На тлі зростання зовнішнього державного боргу через кредитну допомогу західних партнерів в Україні все частіше лунають пропозиції скоротити невоєнні видатки, які здебільшого фінансуються завдяки цій допомозі.
Про це йдеться у матеріалі "Апострофа".
Читайте також: Україна має рекордний зовнішній борг: наскільки це велика загроза
Питання в тому, які витрати та в яких обсягах можна скоротити. Наприклад, оптимізувати витрати на державний апарат – як у центральних, так і в регіональних органах влади. Так, вже заплановано реформу уряду, в рамках якої кількість міністерств має скоротитися на третину. Наприкінці лютого Володимир Зеленський заявив про необхідність скоротити держапарат через дефіцит бюджетних коштів.
Крім того, оптимізація може торкнутися органів влади на місцях. Так, нещодавно було призупинено повноваження Запорізької обласної ради, які передали до Запорізької обласної військової адміністрації. При цьому слід врахувати, що на сьогоднішній день формально функціонують органи влади навіть тих населених пунктів, які перебувають під тимчасовою окупацією - деякі вже два роки. І це також певні витрати бюджету.
За словами експерта CASE Україна Володимира Дубровського, якщо говорити про те, що лежить на поверхні, то це не скорочення соціальних виплат, а їхнє впорядкування. Як приклад він навів той факт, що кількість постраждалих від Чорнобильської катастрофи в Україні останнім часом збільшилася, що виглядає досить абсурдно.
Ще одна сфера, де потрібно провести комплексну оптимізацію, – житлово-комунальне господарство.
"На сьогоднішній день ми, з одного боку, чуємо скарги, що не вистачає грошей на підтримку мереж. З іншого боку, ми маємо приклади значних зловживань та розкрадань у цій сфері, незацікавленості тих, хто здійснює надання таких послуг, у справжніх технологічних змінах, які б дозволили економити кошти. А все тому, що там сидить мафія, яка розкрадає частину цих грошей. І загалом цей сектор, зокрема тарифоутворення - дуже непрозорий", - розповів Володимир Дубровський у коментарі "Апострофу".
Таким чином, тарифи на послуги ЖКГ потрібно поступово впорядковувати до рівня ринкових, щоб зменшити їхнє бюджетне дотування, але при цьому посилити контроль за тарифоутворенням.
Також цілком реально провести оптимізацію у сфері освіти. "Там є можливість для оптимізації, і зараз міністерство вже почало це робити. Має бути повний перехід на принцип "Гроші ходять за студентом", - наголосив експерт.
Крім того, необхідно встановити певний поріг на державні витрати, який збільшувався б пропорційно до інфляції, але не так, як зростає ВВП.
"Тобто зростання державних витрат відстає від зростання ВВП, - пояснює Дубровський. - Минулого року ВВП зріс у нас на 5,6%, цього року прогноз на 4%, і на цьому фоні можна відносно безболісно скоротити відносну частку державних витрат до ВВП за рахунок такого відставання у їхньому зростанні".
Детальніше читайте в матеріалі "Апострофа": Україна винна світу понад 100 мільярдів - як українцям не влізти у ще більші борги
- Вас також може зацікавити:
Україна отримала перший великий транш від ЄС
Бути чи не бути: чи проживе Україна без американських грошей
Гроші будуть, але в пакеті: чи отримає Україна доходи від заморожених активів РФ