Росія активно використовує тіньові схеми, аби продовжити збут нафтопродуктів попри дію міжнародних санкцій. Нафта та дизель залишаються головним джерелом надходжень до російського бюджету, близько 40% якого Кремль спрямовує на фінансування війни проти України та утримання силових структур.

Одним із ключових осередків цієї контрабандної діяльності став приватний порт Porto Romano у місті Дуррес на узбережжі Адріатичного моря. У січні албанські слідчі затримали в цьому порту судно Aya Zanoubya, яке зайшло під приводом несправності електропроводки. За документами воно нібито перевозило цемент, однак під час перевірки було виявлено 600 тисяч літрів дизельного пального. За даними журналістів-розслідувачів, це було не перше постачання незадекларованих вантажів. Те саме судно трьома тижнями раніше вже заходило в порт з аналогічною схемою — фальшивою декларацією про цемент і справжнім вантажем пального.

Як повідомляє BIRN, Porto Romano систематично приймав нафтопродукти з країн, що перебувають під санкціями ООН, ЄС або США, насамперед із Росії та Лівії. За словами керівника італійського проєкту розслідувань IRPI Лоренцо Баньолі, який з 2016 року відстежує незаконні поставки пального в Середземномор’ї, саме Росія є головним джерелом контрабандної нафти. Лівія посідає друге місце, проте приблизно третина всього незаконного пального надходить саме з Росії.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Офіцер поліції порту Дуррес розповів журналістам, що контрабандисти здебільшого використовують фальшиві декларації вантажів, а для постачань обирають порти з послабленими перевірками. За його словами, малоймовірно, що така діяльність відбувається без участі або принаймні мовчазної згоди корумпованих чиновників.

Європейський Союз із грудня 2022 року повністю заборонив морський імпорт російської нафти, а з лютого 2023-го — і нафтопродуктів. У відповідь Москва почала застосовувати обхідні схеми. Зокрема, пальне постачається до Туреччини, яка потім реекспортує його до країн ЄС як «власну» продукцію. При цьому використовуються порти без потужностей для переробки, що дозволяє приховати справжнє походження нафтопродуктів. Частина цих вантажів потрапляла до нафтопереробних заводів у Греції, які забезпечували пальним американські військові кораблі та літаки на європейських базах.

Албанія, де розташований Porto Romano, має сухопутний кордон із Грецією та знаходиться неподалік узбереж Хорватії й Італії, що робить її зручною точкою для транспортування контрабандних вантажів.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"До тіньової схеми активно залучена і Лівія. Постачання здійснюються переважно з порту в Бенгазі. Хоча Лівія є великим виробником нафти, у країни немає достатніх потужностей для її переробки. Цим користується Росія, яка має зв’язки з угрупованням генерала Халіфа Хафтара. За даними Комісії ООН, з березня 2022 по жовтень 2024 року з порту Бенгазі було здійснено щонайменше 185 підозрілих рейсів різними танкерами", — зазначив Баньолі.

Таким чином, попри міжнародні санкції та ембарго, Росія продовжує отримувати прибутки від експорту нафти та дизелю, використовуючи корупційні та тіньові схеми через порти третіх країн. Ці доходи безпосередньо підтримують військову машину Кремля, дозволяючи йому фінансувати війну проти України та утримувати апарат репресій усередині країни.

Як повідомляв "Апостроф", Словенія приєднається до нової ініціативи PURL, у рамках якої НАТО надають кошти на закупівлю американської зброї для допомоги Збройним силам.