В Україні помітно подешевшали нафтопродукти, особливо дизельне пальне та скраплений автомобільний газ. Втім, у 2022 році вони й дорожчали більше, ніж бензин. Наприкінці березня ціни дизпалива та бензину А-95 практично зрівнялися, хоча на початку 2023 року дизель був на 3-4 гривні дорожчий. Автогаз на сьогодні більш ніж удвічі дешевший за бензин. З іншого боку ситуація може змінитись. Зокрема, голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев повідомив про повернення 20% ставки ПДВ на пальне, що може призвести до його здорожчання. "Апостроф" розбирався, що відбувається на українському ринку пального та чи варто чекати підвищення цін на паливо.
Бензин та інше автомобільне паливо дешевшають в Україні. Тенденція намітилася ще на початку року, і сьогодні, наприкінці першого кварталу, вона особливо помітна.
Востаннє ціновий сплеск на вітчизняному ринку нафтопродуктів спостерігався наприкінці 2022 року. Але вже у січні ціни на всі види пального знизилися. І, як було зазначено вище, відтоді продовжують падати.
При цьому суттєво подешевшали дизель та автогаз. Якщо на початку січня дизпаливо коштувало понад 55 гривень/літр, то наприкінці березня – 47,3 гривні/літр. Скраплений газ за цей же період подешевшав майже з 30 гривень/літр до менш ніж 22 гривень/літр.
Бензин також дешевшав, але не так стрімко. Ціна марки А-95 впала з початку січня до кінця березня із 52 гривень/літр до 47,1 гривні/літр.
Таким чином, ми можемо помітити, що нині роздрібні ціни на дизель та бензин практично зрівнялися.
Чинники зниження цін
Зниження цін на пальне не може не тішити українців, проте цікаво, що ж стало причиною цього.
Насправді причин кілька, і одна з них – відсутність у країні дефіциту палива, який спостерігався неодноразово минулого року.
"Зв'язок проглядається очевидний, оскільки практично все завозиться, і це купується за цінами, що сформувалися на спотовому ринку Європи. А ціни там безпосередньо пов'язані з вартістю нафти. Отже, якщо на світовому ринку знижується ціна сировини, то знижуються і ціни на нафтопродукти, — сказав "Апострофу" керівник спеціальних проєктів науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. - В Україні це відразу помітно, оскільки частка податків у структурі ціни невисока. Тому темпи зниження цін у нас можуть бути вищими, ніж, наприклад, у Польщі".
За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, зараз в Україні не просто немає дефіциту пального – останні кілька місяців спостерігається його неабиякий профіцит.
"Всі так готувалися до антиросійських санкцій (з 5 лютого діє ембарго ЄС на російські нафтопродукти - "Апостроф") і в результаті так запакувалися паливом, що у нас зараз рекордні обсяги, — сказав експерт виданню. - Постачання палива на ринок у січні-лютому були більшими, ніж у січні-лютому 2022 року. Але споживання зараз нижче, ніж минулого року".
І справді, ціни на нафту останнім часом суттєво знижуються, що позначається і на вартості нафтопродуктів.
Сергій Куюн нагадав, що рік тому нафта торгувалася за ціною близько 140 доларів за барель, тоді як зараз – трохи дорожче за 70 доларів (йдеться про марку Brent – "Апостроф"). Тобто сталося зниження у два рази (проте пальне не подешевшало вдвічі).
Є ще один фактор, який також сприяв зниженню вартості пального в Україні – це курс національної валюти. Останнім часом курс долара до гривні трохи падає.
Хоча сьогодні цей фактор, ймовірно, не такий істотний, на відміну від двох інших, зазначив Геннадій Рябцев: "Курс зараз досить умовний, але його коригування у бік зміцнення гривні також вплинуло (на зниження цін на пальне)".
Скраплений автомобільний газ, як було зазначено вище, також сильно подешевшав з початку року. Фактори, що впливають на ціни автогазу, загалом ті ж, що й для бензину та дизеля. Хіба що залежність від вартості нафти в його випадку непряма.
З постачанням скрапленого газу проблем немає. Мало того, як раніше писав "Апостроф", останнім часом збільшилося його постачання в Україну з країн Балтії та Польщі – річ у тому, що цей нафтопродукт, на відміну від бензину та дизеля, не потрапив під європейські санкції.
При цьому є серйозні підстави вважати, що газ, який ми отримуємо з боку ЄС (за деякими оцінками, до третини всього обсягу), за своїм походженням є російським та/або білоруським.
З одного боку, профіцит палива сприяє зниженню цін на нього, з іншого, якщо дійсно газ, який надходить з ЄС, – російський, виходить, що ми таким чином мимоволі фінансуємо власного ворога.
На сьогодні ця проблема залишається невирішеною.
Читайте також: Обвал цін на ринку бензину, дизеля та автогазу: чи досягнуто межі
Що буде з цінами далі
Причини, через які сталося падіння цін на пальне зрозумілі, однак, що з ними буде далі?
За словами Сергія Куюна, на сьогодні ще є потенціал для подальшого зниження: "Днями одна частина ринку знизилася на гривню, потім друга частина теж впала, і я думаю, що це не останнє зниження. Думаю, протягом 7-10 днів отримаємо ще, мінімум, 1 гривню, а може, навіть і більше".
При цьому, як прогнозує Геннадій Рябцев, зараз йдеться швидше про цінову стабілізацію.
Також не забуватимемо, що в Україні ось-ось розпочнеться посівна кампанія, а це означає, що аграріям буде потрібно більше палива, насамперед дизельного. Втім проблем з посівною не повинно виникнути, бо зараз у країні рекордні запаси пального: "Усі аграрії залиті, всі комерційні компанії залиті, до того ж у нас цього року не буде такого обсягу сільськогосподарських робіт як раніше. У нас запаси палива більші, ніж раніше, а потрібно нам його буде менше".
Таким чином, на сьогодні об'єктивних передумов для подорожчання пального немає. "Зараз це здається якимось взагалі неймовірним сценарієм", – каже Куюн.
Проте, є чисто внутрішні фактори, які можуть спричинити зростання цін на автомобільне паливо. Нещодавно голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев заявив, що з липня 2023 року планується повернути ставку ПДВ на нафтопродукти у розмірі 20% – після вторгнення минулого року її було знижено до 7%.
А збільшення податку, найімовірніше, призведе до відповідного зростання кінцевої ціни.
Але поки що українці можуть повною мірою насолоджуватися відносно низькими цінами на пальне. З іншого боку, простим громадянам навряд чи вдасться запастись їм на рік уперед.