Безконтрольне підвищення тарифів державних монополій, - Укрзалізниці, Укренерго та операторів газотранспортної системи, - створює ризики для післявоєнного відновлення України, промислового виробництва та залучення інвестицій.

Про це заявив голова Всеукраїнського союзу виробників будівельних матеріалів Костянтин Салій.

За його словами, будь-яке подорожчання у виробничому ланцюгу неминуче лягає на кінцевого споживача, а у випадку будівельної галузі - безпосередньо вплине на вартість відбудови країни.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

«Якщо щось стає дорожчим, це або перекладається на споживача, або ринок просто відмовляється від цього товару. Уже зараз багато виробників будматеріалів переходять на автотранспорт. І перевантажують дороги, які держава потім змушена ремонтувати за бюджетні кошти», - зазначив Салій.

Він наголосив, що зростання тарифів підриває планування повоєнної відбудови: бюджети на будматеріали закладаються за поточними цінами, але «постійні подарунки від монополій» у вигляді нових тарифів знищують передбачуваність фінансування.

«Держава не може бути впевнена, що виділених 100-200 млрд грн на відновлення вистачить, якщо тарифи на перевезення й енергію постійно зростають», - підкреслив Салій.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Також він попередив, що підвищення вартості електроенергії та логістики також вплине на інвесторів і міжнародних донорів, які розглядають можливість будівництва виробництв в Україні.

«Якщо в Україні енергія та перевезення дорожчі, ніж у ЄС, економічні розрахунки інвесторів просто не зійдуться. Вони відмовляться від проєктів або визнають, що їхніх ресурсів не вистачить на українські реалії», - наголосив він.

Салій також закликав керівників державних компаній до «економічного націоналізму», ефективного управління та скорочення невиробничих витрат: «Усі українці сьогодні живуть у складних умовах. Тому державні компанії теж мають відмовитися від зайвих витрат і шукати зовнішні гранти чи підтримку замість того, щоб перекладати тягар на промисловість».

Він підкреслив, що промисловість є основою економіки, і без її стабільної роботи не зможе існувати жодна державна монополія. Якщо підприємства скоротять потужності, зменшаться і доходи державних компаній, які розраховують на прибутки.

«Якщо великі заводи зупиняться, тисячі працівників залишаться без роботи. Це буде ударом не лише по економіці, а й по суспільству. Неможливо «лікувати» економіку, забираючи з неї останню кров», - підсумував Салій.

Як відомо, НКРЕКП схвалила проєкти постанов, які передбачають підвищення тарифу на передачу електроенергії на 15%, а на диспетчерське управління - на 11%. Укрзалізниця, в свою чергу, ініціювала підвищення вантажних тарифів на 40%. За оцінками економістів та аналітичних центрів, такі зміни в тарифах держмонополій призведуть до обвалу ВВП та спричинять серйозні ризики для економічної безпеки України.