В Україні різко подорожчало дизельне паливо, тоді як ціни на інше пальне залишаються стабільними. "Апостроф" з'ясовував, чому це сталося, і що буде з цінами на дизель, бензин і автогаз до кінця року.
Після трьох місяців стабільності ціни на дизельне паливо в Україні різко зросли.
Подорожчання почалося в останні дні минулого місяця. Якщо 24 жовтня літр дизеля в роздріб коштував у середньому 55,76 грн, то вже 27 жовтня – 55,86 грн. Зростання цін на АЗС продовжилося, і станом на 13 листопада середня ціна дизпалива становила вже 57,56 грн/л.
Що стосується бензину, то з ним подібних цінових змін не спостерігалося, більше того, на початку поточного місяця А-95 навіть трохи подешевшав і станом на 13 листопада коштував в середньому 58,5 грн/л.
Аналогічна ситуація і зі скрапленим автомобільним газом. Його середня роздрібна ціна на сьогодні - 34,4 грн/л.
Менше дизеля – вищі ціни
Закономірне питання – що сталося з дизпаливом?
За словами аналітика консалтингової компанії "Нафторинок" Олександра Сіренка, подорожчання дизеля спостерігається не тільки в Україні, але і на світовому ринку.
"Старт цього сплеску відбувся саме тоді, коли були завдані удари по порту Туапсе, – сказав експерт у коментарі виданню. – Пов'язати ці дві події дуже складно, але таке припущення цілком логічне".
Він не виключив, що Європа, незважаючи на формальну відмову, принаймні не напряму, продовжує отримувати нафтопродукти, в першу чергу, дизельне паливо, з РФ (або з інших країн, де воно виробляється з російської нафти - "Апостроф"), або ж просто через перебої з поставками утворився тимчасовий дефіцит на світовому ринку, що призвело до зростання котирувань.
"Зрозуміло, цю ідею "підтримали" українські трейдери і підняли ціни, і ми відчули цю ситуацію на заправках – спочатку кілька мереж підняли на 1 грн, потім була ще одна хвиля (подорожчання), а потім – ще одна", – розповів експерт.
Все це зайвий раз доводить, наскільки токсичною є залежність світового, зокрема європейського ринку від російських нафтопродуктів.
В очікуванні стабільності
Ще одне закономірне питання – що буде з цінами на автомобільне паливо далі?
"По дизелю – (зростання) на 2,5 грн в найближчі кілька тижнів, по бензину і газу поки немає ніяких передумов для підвищення", – сказав "Апострофу" директор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн.
Таким чином, якщо зараз літр дизпалива коштує 57,5 грн, до кінця листопада – початку грудня він може подорожчати до 60 грн.
Після цього зростання цін на нього, як очікується, зупиниться, а через якийсь час, як вважає Олександр Сіренко, воно може навіть змінитися зниженням, особливо, якщо почнуть падати нафтові котирування.
І це стосується всіх видів палива.
До речі, котирування на газ останнім часом вже знизилися, незважаючи на початок опалювального сезону в Європі, де (наприклад, у Польщі) скраплений газ традиційно використовується для опалення квартир і будинків.
Тобто опалювальний сезон, схоже, перестає бути для газу фактором ціноутворення.
"В останні роки такої сезонності там (в Європі) не спостерігається", - каже Сергій Куюн.
Новорічний акциз
Ціни на пальне в Україні залежать від трьох факторів: світових котирувань нафти, валютного курсу і, власне, наявності ресурсу.
З ресурсом на сьогодні проблем немає, і за прогнозами найближчим часом вони не з'являться. Ціни на нафту в останні місяці стабільні - з тенденцією до незначного зниження. Що стосується валютного курсу, то він, хоч і зростає, але настільки повільно і настільки незначно, що навряд чи серйозно вплине на роздрібні ціни нафтопродуктів.
Однак є ще один – тимчасовий фактор, який може вплинути на ціни пального вже досить скоро.
Йдеться про акцизи на паливо, які для приведення їх у відповідність з нормами Європейського Союзу підвищуються в кілька етапів, починаючи з 1 вересня 2024 року. Наступне підвищення заплановано на 1 січня 2026 року: на бензин — з поточних 271,7 євро до 300,8 євро, на дизель — з 215,7 євро до 253,8 євро, на автогаз — зі 173 євро до 198 євро за 1000 л.
"Звичайно, як завжди підвищать (ціни) перед 1 січня — на старий ресурс, і ніхто, на жаль, це не контролює, — каже Олександр Сіренко. — Також будуть спроби підняти ціни з 1 січня. Але, думаю, так зроблять не всі".
Іншими словами, підвищення акцизу, яке відбудеться в будь-якому випадку, не обов'язково призведе до зростання роздрібних цін на пальне.
"Ми можемо тільки чітко говорити про те, що акциз в середньому підвищиться на 1,5 грн за літр, – пояснює Сергій Куюн. – Чи додадуться ці 1,5 грн до ціни, – можна буде говорити тільки по факту, з урахуванням того, якими будуть світові ціни на той момент. Якщо вони впадуть, то ми взагалі не побачимо різниці, якщо ціни будуть стабільними, то отримаємо плюс ці 1,5 грн, а якщо вони будуть рости, то отримаємо і акциз, і те, що зросло".