RU  UA  EN

Пʼятниця, 26 квітня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.00
НБУ:USD  39.35
Політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Територіальна оборона потрібна не для "воювати" - генерал Сергій Кривонос

Сергій Кривонос озвучив основні завдання територіальної оборони країни

Сергій Кривонос озвучив основні завдання територіальної оборони країни Сергій Кривонос Фото: Апостроф / Дмитро Олійник

В Україні з 1 січня 2022 року набув чинності закон "Про основи національного спротиву", згідно з яким формується територіальна оборона держави. Але поки що немає чіткого розуміння, як має працювати цей механізм. Свою думку про те, як правильно будувати територіальну оборону та які її головні завдання - в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV висловив генерал Збройних сил України, перший заступник Командувача Сил спеціальних операцій ЗС України у 2016-2019 роках Сергій Кривонос.

— Чому не розробили положення для реалізації закону "Про територіальну оборону", щоб усе запрацювало з 1 січня, як і планувалося?

— Там не лише положення. Потрібно розробити більше 20 підзаконних документів на рівні постанов Кабінету міністрів та інших. Чому не зроблено? 30 грудня пан Данілов у РНБО проводив нараду по цьому питанню, де йому обіцяли, що все буде своєчасно подано. Та своєчасно воно не було подано.

У чому була перша помилка? У тому, що ухвалили закон, не врахувавши зауважень ГНЕО (Головне науково-експертне управління ВР, — "Апостроф"). А наступного дня президент ставить завдання щодо доопрацювання закону, бо це просто ходячий анекдот, а не закон. Потім вони двічі вносили зміни. І найголовніше - завдання по доопрацюванню цих документів були поставлені для тих, хто буде виконавцями.

Скажіть, будь ласка, яка нормальна людина для себе розробить документ, де вона буде відповідальною. Вона зробить такий документ, щоби залишитися безвідповідальною, щоби потім її не могли покарати за невиконання. І це призвело до того, що 26 чи 27 документів досі не готові, які мусили бути хоча б на 1 січня. Хоча це повинно було бути раніше, щоби люди могли отримати на місцях, вивчити, опрацювати певні документи. А зараз процес заради процесу.

Так само як і створення сил територіальної оборони, яке зараз відбувається під гаслом "хто ще там не був, давайте всіх нагрібемо". Якщо відповідно нашого законопроекту, нашої програми, ми передбачали, що це мають бути тільки перевірені та мотивовані добровольці, то зараз — "під гребінку" гребуть усіх.

— Яким чином гребуть усіх? І хто потім до кого підзвітний, якщо документів поки немає?

— Є документи, які стосуються Збройних сил, і вони ними користуються.

А от проблема сил територіальної оборони полягає в тому, що розглядається суто військовий компонент. І нарешті головнокомандувач уже зрозумів і сказав, що проблема захисту держави — це не лише проблема Збройних сил. Ми вкладали в концепцію розвитку і створення територіальної оборони країни не лише військовий компонент, тому що воює вузька чисельність, а на цих людей працює достатньо широка чисельність людей. Це і своєчасний випік хліба, виготовлення тушонки та згущеного молока в тилу. Це також посилення, і це люди, які також беруть участь у цій війні — це тил.

Й от завдання територіальної оборони країни — це нормальне функціонування системи країни, незалежно від ситуації, яка може утворитися. Вони не бояться дій ворога, вони не бояться дій ДРГ, вони не дозволять дестабілізувати ситуацію в тилових районах. І, безпосередньо фронт своєчасно отримає все, що він мусить отримати: боєприпаси, продукти, спорядження, техніку. Це комплексний підхід, а не просто війська, які десь будуть потім захищати.

Ми ж розуміємо, що вони зараз скопіювали підходи 2014 року, коли батальйони територіальної оборони були кинуті на фронт, і багато людей загинуло не тому, що вони погано воювали - вони були погано навчені. Завдання територіальної оборони не воювати. Створення нормальної територіальної оборони дозволить унеможливити бажання ворога діяти в нашому тилу.

— Кого саме залучають як інструкторів і чи достатня їх кількість?

— Правильно так: спочатку готують тренерів, а потім тренери готують ті команди. І саме головне, щоби ці тренери працювали за єдиним стандартами. Усі мусять говорити єдиною мовою — тоді й нормальна взаємодія між підрозділами організовується. Ось це найголовніше.

І цих тренерів треба готувати. Але їх не готують. Я бачу, що Офіс президента не зацікавлений у всенародному рухові створення підрозділів територіальної оборони й територіальної оборони країни.

— Хто має розробити ці підзаконні документи й положення, й у який термін це може бути реалізовано?

— На жаль, у більшості все скинуто на Кабінет міністрів, який став цапом-відбувайлом. Певні документи не мусять і не мають права бути в розробці на рівні Кабміну, тому що вони підпадають під державну таємницю. Наприклад, питання руху опору, яке є в законі - якщо всі будуть знати, як організовується рух опору, то немає сенсу його організовувати.

Верховна рада скинула все зі Збройних сил, бо військові розробляли це, на Кабмін, який зараз є заручником ситуації.

Насправді, треба переглянути ці питання на рівні Верховної ради, перерозподілити, і значно розширити коло відповідальних та конкретизувати його, тоді буде порядок. А в Кабміну є люди, щоби цим займатися? Уряд усе почне скидати на низ, а ті будуть робити так, як вигідно їм, а не як треба для держави.

Читайте також

Запоріжжя залишилося без облради: що відбувається і до чого тут колаборанти

Верховна Рада не розпустила Запорізьку облраду, але відібрала у неї всі повноваження

Якщо не прийде український закон на деокуповану територію, то прийде суд Лінча - екс голова Луганської ВЦА

Сергій Гайдай розповів страшні деталі про життя українців в окупації на Луганщині та вплив виборів Путіна на регіон

Рейтинг міст за абсолютними і відносними показниками допомоги ЗСУ

Опубліковано докладну статистику щодо допомоги Збройним силам та іншим силам оборони місцевою владою

Новини партнерів