В Україні незабаром має з'явитися методика підготовки та проведення тендерів на ремонт і будівництво доріг, відповідну документацію готує "Укравтодор". Вона дозволить встановити єдині правила для всіх замовників та учасників дорожнього будівництва, а також позбутися так званих "тендерних тролів" (компанії, які подають багато необґрунтованих скарг до АМКУ і зривають тендери) і корупції.
Про це в інтерв'ю "ZN.ua" розповів президент Національної асоціації дорожників України Тарас Сиротинський.
"Попри освоєння щороку мільярдів гривень на дорожнє будівництво, ми не маємо чіткої методики проведення закупівель в дорожній галузі, яка б стандартизувала набори документів, вимоги до замовників і учасників. На це вказували міжнародні партнери, вписуючи цей пункт у рекомендації із підвищення ефективності галузі", - відзначив він.
За словами Сиротинського, потрібно на законодавчому рівні закріпити чітке визначення понять "дискримінації" та "аналогічності", та інших, які використовуються "тролями" для зриву тендерів і встановити відповідальність учасників за порушення вимог законодавства та зрив тендерних процесів.
Нова методика "Укравтодору", на його думку, створить єдиний підхід щодо способів підтвердження відповідності учасників тендерів кваліфікаційним критеріям для всієї дорожньої галузі.
"Його зараз немає, кожен замовник виписує вимоги як уміє. Це благодатний ґрунт для "тролів" і корупції. Розуміємо, що неможливо розгорнути масштабне дорожнє будівництво, коли на ринку "тролів" десятки", - відзначив Сиротинський.
Він висловив сподівання, що документ дасть змогу позбутися в тендерній документації умов, виписаних під конкретних учасників.
"З’являться прозорі обов’язкові вимоги, такі як наявність вимірювальної лабораторії, яка спроможна виконувати контроль якості будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; наявність сертифікату на систему якості ISO (ДСТУ) 9001; наявність транспортної схеми та інше… З’явиться прийнятий принцип "проектування-будівництво-обслуговування", коли всі роботи, починаючи з проектування, будівництва та експлуатації буде виконувати одна організація. Такий підхід дозволить мінімізувати потенційні ризики і витрати на власне ремонт/будівництво і на подальше гарантійне обслуговування. За такою моделлю реалізуються проекти Міжнародних фінансових організацій (МБРР, ЄБРР, СІБ) у європейських країнах, у тому числі, і в Україні. Але, на жаль, процедура не імплементована у вітчизняне законодавство", - відзначив президент НАДУ.