Із початком збройного конфлікту на території Донбасу та після захоплення Криму у 2014 році Україні довелося переглянути пріоритети своєї зовнішньої політики. Безпекові питання тепер вийшли на перший план, а європейська й північноатлантична інтеграція стали стратегічно найважливішим вектором зовнішньої політики України.

Без стабільності в Україні не буде стабільності і в Європі, а тому нині європейська система безпеки зазнає серйозної шкоди. Російський ревізіонізм посилює зростання дилеми безпеки в регіоні та породжує безпекові проблеми у всіх двосторонніх відносинах РФ, включаючи ЄС та Китай. Такі ревізіоністські настрої підривають порядок у регіоні та поглиблюють кризу безпеки більше, ніж будь-які інші фактори з часів Холодної війни.

По-перше, зафіксовані численні порушення міжнародного правопорядку. Окупація Криму та підрив суверенітету незалежної держави порушує Статут ООН, Гельсінський заключний акт, а також Російсько-український договір 1997 року. Факт відкритої збройної агресії, порушення кордонів та втручання у внутрішні справи суверенної держави суперечить принципу незастосування сили та ставить під сумнів усі засади міжнародного правопорядку.

По-друге, російський ревізіонізм підриває довіру до міжнародних норм, режимів та організацій. Стабільні правила та принципи, що формують засади ефективності таких організацій як ООН чи ОБСЄ, уже похитнулися.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

По-третє, своїми діями РФ просуває власну альтернативу сучасному балансу сил. Здається, передбачається повернення до realpolitik, принципу самодопомоги та імперських порядків 19 століття. На жаль, Україна зараз знаходиться в епіцентрі цієї безпекової кризи, а тому потребує надійної підтримки від міжнародних і регіональних партнерів. Одним із таких партнерів є Угорщина.

Успішна інтеграція з НАТО є однією зі стратегічних цілей зовнішньої політики України. У 2019 році це навіть було закріплено в Конституції. Та попри це, з огляду на сучасну безпекову ситуацію (збройний конфлікт, послаблення демократії, зростання націоналізму), членство України в НАТО стає лише віддаленою перспективою, а найбільш реальним і вигідним варіантом є тісніша співпраця та посилення координації НАТО. Для імплементації такого сценарію Україна потребує більшої кількості союзників серед країн-членів НАТО. І саме тут двосторонні відносини з Угорщиною відіграли чималу роль, адже після вступу в силу неприйнятних для угорців Законів про освіту та мову угорська влада похитнула плани України, блокуючи Комісію НАТО-Україна.

Читайте також: Вирішення мовного конфлікту між Україною та Угорщиною можливе дипломатичним шляхом

Навіть із погіршенням двосторонніх політичних відносин після прийняття Україною Закону про освіту, Угорщина все ще вважається сильним союзником України у сфері безпеки та військових аспектів. Більше того, країни навіть домовились про подальшу кооперацію задля зміцнення регіональної колективної безпеки. Ще у 1990-их роках була підписана низка угод та заяв щодо транскордонного співробітництва та співпраці між міністерствами оборони держав щодо військових навчань та інших видів військової освіти, військової топографії, військово-технічного та авіаційного співробітництва тощо. Із початком збройного конфлікту в Україні Угорщина забезпечила свою підтримку, долучилась до введення санкцій Європейським Союзом проти Російської Федерації та навіть запропонувала допомогу щодо розслідування катастрофи рейсу МН-17.

Угорщина, як і весь європейський регіон, зацікавлена в тому, щоби межувати зі стабільною та інституційно сильною Україною. Саме тому угорський уряд сприяв міжнародним політичним та економічним крокам до відновлення стабільності в Україні шляхом надання фінансової та медичної допомоги, впровадження гуманітарних проєктів та підтримки міжнародних санкцій, адже без безпеки в Україні, не існуватиме безпеки й у регіоні.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА