RU  UA  EN

Пʼятниця, 19 квітня
  • НБУ:USD 39.50
  • НБУ:EUR 42.10
НБУ:USD  39.50
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

"Євробляхи" в законі: як в Україні змінять правила ввезення автомобілів

В Україні дорожчі автомобілі, ніж у сусідніх країнах

В Україні дорожчі автомобілі, ніж у сусідніх країнах Фото: Євген Котенко / Апостроф

У кінці серпня 2019 року закінчується термін дії пільгового періоду розмитнення автомобілів на єврономерах, після чого водіїв "евроблях" почнуть штрафувати на дуже великі суми за несвоєчасне розмитнення. Президент України Володимир Зеленський, йдучи назустріч "євробляхерам", вніс до Верховної Ради законопроект про відкладення штрафних санкцій ще на три місяці. Однак парламент може не встигнути розглянути цей законопроект. Апостроф" з'ясував, які є варіанти виходу з даної ситуації, і як у принципі слід вирішувати питання розмитнення "євроблях".

Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради законопроект, що передбачає пролонгацію дії пільгового періоду розмитнення автомобілів на єврономерах. Цьому рішенню передувала зустріч глави держави з "євробляхерами", під час якої Зеленський пообіцяв вирішити їхню проблему.

Головна проблема власників "євроблях" відома: з 24 серпня, в день святкування Незалежності України, з власників нерозмитнених авто почнуть стягувати величезні штрафи. Так, за прострочення з розмитненням більш ніж на 30 днів потрібно буде заплатити 170 тисяч гривень. При цьому за керування "євробляхою" передбачений штраф у розмірі 8500 гривень, а, якщо упіймають повторно - 17 тисяч гривень.

Хроніка пікіруючого "євробляхера"

Із 25 листопада 2018 року по 22 лютого 2019 року включно в Україні діяв пільговий період митного оформлення автомобілів, під час якого їх можна було розмитнити, сплативши половину вартості акцизу. При цьому протягом ще трьох місяців була передбачена можливість розмитнити авто зі сплатою акцизу в повному обсязі, але все ще без згаданих вище штрафів.

Штрафи мали набути чинності 25 травня. Але не набули. За кілька днів до часу "Ч", а саме - 15 травня, "євробляхери" провели акцію в центрі Києва, перекривши проїжджу частину перед будівлею Верховної Ради. Народні депутати пішли назустріч протестуючим і внесли зміни до відповідного закону.

Тепер "євробляхерам" не загрожують штрафи аж до 24 серпня. Але що потім? Звичайно, можна знову прийти до Ради, знову перекрити вулицю і вимагати продовжити пільговий термін розмитнення - "євробляхери", до речі, домагаються продовження пільгового періоду до 2020 року, а також скасування акцизу як такого. Але проблема в тому, що відповіддю протестуючих може стати тиша, так як нова Верховна Рада, яка буде обрана 21 липня, навряд чи почне роботу раніше кінця серпня. За іронією долі, згідно з даними деяких джерел, перше засідання новообраної Ради планують провести 24 серпня. У будь-якому випадку, важко уявити, що новоспечені народні депутати до того, як сформувати фракції, обрати президію і затвердити новий склад уряду, почнуть невідкладно вирішувати проблеми "євроблях" та їхніх власників.

Під час зустрічі з "євробляхерами" президент закликав їх потерпіти, запевнивши, що нова влада буде шукати швидкі та оптимальні шляхи вирішення цієї проблеми. "Терпіть, хлопці. Ми можемо пообіцяти, що вирішимо цю проблему, як тільки у нас буде Рада, - сказав Володимир Зеленський. - Якщо ми раніше знайдемо інші інструменти, ми зробимо це раніше". Й, схоже, президентська команда такий інструмент знайшла. Одночасно із внесенням законопроекта до парламенту президент звернувся до спікера Андрія Парубія з проханням скликати 18 липня позачергове засідання Верховної Ради для розглядання низки невідкладних питань, зокрема, законопроекта про "євробляхи". Парубій же вказав на цілу низку процедурних помилок у листі Зеленського, суть яких зводиться до того, що провести позачергове засідання неможливо, але можна скликати позачергову сесію, а тому потрудіться скласти прохання правильно. Таким чином, станом на 18 липня, Рада засідання (чи сесію) не проводить, і законопроект, відповідно, не розглядається. Хоча, цілком можливо, Володимир Зеленський у найближчому майбутньому попросить Андрія Парубія скликати позачергову сесію, і вона, все ж таки, буде проведена (лідер "Батьківщини" Юлія Тимошенко, наприклад, запропонувала провести сесію 23 липня).

Хто не встиг, той запізнився

Але, цілком можливо, питання "євроблях" до 24 серпня вирішено не буде: наприклад, не буде скликана позачергова сесія чи, навіть якщо її скличуть, поданий президентом законопроект не набере необхідної кількості голосів на свою підтримку в сесійній залі.

Що тоді залишається"? Автоексперт Олександр Швець у коментарі "Апострофу" сказав, що не бачить яких-небудь позазаконодавчих можливостей для вирішення цього питання. "Якщо це буде на рівні наказів Міністерства внутрішніх справ своїм співробітникам не звертати уваги (на такі авто, - "Апостроф") і не чіпати їх, це буде незаконно, а, крім того, буде поле для корупційної складової", - зазначив він.

Однак можливе звернення до Конституційного суду з метою скасувати відповідний закон як такий. "У принципі, це можливо, але, знову-таки, чи встигне КС розглянути (відповідне подання, - "Апостроф")?" - сказав Швець.

Таким чином, швидше за все, штрафи будуть введені.

Але, треба думати, що всі, хто хотів розмитнити автомобілі, встигли це зробити під час пільгового періоду, а ті, хто зараз протестує, - це меншість, хоч і досить активна, треба визнати.

"Ви багато бачите зараз машин на іноземних номерах?" – риторично питає генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. Таких автомобілів останнім часом дійсно стало істотно менше. У зв'язку з цим Назаренко вважає, що в принципі є недоцільним продовжувати пільговий період для "євроблях".

Треба думати, що всі, хто хотіли розмитнити автомобілі, встигли це зробити під час пільгового періоду, а ті, хто зараз протестує, - це меншість, хоч і досить активне, треба визнати Фото: Євген Котенко / Апостроф

Зона підневільної торгівлі

У свою чергу, Олександр Швець зазначає, що відстрочка штрафів - це тимчасовий захід, який не вирішує по суті самої проблеми розмитнення. Адже, за його словами, в Україні найдорожчі автомобілі в Європі, та й, мабуть, на всьому пострадянському просторі. Чому? - Дороге і, головне, непрозоре розмитнення: "Потрібно прибрати зарегульованість: приїжджаєш у сервісний центр, показуєш документи на автомобіль, за скільки ти його купив. Щоб не було всіх цих плаваючих коефіцієнтів, оцінки (вартості авто) - відповідно заплатив якийсь відсоток. А ще краще - фіксована сума".

Що з цього приводу думає нова влада (або, точніше, політична сила, яка в найближчому майбутньому, швидше за все, стане такою)? "Апостроф" спробував дізнатися в прес-службі "Слуги народу", чи є у партії будь-які напрацювання щодо законодавства, яке стосується авто на єврономерах, однак, на жаль, станом на момент написання матеріалу, відповіді на це питання та і не було.

Однак не виключено, що такі напрацювання все ж є. Принаймні, як повідомив Олег Назаренко, на прохання президентської команди він готує пропозиції щодо "автомобільного" законодавства, в якому, за його словами, є багато недоречностей. Так, зазначив експерт, в Україні скасована сертифікація автозапчастин, але не автомобільних аксесуарів, наприклад, гумових килимків. Також скасована сертифікація нових автомобілів, а радіообладнання, яке встановлено в авто, - ні.

Олег Назаренко також вважає, що потрібно відмовитися від мит на автомобілі з ЄС, оскільки між Україною та Євросоюзом діє режим вільної торгівлі. При цьому мита на авто, на його думку, в принципі, не потрібні. "Потрібно скасування всього, що залежить від адвалорної вартості (те, що визначається у відсотках від митної вартості товару, - "Апостроф") автомобіля, тому що вона дає можливість маніпулювати. Чому виступають проти акцизу? - Тому що акциз не дає можливості маніпуляції. А у цих "рєшал" є свої кінці на митниці. Якщо ми ліквідуємо всі податки, які залежать від відсотків, ми не залишимо можливості для заниження вартості", - розповів фахівець.

Таким чином, за його словами, потрібно скасувати мито, а також ПДВ, і залишити навіть не акциз, а так званий автомобільний податок, прив'язаний, наприклад, до обсягу двигуна - 1 долар за 1 кубічний сантиметр. "Хочеш просто їздити, а не понти колотить, - заплати 800 доларів за Smart єдиний податок. Це що, великий податок, якщо платили тільки по 1 тисячі доларів за ввезення "бляхи"? А хочеш понти і їздити на 6-літровому "Кадилаку", - заплати 6 тисяч доларів", - резюмував експерт.

Олег Назаренко вважає, що потрібно відмовитися від мит на автомобілі з ЄС, оскільки між Україною та Євросоюзом діє режим вільної торгівлі Фото: UNIAN

Нульова митна декларація

Автомобільний юрист Володимир Караваєв пропонує ще більш радикальний варіант - повністю обнулити ставки з ПДВ, митного збору та акцизу. "Прийняти соломонове рішення і сказати, що у нас все, що стосується транспортних засобів, йде за нульовою ставкою, так, як це робиться в Грузії, на яку ми часто посилаємося", - сказав він у коментарі "Апострофу".

При цьому необхідно, що називається з калькулятором у руках, рахувати, що втрачає бюджет і за рахунок чого можна компенсувати його втрати: "Якщо буде знайдено чисто економічний варіант, яким чином буде отримана сума компенсації для бюджету, або, нарешті, хтось перестане красти, тому що я особисто переконаний, що у нас на крадіжках набагато більше втрачається, ніж на розмитненні автомобілів".

Свою позицію Караваєв обґрунтовує тим, що в умовах, коли в Україні "традиційно" рівень підготовки водіїв перебуває на вкрай низькому рівні, а "стан доріг у країні можна навіть не коментувати", залишається третій фактор забезпечення безпеки дорожнього руху - власне, автомобіль. "Якщо держава не може забезпечити нормального водія, якщо держава не може забезпечити фактор нормальної безпечної дороги, у неї залишається єдиний вихід - забезпечити людей безпечними автомобілями", - наголосив юрист. Він пояснив, що "15-річний Mercedes за своєю якістю і за безпекою" набагато більш надійний, ніж багато машин, які випускалися в Україні або, наприклад, у Росії.

Але тут криється ще одна небезпека: скасування будь-яких зборів буде стимулювати до ввезення в країну нехай і європейських, але дуже дешевих і, очевидно, старих машин, що може призвести до того, що Україна з часом перетвориться в загальноєвропейське звалище автомобільного мотлоху. Не кажучи вже про таку "дрібницю", як екологія.

Але і на цей виклик є гідна відповідь. "Якщо ми говоримо про нульову ставку, можна паралельно вводити умову обов'язкового проходження техогляду таких автомобілів при введенні в експлуатацію. Ти не зможеш зареєструвати автомобіль, поки ти не пройдеш техогляд, і тобі не скажуть, що він відповідає всім параметрам. І які тут витрати понесе людина, - це будуть її особисті проблеми. І вона повинна це розуміти", - підкреслив експерт. Крім того, за його словами, з огляду на те, що в Україні середній вік автомобіля становить 22 роки, "як можна говорити про те, що 15-річний Mercedes комусь нашкодить".