RU  UA

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Налоги

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Митниця не винувата: чому в Україні розмитнення коштує дорожче самого авто

Реальний розмір митних платежів може сильно відрізнятися від розрахунків калькулятора

Реальний розмір митних платежів може сильно відрізнятися від розрахунків калькулятора Фото: Апостроф / Олександр Гончаров

Державна митна служба України запустила в тестовому режимі калькулятор оцінки вартості автомобілів, що підлягають митному оформленню, а також митних платежів, які розраховуються з огляду на вартість авто. Сервіс вже піддався жорстокій критиці зі сторони автолюбителів, при цьому самі розрахунки калькулятора глибоко шокували їх. "Апостроф" з'ясовував, для чого впровадили новий сервіс і чи зробить він розмитнення більш прозорим.

В Україні запустили онлайн-калькулятор вартості митного оформлення автомобілів на іноземних номерах, так званих "євроблях". Про це на своїй сторінці в Facebook написав голова Державної митної служби Максим Нефьодов.

Поки калькулятор функціонує в тестовому режимі й, судячи з коментарів під постом Нефьодова, до нього є серйозні претензії.

Сам глава Митної служби визнає, що проблеми можливі, і просить користувачів інформувати про "баги" в програмі.

Втім, не виключено, що в перші дні роботи сайт калькулятора просто "ліг" через величезну кількість бажаючих його випробувати.

Що стосується методології оцінки вартості авто для визначення розміру митного платежу, то, за словами Максима Нефьодова, програма використовує дані "мінімальної, середньої і максимальної вартості зазначеного авто за 2018-2019 роки на основі реальної інформації мільйона машин більш ніж 2300 моделей".

У користувачів є претензії до сервісу не тільки технічного характеру, а й по суті: наприклад, у базу занесено не всі моделі автомашин, у ній також, судячи з коментарів, відсутні електромобілі.

Підрахували - розплакалися

Ну і, звичайно ж, людей обурюють розцінки, за якими, виходячи з розрахунків калькулятора, їм доведеться розмитнювати авто.

Досить поширеною претензією є те, що митниця розраховує вартість авто згідно зі своєю базою, і вона часто виявляється істотно вищою реальної ціни покупки - судячи з усього, калькулятор розраховує вартість по верхній планці.

У коментарях також наводяться конкретні розрахунки митних платежів, які видає калькулятор (коли він працює). Так, один із коментаторів обурюється, що за розмитнення Opel Astra з об'ємом двигуна 1,7 літра (дизель) 2002 року випуску йому доведеться заплатити 72 тисячі гривень. За його словами, в Польщі три таких автомобілі можна купити за ті ж гроші.

Ще одна людина, яка включилася в дискусію, повідомила, що митні платежі за машину вартістю 2 тисячі доларів становлять 75 тисяч гривень (за поточним курсом - це 3 тисячі доларів).

У відповідь на цей гнівний коментар глава Держмитниці заявив, що особисто сам виступає за зниження розміру платежів, проте його відомство зобов'язане виконувати закон, який діє на сьогодні, а тому питання щодо митних зборів - не нього, а до Верховної Ради.

Проблема "євроблях" та їхнього розмитнення виникла не сьогодні і навіть не вчора. Колишня українська влада вирішила закрити питання шляхом введення величезних штрафів за використання таких машин. Вони мали набути чинності 25 травня поточного року, проте під тиском "євробляхерів" Верховна Рада відстрочила введення штрафів до кінця серпня. Втім, вони так і не були введені, і на сьогодні рішенням Кабінету міністрів штрафи на використання "євроблях" відкладено до 1 січня 2020 року. Чи будуть вони введені в 2020 році - сказати дуже складно, особливо з огляду на непросту історію питання. Влада також обіцяє комплексне вирішення питання оформлення машин на іноземній реєстрації шляхом прийняття відповідного закону.

Але поки чинний старий закон, і, як заявив у згаданій відповіді на коментар користувача Facebook Максим Нефьодов, митниця лише адмініструє збори.

Незрозумілий продукт із незрозумілою метою

Але повернемося до калькулятора, про який експерти, опитані "Апострофом", кажуть з великою часткою скепсису.

"Нічого принципово (з введенням калькулятора) не змінюється - це просто "класна" ідея, і у мене таке враження, що хлопці в черговий раз освоїли кошти", - сказав виданню експерт громадської компанії "Європатруль" В'ячеслав Коновалов. При цьому, за його словами, ідея калькулятора "стара як світ", так як подібні послуги вже раніше запускалися не менше, ніж на п'яти приватних сайтах, і тому "нічого нового вони (Держмитниця) не придумали".

Як зазначив у розмові з "Апострофом" співголова організації "Авто Євро Сила" Олександр Чернявський, той калькулятор, який представила Державна митна служба, це - "незрозумілий продукт із незрозумілими цілями, тому що він, за великим рахунком, не вирішує жодних проблем".

Автоексперт Олександр Швець, у свою чергу, підкреслює, що калькулятор дає лише приблизний розрахунок вартості митних платежів. "Це, більше, інформаційна послуга - я не думаю, що буде копійка в копійку збігатися з тим, коли людина прийде безпосередньо на митницю. От якби відразу приходила квитанція на оплату, тоді це була б, дійсно, потрібна річ", - сказав він в коментарі "Апострофу". За його словами, фактична сума може відрізнятися, причому, цілком можливо, в більшу сторону, ніж при оцінці за калькулятором.

Але сума платежів може виявитися і нижчою, якщо "домовитися". А, значить, тут нічого не поки не змінюється. "Поки є різні вилки - нижня планка, верхня планка - є поле для корупційних маневрів зі сторони митника: одному він може по верхній планці, іншому - по нижній, третьому - по середній", - говорить Олександр Швець.

Псевдореформа в дії

І цій проблемі вже років двадцять, зазначає В'ячеслав Коновалов. За його словами, оціночна вартість автомобілів є досить спірним моментом, так як у деяких випадках вона виявлялася завищеною, у зв'язку з чим були вище і митні платежі, а в інших - навпаки, зменшували, звичайно ж, не безкоштовно, і тоді виходило, що "хтось завозив роллс-ройси за ціною тапок". Таким чином, зазначив експерт, митна база створювалася не від світу цього.

Оціночна вартість автомобілів є досить спірним моментомАпостроф / Олександр Гончаров

"Не треба ніяких калькуляторів. Є договір купівлі-продажу, в ньому вказана сума. Бувають випадки, коли люди свідомо занижують вартість автомобіля. У митниці є інструменти, як з цим боротися: подається запит до податкових органів тієї країни, з якої ввезли автомобіль, там є реальні цифри, після чого виставляється рахунок на доплату плюс - штраф за невірно подані дані, - каже Олександр Чернявський. - Але тут не можна впровадити корупцію".

Чернявський також розповів, як у реальності відбувається митне оформлення автомобіля. За його словами, наприклад, на автомобіль є купча на тисячу євро, "але дивним чином спрацьовує так звана система ризиків - електронна система митниці - яка говорить, що цей автомобіль потрібно розглянути більш пильно". Після чого оціночна вартість авто виростає, наприклад, до 3 тисяч євро - "навіть якщо купівля була офіційною, і людина заплатила тисячу євро за безготівковим розрахунком". Але, якщо заплатити митнику, скажімо, 500 євро, ціна знову повернеться до тисячі євро. А різниця у вартості автомобіля має значення, адже за митне оформлення потрібно платити, зокрема, ПДВ (20% вартості), мито (10% вартості).

"Якщо домовитися, то калькулятор рахуватиме 2+2=1", - резюмував Олександр Чернявський, додавши, що такий калькулятор виконує функцію псевдореформи, які проводяться в Україні й в інших сферах.

Що тоді можна вважати не псевдо, а реальною реформою? Потрібно вводити єдиний митний платіж без прив'язки до вартості автомобіля, переконаний Олександр Швець. "Наприклад, нехай це буде 500 або 1000 євро. Це буде стимулювати тих, хто хоче привезти автомобіль, брати дорожчий і, відповідно, більш якісний автомобіль. Але це не введуть, тому що тоді митники будуть голі і босі - за що вони тоді будуть брати гроші? - Ні за що", - пояснив він.

Читайте також

Рай для обраних: що не так з податковою системою в Україні

В Україні податкова система вимагає кардинальних реформ, але рубати з плеча не можна - і ось чому...

Українці, діліться вашими доходами: що передбачає національна стратегія-2030

Більшість положень Національної стратегії доходів, підготовленої урядом, є шкідливими для української економіки

Примус до хабарів: в Україні розпочинаються податкові перевірки бізнесу

МВФ вимагає від України відновити податкові перевірки підприємців, що це означає