Конфлікт між керівництвом Міністерства оборони України та Агенції оборонних закупівель днями досяг кульмінації. У результаті в Агенції з’явилося два керівника, як у тому прислів’ї: “Де два українці, там три гетьмани”. Ми могли б із себе добродушно посміятися, якби справа не стосувалася питання критично важливих поставок для нашого війська. Які наслідки може мати колапс у сфері оборонних закупівель — у матеріалі "Апострофа.
Нещодавно міністр оборони Рустем Умєров заявив, що відомство не продовжуватиме контракт із директоркою Агенції оборонних закупівель (АОЗ) Мариною Безруковою, попри те, що Наглядова рада АОЗ пролонгувала контракт із нею на рік. Також він повідомив, що новим директором буде Арсен Жумаділов, який дотепер очолював агенцію із закупівель одягу, харчування, пального для ЗСУ - “Державний оператор тилу”.
Свої претензії до Безрукової міністр оформив у дописі в соцмережі. “За останні пів року замість своєчасного забезпечення армії боєприпасами ми отримали політичні ігри, “зливи” контрактів, “злив” інформації (правоохоронці обовʼязково ще перевірять ці факти), піар бездіяльності та невиконання КРІ підпорядкованим підприємством МОУ. Закупівлі зброї, які повинні бути закритими під час воєнного стану та повномасштабної війни з росією, чомусь перетворилися на “Амазон”, де кожен користувач інтернету може у реальному часі бачити, хто і що купує, в яких обсягах та у яких виробників. А масштаби цих закупівель, які були б принаймні співмірними з піаром у ЗМІ, наші захисники на фронті так і не відчули”, - написав він.
Умєров також вирішив звільнити свого заступника Дмитра Кліменкова та відкликати двох представників держави з наглядової ради Агенції.
У свою чергу Марина Безрукова в ефірі одного з телеканалів наголосила, що наглядова рада АОЗ прийняла одноголосне рішення про продовження з нею контракту. “Тому моя позиція є незмінною: АОЗ функціонує у відповідності до законодавства і до потреб ЗСУ", — сказала вона. За словами Безрукової, заяви Умєрова стали для неї несподіванкою - під час останнього спілкування жодних претензій їй нібито висунуто не було.
Утім, на гадку спадає одна неприємна історія, яка стосується підписання контракту на закупівлю неякісних 120-міліметрових мін. Коментую підписання цього контракту, в інтервʼю "Українській правді” вона зазначила, що "не мала жодних шансів цього не зробити" у перші тижні перебування на посаді. “Масштабна помилка, яка виникла з постачанням мін українського виробництва, показала, до чого може привести шлях, коли левова частка обсягів певної номенклатури віддається на замовлення одному державному виробнику”, - пояснила вона.
Безрукова заявляла про перепони з боку міністерства, зокрема, постійні перевірки й затримки з погодженням документів. Своїми досягненнями АОЗ під керівництвом Безрукової називає зниження середніх цін на боєприпаси критичної номенклатури в контрактах завдяки зменшенню кількості посередників.
“У 2024-му Агенція зменшила частку спецімпортерів в імпортних контрактах з 69% до 36% порівняно з 2023-м. Ми намагаємося всіляко заохочувати конкуренцію, зокрема активно працюємо з ринком, щоб отримувати актуальні пропозиції. Агенція стала першим замовником, що використав інструмент рамкових угод для потреб оборони від Prozorro для закупівлі товарів подвійного призначення та цивільних дронів… Вагу довіри в співпраці з міжнародними партнерами ілюструє “Данська ініціатива”, в рамках якої уже перерахувано 535 млн євро для закупівлі озброєння українського виробництва”, - зазначають у пресслужбі АОЗ
Серед претензій до Агенції - повільність забезпечення продукцією фронту. Так, з виділених на 2024 рік 306,1 млрд грн Агенція поставила озброєння для ЗСУ тільки на понад 180 млрд грн. Щоб прояснити конфлікті питання, Наглядова рада АОЗ вирішила ініціювати комплексний аудит діяльності Агенції, з залученням міжнародної ради аудиторів НАТО та уклала додаткову угоду до контракту з чинною директоркою на рік. Проте призначення Жумаділова вибило з колії. В АОЗ назвали це тиском та “намаганням повернути оборонні закупівлі в “ручний режим”.
Таким чином, в АОЗ наразі два очільники - Безрукова, за рішенням наглядової ради та
Жумаділов, якого вже зареєстрували керівником АОЗ. Через юридичну колізію контрактування боєприпасів та постачання через Агенцію може бути заблоковано, застерігла Безрукова. Занепокоєння ситуацією вже висловили західні дипломати.
Посли держав “Групи семи” закликали "якнайшвидше вирішити ситуацію в АОЗ та зосередитися на продовженні оборонних закупівель". “Коли є конфлікти між структурами воюючої країни, це викликає недовіру з боку наших партнерів, - коментує “Апострофу” експерт із зовнішньоекономічних питань Іван Ус. - Тому вони будуть звертати на це увагу й казати: слухайте, навіщо ми вам будемо допомагати, коли ви між собою не можете організувати роботу щодо власної безпеки”.
Іміджеві втрати української оборонки, яка попри велику роботу все ж зберігає залежність від імпорту, високі. Вони можуть конвертуватися у фінансові втрати. “Міжнародний бізнес віддає перевагу роботі в зрозумілих ситуаціях. У незрозумілих переважно працюють супер-посередники з великими “накрутками”, бо великі ризики. Це втрати для бюджету. Якщо ми хочемо працювати із системними білими великими міжнародними компаніями, мати дійсно сучасні технології, маємо показати, що ми зробили всю домашню роботу, що в нас ефективна система закупівель, прозора система фінансування, що купується саме те, що потрібно війську. Тобто що вертикаль працює, що працює і міжнародний, і внутрішньо-громадський контроль над процесами”, - зазначив “Апострофу” експерт з питань бізнесу Андрій Длігач.
У профільному комітеті Ради ризики зриву поставок відкидають. “Станом на сьогодні ми не бачимо нічого з точки розу якихось ризиків непостачання чогось. Бо, хочу нагадати, що в нас нормально вже як рік працюють національні оборонні підприємства, які виробляють снаряди, міни тощо”, - прокоментував “Апострофу” голова підкомітету комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександр Федієнко.
Утім, той іноземний бізнес, який вивчав можливості співпраці з українським урядом, може відкласти прийняття рішення. “Долучатися до якоїсь зі сторін під час конфлікту - це точно не підхід міжнародних компаній, вони радше почекають, поки ми вирішимо всі наші питання, й будуть працювати з тими, хто на державному рівні буде визначений, як об’єктивний партнер”, - переконаний Длігач.
Яка ймовірність відставки міністра
У профільному комітеті Ради вважають рішення Умєрова піти проти наглядової ради припустиме. “Не прив’язуючись до прізвищ і назв - міністерство утворило державну інституцію, міністерство прийняло таке рішення. Особисто я не бачу там ніяких конфліктів, ризиків, - каже Федієнко. - Я витратив час, перечитав наступні документи, згідно з яких міністр має повне право на ті дії, які зробив”.
Утім конфлікт всередині міністерства актуалізував питання про відставку його очільника. “[Питання відставки Умєрова] давно назріло, ще з часів, коли Марія Берлінська, яку я дуже добре знаю, написала про сутність Умєрова й неможливість співпраці з ним волонтерської спільноти. Це вже був сигнал, щоб розуміти, що Умєров - не та фігура, яка повинна очолювати в такий час. Якщо Банкова не звільнить Умєрова після конфлікту з Безруковою, це буде для Банкової дуже великою помилкою”, - поділився думками з “Апострофом” політолог Сергій Гайдай.
Водночас підбір кандидатури на заміну - непроста задача. “Я би радив нашому верховному головнокомандуючому шукати таку людину не серед свого оточення, а серед людей, які з початку війни критикували його військову політику, - продовжує співрозмовник видання. - Можливо, це Юрій Бутусов, можливо інші люди, з армійського середовища, але не з генеральської касти, яку очолює пан Сирський, а серед тих, хто очолює ефективні бригади, має реальний бойовий досвід і розуміє, що дійсно відбувається зараз на фронті, на відміну від штабних”.