленість, що QR-коди у військовому квитку прикордонники не вимагатимуть до 18 липня: "До того часу всі військовозобов'язані громадяни України повинні будуть оновити свої дані у ТЦК та отримати відповідний код. Тож до моменту, коли наявність коду стане обов'язковою, він уже буде у всіх водіїв".

Вирішуються інші питання, які виникають у зв'язку з мобілізацією. Зокрема, ті, що пов'язані з реєстрацією у ТЦК транспортних засобів.

"Така норма існувала і раніше, хоча в останні десятиліття її виконання контролювалося не надто суворо, — каже Володимир Балін. - Зараз контроль посилюється, через що виникають деякі складнощі. Наприклад, згідно із законом, якщо транспортний засіб більше ніж на місяць вибуває з території області, то на це необхідно дозвіл ТЦК. Водночас водіям іноді доводиться здійснювати досить дальні рейси. Якщо, наприклад, перевізник із Харкова їде до Казахстану чи Узбекистану, то це може тривати довше, ніж місяць. Таким чином, потрібно отримувати дозвіл, а багато підприємств не знають, як це робити. Тому зараз ми намагаємось отримати роз'яснення щодо процедури отримання цих дозволів”.

Ціни все одно зростуть

І все ж таки, на думку більшості експертів, без підвищення цін на паливо, швидше за все, не обійдеться. Хоча це пов'язано не з мобілізацією, а з податковою політикою уряду.

Кабінет міністрів розробив, затвердив та направив до Верховної Ради законопроєкт, що містить програму поетапного збільшення акцизів на автомобільне пальне до рівня, який в уряді вважають європейським. Програма розрахована до 2028 року та передбачає кілька етапів, перший із яких розпочнеться вже 1 липня цього року. З цієї дати акциз на бензин зросте з 213,5 євро до 242,6 за 1000 літрів, на дизель — з 139,5 до 177,6 євро за 1000 літрів. Найбільш різким обіцяє стати подорожчання зрідженого газу. Передбачається, що акциз, який сьогодні становить 52 євро за 1000 літрів, зросте більш ніж утричі – до 165 євро. Якщо урядова пропозиція пройде, це неминуче змінить цифри на стелах АЗС.

"Підвищення акцизу відповідно до пропозиції уряду додасть до собівартості бензину приблизно 1,5 гривні за літр, дизеля - 2 гривні, а зрідженого газу — понад 5 гривень, — каже Сергій Куюн. - Однак, можливо, кінцева ціна зросте дещо менше".

Звичайно, найбільше подорожчання чекає на власників автомобілів, які їздять на газі. " Якщо зараз його вартість становить близько 47% від ціни бензину, то після підняття акцизів це співвідношення збільшиться до 55%. Це нормальна пропорція, яка давно існувала на ринку", - говорить експерт.

Читайте також: Нові правила мобілізації в Україні: що зміниться з 18 травня

Новини партнерів