RU  UA  EN

Пʼятниця, 15 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.40
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Обвал цін на ринку бензину, дизеля та автогазу: чи досягнуто межі

Падіння цін на автомобільне пальне пов'язане з низкою факторів

Падіння цін на автомобільне пальне пов'язане з низкою факторів Фото: Pixabay

За рік російського вторгнення в Україні подорожчало багато товарів, зокрема автомобільне пальне, яке доводиться імпортувати з країн Євросоюзу. Однак останнім часом ситуація суттєво змінилася: після нового року ціни на бензин та автогаз почали різко знижуватися. "Апостроф" з'ясовував, із чим пов'язана зміна тренду на вітчизняному ринку нафтопродуктів, і чи не почнуть вони знову дорожчати після введення в ЄС ембарго на постачання бензину та дизеля з росії.

Бульбашка луснула

На ринку автомобільного пального України, на якому з осені спостерігалася певна стабільність, намітився новий тренд: стрімке падіння цін. Так, якщо в перших числах січня дизель продавався в середньому по 55 гривень, а бензин А-95 - по 53 гривні за літр, то на початку лютого вартість дизельного палива знизилася до 52 гривень, а бензину - до 48 гривень. Літр скрапленого газу за цей же час подешевшав з 29,9 гривень до 25,5 гривень.

Закономірне запитання – чому так сталося?

Значне зниження цін на нафтопродукти стало можливим в першу чергу через те, що в попередні місяці гуртові постачальники значно завищували вартість свого товару.

"В кінці року бензин і дизель в середньому в опті коштували 50 гривень за літр, - розповів в коментарі "Апострофу" експерт "Нафторинку" Олександр Сіренко. - Проте вже на початку січня бульбашка роздутих восени гуртових цін луснула, і ми побачили ціну 43, а в прикордонних (з країнами ЄС) регіонах - і 40 гривень за літр. Причому на цьому процес не зупинився, і частина постачальників вже пропонує дизель по 39 гривень за літр".

Звичайно, зниження цін на гуртовому ринку потягло за собою і здешевшання роздрібного товару. Тон в цінових перегонах задав державний сектор.

"В січні "Укрнафта" (націоналізована у листопаді 2022 року, - "Апостроф") двома хвилями знизила ціни на бензин на 5 гривень за літр, а на дизель - на 3,5 гривні, - говорить Олександр Сіренко. - Це примусило інші мережі, щоб зберегти клієнтів, також переглянути цінову політику. Спочатку регіональні мережі, а потім і великі загальнонаціональні почали суттєво зменшувати ціни на пальне".

На думку експертів ринку, поточні ціни не є остаточними, і подешевшання пального триватиме і надалі. Гарантією цього є те, що сьогодні ринок не відчуває жодного дефіциту товару.

"Створивши протягом 2022 року нові маршрути постачання пального, українські мережі створили рекордні запаси, навіть у порівнянні із довоєнними періодами, - розповів виданню директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. - На сьогоднішній день ключові мережі мають запас бензину та дизпалива мінімум на місяць продажів. При цьому поточні постачання йдуть теж із перевищенням потреби. Тож запас продовжує збільшуватися. І можна говорити, що лютий-березень ми пройдемо без жодних проблем".

На думку експерта, протягом наступних тижнів пальне може подешевшати ще на 2-3 гривні на літрі.

Паралельно з бензином і дизелем дешевшає і скраплений газ. Проте природа цих змін є інакшою.

"Протягом останнього часу ми фіксуємо різке збільшення постачання газу з балтійських країн та Польщі. Вартість цього газу менша за звичайну на 50-200 доларів на тоні, - говорить Олександр Сіренко. - Це, звичайно, призводить до зниження цін для кінцевих споживачів. Насправді газ міг би бути навіть дешевшим, ніж зараз, проте трейдери поки що не поспішають знижувати ціни".

Проте попри позитивну для споживачів тенденцію, залишається питання, звідки береться це пальне. Зазвичай його походження невідоме. І з огляду на те, що країни, звідки він надходить, не є виробниками скрапленого газу, є велика підозра, що цей газ російський.

"Ми бачимо, що країни, звідки завозиться газ до України, останнім часом вдвічі збільшили імпорт з росії, - пояснює Сіренко. - Тому, хоча це дуже важко довести, цілком логічно припустити, що сьогодні ми імпортуємо російський газ".

Аналогічні тенденції спостерігаються і в Румунії, куди останнім часом прибувають судна зі скрапленим газом з росії. Відтак, на думку експерта, скоріше за все цей газ також з’явиться в Україні. Безусловно, Звичайно, така ситуація є неправильною, адже Європа сьогодні робить зусилля, щоб позбутися залежності від російських енергоносіїв. І Україны навряд чи варто нарощувати імпорт російського пального, оскільки це допомагає фінансувати російську війну проти нашої країни.

Газ поза санкціями

Нагадаємо, з 5 лютого набрали чинності чергові санкції, які стосуються торгівлі російськими нафтопродуктами. Згідно з ухваленними рішеннями, країни Європейського Союзу взагалі відмовляються від імпорту цих продуктів. А для інших країн впроваджуються стелі цін, аналогічні тій, яка раніше вже була встановлена для російської нафти. Для світлих нафтопродуктів (бензину, дизелю) гранична ціна становить 100 доларів за барель, для темних (мазут) - 45 доларів за барель.

Перед запровадженням санкцій були побоювання, що вони можуть відбитися на ринковій ситуації в Європі. Адже до останнього часу країни ЄС значну частину нафтопродуктів отримували саме з росії. І багато експертів прогнозували, що після того, як 5 лютого набере чинності ембарго, на ринку виникне дефіцит, що дасть поштовх до підвищення цін.

"Подібні тези озвучували різні експерти, пов’язані з росією, - говорить Олександр Сіренко. - Проте цього не сталося. Готуючись до впровадження санкцій, європейські трейдери до 5 лютого намагалися імпортувати якомога більше російського пального. В результаті сьогодні не тільки Україна, але й вся Європа "залита" дизелем. І ці запаси настільки великі, що їх вистачить принаймні до середини березня. Тож жодних коливань цін найближчими місяцями не очікується".

Тим часом паралельно європейські трейдери працювали над налагодженням постачання нафтопродуктів з інших напрямків. На відміну від України ЄС не заблокований з моря, і тому жодних проблем з тим, щоб закупити товар будь де в світі, у нього немає.

"Про жодну небезпеку виникнення дефіциту нафтопродуктів в перспективі мова не йде, - заспокоює Сергій Куюн. - Необхідні об’єми пального будуть надходити. Можливо через те, що маршрути доставки стануть довшими, трохи збільшитися гуртова ціна. Проте це збільшення буде настільки незначним, що споживач його не відчує".

Проте скраплений газ опинився в іншій ситуації, ніж інші види пального. Хоча він здебільшого виробляється в процесі переробки нафти, і тому по суті також є нафтопродуктом, його в європейському списку підсанкційних товарів не виявилося. Відтак поки що обмежень на його постачання з росії немає.

Називаються різні причини такого пробілу. За однією з версій, "забути" включити пропан-бутан в санкційні списки пропонувала Польща, яка використовує велику кількість цього продукту (зокрема для опалення). За іншою, Єврокомісія не побачила сенсу в ембарго на імпорт скрапленого газу через те, що в більшості країн ЄС його споживається дуже мало.

Натомість в Україні скраплений газ є дуже популярним автомобільним паливом. При цьому нам варто впровадити власні засоби контролю за тим, щоб пальне, яке продається на вітчизняних АЗС, не приносило прибутку окупантам.

"Учасники ринку вже піднімають це питання перед урядом, - говорить Сергій Куюн. - Адже для них виникає ситуація, коли вони мають або працювати з російським газом, або припинити діяльність, оскільки газ з інших джерел не витримує конкуренції з дешевим російським. І уряд обіцяє звернутися до партнерів з пропозицією включити санкції щодо скрапленого газу до одного з наступних пакетів санкцій".

А тим часом вартість автогазу знизилася в Україні вже до 23 грн/літр.

Читайте також

Ціни на бензин та газ зміняться: чого чекати з весни

Блокада кордону з Польщею найбільше вдарила по імпорту в Україну скрапленого газу, та ціни зростають на всі види пального

Новини партнерів