RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Тероборона від Зеленського: чому в Україні не злітає система національного спротиву

Закон про національний опір у нас набув чинності з 1 січня

Закон про національний опір у нас набув чинності з 1 січня Боєць територіальної оборони Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

З 1 січня 2022 року в Україні набув чинності закон "Про основи національного спротиву". Новий закон визначає комплекс заходів щодо оборони країни шляхом залучення якомога більшої кількості громадян для стримування та відсічі агресії противника. Ідея полягає в тому, щоб організувати загальнонародний опір за ізраїльським чи швейцарським зразком, де майже кожен громадянин вміє та знає, як захищати свої території. А на тлі постійних переміщень російських військ на кордонах з Україною та ультиматумів Москви щодо вступу нашої країни до НАТО, побудова ефективної територіальної оборони набуває особливо важливого значення. Але чи готова Україна до нового формату захисту державності та суверенітету, і як записатися до лав добровольців за новим законом, дізнавався "Апостроф".

Два сценарії

Закон "Про основи національного опору" було подано до ВР президентом.

"Створення системи національного опору в Україні є потужним сигналом усім, що наша країна оборонятиметься, не допустить подій 2014 року і що захист України для нас – це всенародна справа", - заявляв Володимир Зеленський після ухвалення парламентом законопроекту.

Головне нововведення закону полягає в тому, що до захисту України можуть залучатися добровольці за територіальним принципом – у своїх територіальних громадах (областях та місті Київ). Ідея в тому, щоб кожен громадянин був в змозі надати регулярній армії допомогу у захисті території, на якій він проживає.

Добровольці можуть бути залучені до захисту країни за двома основними сценаріями.

Перший – записатися у сили територіальної оборони у складі ЗСУ та підписати контракт. В принципі, батальйони територіальної оборони формувалися в Україні й раніше, але тепер це буде окремим родом військ.

Щоправда, за словами військового експерта Олега Жданова, такий сценарій не зовсім той "всенародний захист" за ізраїльським принципом.

"Варіантів було багато, але влада обрала найгірший. Обрали варіант створення окремого роду військ у складі ЗСУ, а не сил територіальної оборони, які мають спиратися на місцеві ради та фінансуватись місцевими радами. Але тоді б у місцевої влади в руках було надто багато силових структур: ціла територіальна оборона. На це керівництво країни не пішло. Мабуть, Офіс президента дуже побоюється втрати управління вертикаллю влади. "Вертикаль управління, бюджетування, все лягає на плечі міністерства оборони", - пояснив "Апострофу" Жданов.

Другий сценарій залучення добровольців, передбачений законом, це створення добровольчого формування територіальної громади. Тут жодних контрактів не потрібно, а вступити до такого воєнізованого підрозділу можуть навіть ті, хто раніше не мав жодного відношення до армії та правоохоронних органів. Члени формувань мають право користуватися особистою мисливською зброєю при виконанні завдань. Такий формат вже ближчий до "всенародної оборони", але все одно за підсумками добровольці громад підкоряються командуванню ЗСУ.

Незважаючи на те, що батальйони територіальної оборони не перший рік існують у містах країни, із добровольцями у складі ЗСУ досі не все зрозуміло.

Бійці територіальної оборони під час навчань Фото: Апостроф / Роман Пєтушков

"Як записатися в резерв територіальної оборони? Які потрібно документи? Як пройти медичну комісію? Як оформлятиметься контракт резервіста? Це нагальні питання, які будуть додатково роз'яснені", - заявляв командувач Сил територіальної оборони ЗСУ Юрій Галушкін.

Коли настане це "додатково", Галушкін не уточнив.

Але ще більше питань до системи організації добровільних формувань територіальної громади.

Тим не менш, Юрій Галушкін порадив уже зараз звертатися до районних та обласних територіальних центрів комплектації та соціальної підтримки (колишні військкомати) за місцем проживання для кваліфікованої допомоги та оформлення документів.

Замкнуте коло

"Апостроф" скористався порадою військового чиновника, але, як виявилося, у центрах комплектації і самі до ладу не знають, як набирати добровольців.

"Вам потрібно звертатися до районного військкомату, і вам там усе розкажуть. Брехати не хочу, а правду сказати не знаю, що саме", - розповіли "Апострофу" за контактним номером Київського міського територіального центру комплектації.

Звернення до районних центрів комплектації також не прояснило картини.

"Про добровольче формування територіальної громади я вам нічого не можу розповісти. Це потрібно йти, напевно, до адміністрації і дізнаватися чи є там такі добровольчі формування", - розповіли виданню Солом'янському районному центрі комплектації столиці.

"Якщо формування територіальної громади, то звертайтеся до своєї райдержадміністрації, яка має це все організовувати. Військкомати збройних сил України не організовують формування територіальних громад. Є збройні сили, які відповідають за оборону та є територіальною обороною. Якщо ви думаєте, що громада буде там щось робити, то глибоко в цьому помиляєтеся. Вибачте мене, але цей закон ("Про основи національного опору" - "Апостроф") не те що млявий, він взагалі ніякий", - сказали в Оболонському районному центрі комплектації Києва.

Що ж, якщо військкомати направляють до місцевої влади, то, мабуть, варто звернутись.

"Про формування територіальної громади, тут я не в курсі. Я навіть не знаю, що це... Запис проходить і всю докладну консультацію вам можуть надати в Оболонському військкоматі", - сказали "Апострофу" у секторі з питань мобілізаційної роботи Оболонської РДА.

Таким чином, коло замкнулося: військкомати направляють до РДА, а РДА відправляють назад до військкоматів.

Фото: Getty images

Без актів та людей

Чому так відбувається? Справа в тому, що закон "Про основи національного опору" був ухвалений ще в липні минулого року, з відстрочкою набуття ним чинності 1 січня 2022 року. За цей час Генштаб ЗСУ мав розробити, а Кабмін затвердити положення про добровольчеське формування територіальних громад. Це документ, який визначав би медичні, психологічні та професійні вимоги до українців, які вирішили добровільно стати на захист країни. Проте ані військові, ані цивільні чиновники цього не зробили. Крім того, уряд мав затвердити ще щонайменше два десятки підзаконних актів, щоб національний спротив був не лише на папері.

"Виходить закон і на підставі закону з різних напрямків готуються підзаконні акти - постанови Кабінету міністрів: порядок, алгоритми, інструкції", - сказав начальник управління зі зв'язків з громадськістю ЗСУ Богдан Сеник.

Але коли саме потрібна нормативка з'явиться, і військкомати нарешті зможуть розуміти, як формувати сили опору, Сенік не зміг пояснити.

"До набуття чинності законом, повірте, ніхто палець об палець не вдарив. У кращому разі, військкомати до кінця першого кварталу отримають конкретні інструкції", - запевняє Олег Жданов.

Закон, який набув чинності, але реальної сили не має, це, звичайно, провал влади. Тим більше, коли йдеться про таку чутливу тему, як оборона країни. Проте, за словами члена громадської організації "Управління сприяння територіальній обороні" Олега Хаврука, найголовніше навіть не нормативка Кабміну.

"Найголовніше - люди. Потрібно, щоб люди з'явилися в цих підрозділах. Формування батальйонів територіальної оборони йде вже не перший місяць і не перший рік, але мільйонів співгромадян, які хотіли б приєднатися до батальйонів, зараз немає. За великим рахунком у батальйонах територіальної оборони знаходяться ті самі люди, які були активні з 2014 року, коли почалася війна, - каже "Апострофу" Хаврук. - Потрібна активна інформаційна кампанія із залучення нових людей. І коли людей і добровольців буде багато, вони будуть тиснути знизу на владу: давайте проводити збори, навчання, стрільби. Тоді все і почне рухатися. А "нагорі" далеко не всі впевнені, що за Україну треба воювати".

Читайте також

Новини партнерів