Слово "Китай", мабуть, можна зараз почути частіше за інші, коли мова заходить про майбутнє міжнародної політики та обриси нового світового порядку. Китайський фактор поступово стає визначальним при плануванні, а також формує сприйняття, риторику й дії багатьох держав. Китай надто потужний, щоби його потенціал недооцінювали; але поки недостатньо сильний, щоби кинути прямий виклик США. Боротьба повісток, ідей і переваг, які Вашингтон і Пекін зможуть запропонувати потенційним союзникам – ось як буде виглядати це суперництво в найближчі кілька років. У ттой же час стратегічне партнерство між Україною та Китаєм залишається досить невизначеним, на що є декілька вагомих причин, пояснює експерт Міжнародного центру перспективних досліджень МИКОЛА КАПІТОНЕНКО.

Україна, можливо, хотіла б, щоби китайського фактору не було, але він є. Вносячи додаткову невизначеність, він створює нові ризики й можливості для зовнішньої політики Києва, політики, яка реалізується в досить вузькому коридорі і практично не має простору для маневрів.

Ще минулого року всі дилеми у відносинах із Китаєм Україна могла б заховати під звичним парасолькою "стратегічного партнерства". Це термін, який застосовується щодо країн важливих і потрібних, але точне його значення занадто глибоко приховано. У телефонній розмові від 1 квітня минулого року зі своїм китайським колегою Ван І міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба сказав, що Україна зацікавлена у розвитку стратегічного партнерства з Китаєм. Не схоже, що це був першоквітневий жарт. На той час Китай уже вийшов на перше місце серед зовнішньоторговельних партнерів України, став активним гравцем у Східній Європі і продемонстрував серйозність намірів у рамках ініціативи "Один пояс – один шлях".

Однак, уже у вересні вийшла нова редакція Стратегії національної безпеки України, де Китай не згадано ні серед держав, співпраця з якими має пріоритетний стратегічний характер, ні серед держав, з якими Україна буде розвивати стратегічне партнерство. На той час суперництво США-Китай загострилося, а ситуація навколо покупки української компанії "Мотор-Січ" китайськими компаніями Skyrizon Aircraft і Xinwei Technology Group остаточно зайшла в глухий кут.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Так що вже в січні цього року, коли, знову розмовляючи з Ван І по телефону, Дмитро Кулеба вчергове згадав про стратегічне партнерство, контекст був більш ювілейним, ніж практичним – поточного року цьому партнерству виповнюється десять років, якщо точкою відліку вважати підписання декларації про стратегічне партнерство під час візиту в Україну Ху Цзіньтао в червні 2011 року. Тоді, у зовнішній політиці Віктора Януковича Китай грав дещо іншу роль.

Словосполучення "стратегічне партнерство" забарвлене у відтінки політичних рішень і міжнародної безпеки. Усього цього в поточних двосторонніх відносинах із Китаєм мало. Є торгівля – важко не торгувати з Китаєм у сучасному світі. Торговельне сальдо не на користь України – але з Китаєм взагалі важко торгувати з позитивним сальдо. Є ситуативні рішення, як, наприклад, проблема боротьби з коронавірусом у минулому і в цьому році. Україна закупила китайську вакцину Sinovac і чекає реєстрації препарату. Але говорити про справжнє стратегічне партнерство навряд чи можна.

Читайте також: Китай захоплює український ринок: нинішній стан та перспективи

Україна не має довгострокової продуманої політики щодо Китаю. Для цього не вистачає розуміння пов"язаних із китайськими ініціативами ризиків і можливостей. Китай – непростий партнер. Незважаючи на всю риторику про повагу суверенітету й невтручання, яка супроводжує реалізацію геополітичних проєктів Китаю, його побоюються. Сприйняття китайських намірів залишається настороженим, а китайська сила викликає не тільки повагу, але й побоювання. Репутація китайської дипломатії зазвичай виражається в словах "жорстка", "відстоює власні інтереси", "активна" тощо.

Україна теж побоюється китайських ініціатив. Її участь в "Одному поясі – одному шляху" не можна назвати активною. Приєднання України до проєкту у 2015 році було, скоріше, авансом або формальністю. Китайська регіональна ініціатива "16 + 1" не охоплює нас. Основний упор у двосторонніх відносинах зроблений на сільському господарстві, енергетиці, технологіях (цікавлять більшою мірою Китай) і невеликому обсязі інфраструктурних проєктів. Ймовірно, політичні міркування та фактори безпеки якраз грають проти, а не за, справжнє стратегічне партнерство між двома країнами.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Незважаючи на ювілеї та протокольні формули, відносини між Україною та Китаєм віддаляються від справжнього стратегічного партнерства. Так, ймовірно, безпечніше для нас. У глобальній геометрії США-Китай-ЄС-Росія занадто багато невизначеності й нестабільності. А Україна сильно залежить від світової політичної кон"юнктури.

Зближення з Китаєм несе разом із собою багато питань. Крім того, незважаючи на розмови про прагматичну зовнішню політику, нам потрібні зараз не стільки ринки збуту або навіть інвестиції, скільки дієва політична й дипломатична підтримка, а також співробітництво у сфері безпеки. А цього Китай дати не може. Принаймні, поки що.