RU  UA  EN

Неділя, 5 травня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Китайське катування: як історія з "Мотор-Січ" позначиться на економіці України

Піднебесна не робитиме різких кроків після введення Києвом санкцій

Піднебесна не робитиме різких кроків після введення Києвом санкцій Фото: Getty Images

У Піднебесній явно вкрай ображені на Київ, але поки у відповідь на введення санкцій Радою національної безпеки і оборони проти китайських інвесторів "Мотор Січ", Пекін обмежився лише однією нотою. "Апостроф" розбирався, якими будуть наслідки санкцій проти китайської компанії для української економіки, а також як це вплине на подальші відносини між Китаєм і Україною.

Криза у відносинах з Китаєм розпочалася після того, як президент України Володимир Зеленський згідно з рішенням Ради нацбезпеки і оборони 29 січня ввів санкції відносно президента компанії "Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment" Ду Тао і генерального представника цієї компанії в Україні Чена Хойшена, які намагалися купити підприємство "Мотор Січ" - одного з найбільших світових виробників двигунів для авіаційної техніки, а також промислових газотурбінних установок, який поставляє продукцію більш ніж в 100 країн світу.

Санкції були введені на 3 роки. Серед них - обмеження торгових операцій, заборона передачі технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності, запобігання виведення капіталів за межі України.

США були стурбовані

Раніше, під час візиту до Києва наприкінці серпня 2019 року, тодішній радник президента США з питань безпеки Джон Болтон заявив, що США стурбовані продажем такого стратегічного підприємства. До того ж, наприкінці позаминулого року тимчасовий повірений у справах США в Україні Вільям Тейлор підкреслював, що США розраховують на нову угоду щодо залучення на "Мотор Січ" американського або іншого інвестора, щоб підприємство не було продано китайському покупцеві. Фінальним акордом стала заява міністра торгівлі США Уілбура Росса в січні 2021 року, в якій він стверджує що, Skyrizon є китайською державною компанією, і її прагнення здобувати і впроваджувати іноземні військові технології являє собою серйозну загрозу національній безпеці та інтересам зовнішньої політики США.

Примітно, що вже за дев'ять днів після інавгурації Джо Байдена на пост президента США Рада Національної безпеки і оборони України ухвалила рішення про введення санкцій проти китайських інвесторів "Мотор Січі". Є підстави вважати що для Володимира Зеленського ці дії Вашингтона стали черговою ланкою для того, щоб зробити спробу налагодити нормальні відносини з Джо Байденом. Справа в тому, що під час президентських перегонів в США тема України не раз піднімалася, але аж ніяк не в позитивному ключі, особливо для нового президента США.

Щоб нормалізувати українсько-американські відносини була виконана комбінація з ухвалення закону про реформу СБУ і про створення Бюро економічної безпеки, які США вважали принципово необхідними для України, після чого відбулося виключення Олександра Дубинського з фракції монобільшості "Слуги народу", який потрапив під санкції США за передбачуване втручання в американські вибори президента.

Всю цю комбінацію Зеленський підсумував своїм інтерв'ю відомої американської програмі "Axios", левова частка якого була присвячена відносинам України з США і очікуванням українського гаранта від каденції Байдена.

Володимир Зеленський Фото: president.gov.ua

Зерно просто так не перестанеш купувати

Чи втратить українська економіка від охолодження відносин з китайськими партнерами?

Україна активно торгує з Китаєм, який є головним імпортером українського зерна, зазначає експерт МЦПД з економічних питань Юлія Проценко.

"Найбільша частка експорту в Китай належить продуктам аграрного виробництва. У жовтні 2020 року частка експорту продукції рослинництва, тваринництва та готової харчової продукції склала майже 45% від загальної суми експорту в Китай. Недорогоцінні метали та вироби з них становили 18,08%, а мінеральні продукти - 31,36%. у той же час, як експорт машин та електротехнічного обладнання, літаків, засобів наземного транспорту і оптичних приладів становить лише 3,3% від загального обсягу експортованих товарів. А ці товари є досить затребуваними в Китаї і в світі в цілому", - розповіла "Апострофу" економічний експерт.

Однак, в контексті запровадження українських санкцій проти китайських інвесторів "Мотор Січі" виникають обґрунтовані побоювання, наскільки ця історія може вплинути на економічні відносини з КНР, і яким може бути збиток. Втім, фінансовий аналітик Василь Невмержицький вважає, що ситуація не є критичною.

"Вважаю, що економіка України не постраждає внаслідок ситуації, що склалася навколо "Мотор Січ". По-перше, потреба в продовольстві у Китаю є перманентно, тому імпорт зернових не зупиниться. Завтра Китай не припинить покупку тієї ж сільськогосподарської продукції. Тому що є санкції США по відношенню до Китаю, і все одно Китаю потрібно буде шукати якихось партнерів, які могли б з нею торгувати. По-друге, ситуація, що склалася щодо стратегічного об'єкта "Мотор Січ" - політичне питання. Тому тут вже історія зовсім інша, яка знаходиться в площині певних служб України і питань, пов'язаних з економічним і стратегічним захистом суверенітету України. Тому що сам об'єкт "Мотор Січ" - це не хлібопекарня, і не ділянка землі, яку треба продати", - ділиться думкою фінансовий аналітик Василь Невмержицький.

Експерт також підкреслив, що через один об'єкт ("Мотор Січ", - "Апостроф") китайці не вийдуть з безлічі інших проектів в Україні, в тому числі в області зеленої енергетики, аграрної та нафтогазовій галузях. Отже, економіка України не повинна постраждати.

Завод "Мотор-Січ" Фото: УНІАН

А ось політика...

Водночас, як відзначає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко, незважаючи на отриману МЗС України ноту від Китаю, ніяких формальних серйозних дипломатичних наслідків не буде, оскільки це не в стилістиці Китаю влаштовувати демарші і висловлювати протести з таких приводів.

"Очевидно, що в Китаї рішенням, звичайно, незадоволені, тому що вони вважають його необґрунтованим. Мені здається, що це призведе до наслідків в тому плані, що Україну будуть вважати ще менш надійним партнером в Китаї. Але, з іншого боку, репутація України як надійного партнера ніколи не була високою, ще починаючи з часів Януковича. тобто китайці обгрунтовано в нас сумніваються, і можливо це одна з причин по якій ми не приймаємо особливо активної участі в різних китайських проектах в регіоні. В першу чергу, мова йде про проект "Один пояс - один шлях" і ініціативи "16+1", яка хоч і націлена на країни члени ЄС, але в перспективі могла б охопити і інші країни регіону, але знову ж таки для України участь в ньому дуже туманна. І якщо далі будуть виникати якісь більш масштабні торговельні та економічні проекти всередині ініціативи, то у нас буде небагато шансів взяти у них участь. А можливо ці проекти в майбутньому будуть більш цікаві ніж сьогодні. Таким чином наслідки знаходяться в майбутньому, і вони пов'язані з меншою кількістю інвестицій і меншою кількістю уваги з боку китайських бізнесменів в першу чергу", - вважає експерт.

Втім, на думку експерта, політичні відносини України і Китаю навряд чи постраждають, бо вони, і так, знаходяться в дуже "примороженому" стані.

"Китайську тематику в українській дипломатії намагаються обходити стороною, а Китай, в свою чергу, теж ставиться стримано до України, тому що йому важливі відносини з Росією, і у Китаю немає впевненості в тому, яке політичне майбутнє чекає Україну і який буде її зовнішньополітичний курс ", - підсумував експерт Микола Капітоненко.

Читайте також

Повернення "блудних синів": чи допоможе Україні ЄС з ухилянтами за кордоном

Реальних юридичних підстав для примусового повернення військовозобов'язаних із Європи до України немає

План успіху для України: чому Вашингтон знову обіцяє нам перемогу

У США заговорили про серйозну допомогу Україні, і це не схоже на передвиборчі обіцянки

Скандинавський розрахунок: навіщо Данія скуповує українську зброю

Допомога з розвитку українського ВПК з боку західних країн є для вкрай важливою