Радник колишнього голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації Юрій Голік в своїй авторській колонці "Сім кроків до хороших доріг" перерахував основні умови розвитку дорожньої інфраструктури України.
"Раніше кожна нова влада в числі головних пріоритетів називала будівництво доріг європейського рівня."Як в Німеччині або Польщі" - це деталі, головне, що кожен знав два "секрету" успішної реформи дорожньої галузі. Перший - накачати галузь грошима. Це так і не вдалося зробити. Другий - вибудувати систему так, щоб корупцію викоренити. Там, де процесом будівництва та ремонту доріг керували менеджери і люди з мізками, зробити це вдалося, хоча це і не стало явищем повсюдним. Таких позитивних прикладів правильного вибудовування системи всього лише кілька на всю країну", - пише Голик.
За його словами, про структурну реформу управління дорогами та їх фінансування говорити почали в останні два-три роки, але комплексного підходу так і не вийшло, хоча зробити це можна прямо завтра, помінявши підходи до дорожньої галузі.
Голик вважає, що першим кроком до хороших доріг має стати структурна реформа Укравтодору та децентралізація його доріг - більшу частину слід передати на баланс обласних рад, міст і громад, де дороги розташовані. При створенні адекватної системи розподілу фінансування і децентралізації бюджету ефективні регіони і громади зможуть самі капітально їх ремонтувати.
Другий крок - створення єдиних стандартів для всіх замовників дорожніх робіт.
"Дорогу можуть будувати кілька підрядників, але ділянками не менше 50 кілометрів кожен, по одному єдиному технічному завданню, з однорідними вимогами і в означений період часу, що не перевищує сезону", - вважає Голик.
Третій крок - прозорі та універсальні вимоги до підрядників, щоб український та іноземний підрядники були однаково ефективні з адекватними завданнями. Важливо усунути державні або комунальні підприємства від імітації обслуговування доріг - все, що можна, передати приватним компаніям через торги в ProZorro.
Четвертий крок - зміна підходу до планування та виконання робіт.
Почавши дорогу, не треба її кидати зробленої частково. І почати потрібно з тих доріг, які є ключовими для економіки.
П'ятий крок - справедливий розподіл фінансування, тобто фінансування має розподілятися пропорційно протяжності доріг і готовності регіону або громади брати участь в їх ремонті.
Шостий - реальний контроль перевантажень і експлуатація доріг згідно з технічними вимогами.
"З цим боротися покликана спеціальна служба - Укртрансбезпека, однак ця структура перебуває в полоні перманентного недофінансування і постійної корупції. Звична картина - влітку співробітники Укртрансбезпеки виписують "квитки" за проїзд в сторону моря для автобусів з пасажирами", - пише Голик.
Він упевнений, що всі траси повинні бути з WIMами - комплексами автоматичного вимірювання ваги.
Сьомий крок - створення системи ціноутворення в дорожньому секторі. Діюча система ціноутворення, заснована на старому ресурсному методі - застосування нормативно-розрахункових показників і цінах трудових та матеріально-технічних ресурсів.
"Проблема діючої системи в невідповідності та застарілості кошторисних норм, занижених показниках прибутку, адміністративних і загальновиробничих втрат. Головна проблема - система ціноутворення в будівництві у нашій країні, намагаючись перейти до ринкових умов, зберегла більшість недоліків системи ціноутворення централізованої економіки. Це заважає розвитку ринкових відносин в будівництві", - упевнений Голик.
Він також вважає, що Укравтодор за підсумками реформи повинен бути ліквідований.
Дніпропетровська ОДА за останні 4 роки стала лідером ремонту доріг області: капітально відремонтовано понад 500 доріг в населених пунктах, а також траса Дніпро - Запоріжжя і об'їзна дорога навколо Дніпра. Також область стала лідером у використанні коштів Дорожнього фонду.