Рада національної безпеки і оборони заявляє про серйозні ризики для авіаційної галузі України. Причина цих ризиків - найбільша авіакомпанія країни "Міжнародні авіалінії України", яку контролює олігарх Ігор Коломойський. "Апостроф" розбирався, що відбувається з "національним перевізником", чи дійсно його дії становлять загрозу авіагалузі і наскільки вірогідно його банкрутство.
У вітчизняній авіаційній галузі назріває скандал. Через хронічні неплатежі найбільшого авіаперевізника країни - компанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) - Держпідприємство обслуговування повітряного руху України ("Украерорух") і міжнародний аеропорт "Бориспіль" накопичують борги, що становить загрозу для всієї авіаційної галузі.
Про це заявив секретар Ради національної безпеки і оборони Олексій Данілов на брифінгу після засідання РНБО 20 серпня.
У зв'язку з цим, за його словами, влада має намір вжити невідкладних заходів для гарантування безпечного і безперебійного функціонування авіаційної галузі шляхом затвердження плану дій з мінімізації відповідних ризиків.
Ризики пов'язані з ростом дебіторської заборгованості "Украероруху" та "Борисполя" внаслідок невиконання МАУ зобов'язань перед цими підприємствами; з невиконанням Державною авіаційною службою України комплексних заходів забезпечення польотів в результаті несплати МАУ державних зборів; а також з можливістю раптового припинення польотів МАУ внаслідок її незадовільного фінансового стану.
"На це Кабінету міністрів відводиться рівно місяць, щоб ми з вами були впевнені, що ситуація, яка свого часу була з "Аеросвітом", жодним чином не повторилася", - заявив Данілов.
Поганий приклад заразливий
Тут потрібно згадати, що сталося з тим самим "Аеросвітом". Створений в 1994 році, довгі роки він був одним з найбільших авіаперевізників України. При цьому частка на українському ринку авіаперевезень "Української авіаційної групи", в яку крім "Аеросвіту" входили дрібніші компанії "Донбасаеро", "Дніпроавіа" і "Роза Вітрів" (Windrose), станом на 2010 рік становила 60%.
Але в кінці 2012 року "Аеросвіт" збанкрутував.
Компанія перебувала під контролем групи "Приват" Ігоря Коломойського. Незабаром після банкрутства літаки і рейси "Аеросвіту" перейшли до МАУ, яка незадовго до цього також потрапила під контроль скандального олігарха.
Причини "убивства" "Аеросвіту" до кінця не ясні, проте однією з них називають те, що до компанії почав проявляти інтерес старший син тодішнього президента Віктора Януковича Олександр. У зв'язку з цим, як розповідали тоді інсайдери, Коломойський, завчасно підстрахувавшись придбанням МАУ, вирішив просто "вбити" "Аеросвіт" - мовляв, "так не діставайся ж ти нікому". До речі, таким чином олігарх "вбив" відразу "двох зайців", продемонструвавши владі, що він може зробити з "ПриватБанком", що на той час йому належав, якщо його захочуть у нього віджати (ходили чутки, що до нього також придивлялися люди з оточення Януковича).
Банкрутство "Аеросвіту" для МАУ стало дуже доречним. Якщо в 2010-2011 роках її частка на ринку становила менше 30%, то в 2013-му вона перевищила 50%. І в наступні роки тільки зростала.
Але останнім часом у МАУ спостерігаються фінансові проблеми. Частково вони викликані пандемією коронавірусу, яка підкосила авіаційну галузь (зрозуміло, що COVID-19 вдарив не тільки по компанії Коломойського).
Однак перші дзвіночки пролунали раніше. Справа в тому, що монопольне становище МАУ особливо на міжнародних напрямках, опинилося під питанням, коли на український ринок почали заходити іноземні авіакомпанії, перш за все, так звані лоукостери. Дуже некрасивою вийшла історія з ірландським бюджетним перевізником Ryanair. Найбільший європейський лоукостер зміг почати роботу в Україні лише з другої спроби - у 2018 році, тоді як перша - роком раніше - виявилася невдалою, як кажуть, не без допомоги МАУ.
Фінансова ситуація МАУ посилюється неплатежами компанії на адресу "Украероруху" та аеропорту "Бориспіль". Так, борг перевізника за послуги з аеронавігаційного обслуговування (з урахуванням штрафних санкцій) перевищив 1 мільярд гривень. У листопаді 2020 року Верховний суд України зобов'язав МАУ укласти договір про надання таких послуг з "Украерорухом".
А в травні 2021 року Північний апеляційний господарський суд прийняв рішення про стягнення з компанії Коломойського 500 мільйонів гривень боргу перед "Борисполем".
Якщо винен - заплати
Але і це ще не все. Справа в тому, що Україна приєдналася до регламентів повітряного Євроконтролю, а це значить, що вже починаючи з 1 жовтня 2021 року, якщо на той час борги МАУ не будуть погашені, літаки авіакомпанії просто не пускатимуть в повітряний простір Європейського Союзу.
"Україна, насправді, зробила величезний крок до євроінтеграції в плані управління повітряним простором - держава ще не в Євросоюзі, а" Украерорух "вже в ЄС. Завершальною стадією стало якраз це приєднання до єдиної системи зборів за повітряний простір, коли все збирається централізовано в єдину скарбницю, а потім ці гроші повертають тій державі, яка, власне, має оперувати своїм повітряним простором. Таким чином захищають ринок від неплатоспроможних компаній, - сказав в коментарі "Апострофу" експерт в сфері транспорту Кирило Новіков. - І в цьому є небезпека, і саме з цим пов'язано те, що треба щось терміново робити з МАУ і її боргами".
До речі, саме цим, ймовірно, обумовлений місячний термін, відведений РНБО Кабміну на рішення питань неплатежів авіакомпанії.
При цьому Новіков зазначив, що на відміну від багатьох країн світу Україна не надала допомогу авіаперевізникам для подолання наслідків пандемії коронавірусу. "Тому сьогодні говорити, що авіакомпанія МАУ не може платити, але ми їй нічим не допомогли, хоча Україна інтегрується в європейський повітряний простір, - це значить самим собі суперечити", - сказав експерт.
Однак, за його словами, оскільки є рішення суду про повернення боргів, повинна бути процедура їх стягнення. Коли йдеться про невеликі суми і невеликих суб'єктів, стягнення відбувається автоматично через виконавчу службу. За цією ж логікою, так само має відбуватися і з великими гравцями, такими як МАУ. І, якщо борги не гасяться, то арештовують майно.
"Але треба розуміти, що авіакомпанія - це, фактично, повітря і майна як такого немає. Літаки чужі (у лізингу), персонал найманий, приміщення орендовані. Можуть бути кошти на рахунках, але і їх, як я розумію, теж недостатньо", - пояснив експерт.
Що стосується безпосередньо рішення РНБО, то може скластися враження, що мова йде про спробу віджиму авіакомпанії у акціонерів.
"Але я вважаю, що мова тут не про це. Можливо, держава має план порятунку компанії, можливо це буде входження в її капітал і за рахунок цього можна буде залучити державні кошти, щоб провести якесь фінансове оздоровлення", - сказав Новіков.
У свою чергу, колишній заступник міністра інфраструктури, а нині заступник глави Мінфіну Олександр Кава вважає неприпустимим вирішувати питання неплатежів приватної компанії за рахунок бюджетних коштів, тобто грошей платників податків.
"МАУ - приватна авіакомпанія, і вона повинна заплатити за своїми боргами. Тим більше, всім чудово відомо, хто є акціонером цієї компанії. У нього є гроші, а тому він може вирішити цю проблему", - сказав Кава в коментарі виданню.
Чи буде команда "фас"
Але, цілком ймовірно, що проблему за місяць вирішити не вдасться. І що тоді?
Як було сказано вище, швидше за все, ЄС перестане пускати в свій повітряний простір літаки авіакомпанії.
Наскільки це критично?
"Проблем з авіасполученням в разі припинення польотів МАУ не буде, - переконаний Олександр Кава. - Інші авіакомпанії досить швидко підхоплять її маршрути".
Тут важливо те, що йдеться саме про європейські напрямки. Адже саме на них МАУ помітно потіснили лоукостери.
Але, що, якщо авіакомпанія перестане здійснювати польоти і за іншими маршрутами або взагалі припинить діяльність?
В кінці 2020 року "Апостроф" вже писав про проблеми найбільшого вітчизняного авіаперевізника, і тоді експерти висловили припущення про можливе швидке банкрутство МАУ.
Як бачимо, найбільш песимістичний сценарій поки не реалізувався, але хто знає, як будуть розвиватися події далі.
Олександр Кава зазначив, що йому складно однозначно відповісти на запитання про можливість повного припинення діяльності МАУ, оскільки доступу до фінансової звітності авіакомпанії немає, а тому не можна об'єктивно оцінити її фінансовий стан.
Дійсно, МАУ - досить закрита від чужих очей компанія, і навіть деякі доступні громадськості цифри далеко не завжди вселяють довіру, розповіли "Апострофу" не під запис відразу кілька фахівців авіагалузі.
І тут виникає, мабуть, найголовніше питання - чи загрожує МАУ банкрутство? Адже не випадково Олексій Данілов згадав "Аеросвіт".
Один зі співрозмовників видання, який побажав зберегти анонімність, зазначив, що ймовірність відходу МАУ з ринку зберігається.
"Другий рік поспіль компанія фактично є банкрутом. Просто ніхто не ініціював процедуру банкрутства. Але це може статися в будь-який час. Хоча ніхто цього не допустить без команди зверху", - сказав він.
Чи є така команда, ми, ймовірно, дізнаємося зовсім скоро - менше, ніж за місяць.