Національний авіаперевізник "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) просить допомоги у держави в зв'язку з коронакризою. Про проблеми компанії, а також про те, що може її врятувати, йдеться у відкритому листі МАУ на ім'я президента України Володимира Зеленського. "Апостроф" розбирався, з чим пов'язані фінансові труднощі авіакомпанії, і чи не хоче її головний бенефіціар - Ігор Коломойський - "вбити" МАУ, як він це свого часу зробив з "Аеросвітом".
Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), яку пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським, звернулася до президента Володимира Зеленського з відкритим листом, в якому просить про фінансову допомогу з боку держави для мінімізації проблем, що виникли у перевізника у зв'язку з пандемією коронавірусу.
Повністю текст листа приводити на сторінках видання не представляється можливим, проте, власне, в цьому немає потреби (з ним можна ознайомитися на сайті авіакомпанії).
Однак деякі витяги з нього будуть цілком доречні.
"Авіакомпанія" Міжнародні авіалінії України "є найбільшим системним авіаперевізником України, який більше 28 років розвиває авіацію у нашій із Вами державі, - йдеться у листі. - МАУ - це не просто авіакомпанія, це флагман української айдентики, яка гідно несе у своїй лівреї кольори українського прапору у всі європейські, а також до багатьох інших столиць світу".
МАУ, яка завжди позиціонувала себе як національного перевізника, будучи при цьому приватною компанією, до того ж підконтрольною одному з найбагатших людей в Україні, ставить себе в один ряд з такими авіакомпаніями, як Lufthansa, Air France, KLM, British Airways, LOT, Turkish Airways та Qatar Airways.
"Більшість з цих національних авіаперевізників є приватними", - натякають в МАУ.
Дійсно, деякі з наведеного списку компанії - приватні.
Наприклад, British Airways. Вона входить до міжнародного холдингу IAG. При цьому його найбільшим акціонером (більше 25% акцій) є Qatar Airways, яка, в свою чергу, повністю належить уряду Катару.
Або, наприклад, Lufthansa - теж приватна компанія. При цьому у неї немає мажоритарного акціонера - основний акціонер Хайнц Герман Тіле контролює лише 15,5% акцій компанії.
У зв'язку з кризою авіагалузі, що викликана пандемією коронавірусу, уряд Німеччини надав перевізнику фінансову допомогу на 9 мільярдів євро в обмін на 20% акцій компанії, які викупить за 300 мільйонів євро. Крім того, до наглядової ради Lufthansa два члена будуть призначатися за погодженням з німецьким урядом.
Air France-KLM також не має мажоритарного акціонера, при цьому невеликими пакетами (приблизно по 14%) володіють уряди Франції та Нідерландів.
Більш 49% акцій Turkish Airlines належать уряду Туреччини, а решта знаходиться у вільному продажу.
Що стосується LOT - то вона на 99% належить польській державі.
Іншими словами, наведене вище порівняння, скажімо так, не зовсім коректно.
Врятуйте пілотів
Але це - так, ліричний відступ. Повернемося до суті листи.
А воно, власне, є закликом про допомогу: "Ми багато чуємо від посадових осіб української влади про інвестиційних нянь та захист іноземних інвестицій, проте своїми діями, а, точніше, бездіяльністю, українська влада вбиває внутрішнього інвестора, який зараз найгостріше потребує саме її підтримки", - йдеться в документі.
У МАУ не забули згадати і трагедію, яка сталася з літаком компанії в небі над Іраном 8 січня 2020 року.
"Іранська трагедія - не єдине горе, яке спіткало МАУ у цьому кризовому році", - також говориться в листі.
Неважко здогадатися, що мова йде про коронакризу.
"Зараз МАУ та уся світова авіація проходить той нещадний до нас період, коли на коліна поставлені пілоти. Від початку пандемії "Міжнародні авіалінії України" із сльозами на очах були вимушені вивільнити одну тисячу працівників", - йдеться в листі.
Пілоти компанії МАУ
При цьому в МАУ заявляють, що найближчим часом роботу можуть втратити ще, як мінімум, 140 пілотів.
Щоб ніяких сумнівів не було в тому, що є головною цінністю авіакомпанії, в листі наголошується: "МАУ - це люди!"
В кінці документа, власне, йдеться про те, чого МАУ чекає від президента. І сказано це, на відміну від більшої частини листа, дуже сухою мовою:
- доручити Кабінету міністрів України негайно розробити програму дій з надання поворотної фінансової допомоги (позики або стабілізаційного кредиту) МАУ з метою виплати заробітної плати працівникам;
- профільному Міністерству інфраструктури України спільно з Міністерством фінансів України провести переговори щодо розстрочення заборгованості перед державними підприємствами аеропорт "Бориспіль" та "Украерорух".
Мільярдні збитки
Те, що світова економіка знаходиться в кризі через коронавірус, добре відомо. Авіаційна галузь, зі зрозумілих причин, є одним з лідерів по падінню. Багато перевізників по всьому світу проводять болючі скорочення персоналу, у деяких рахунок йде на тисячі, а то й десятки тисяч працівників.
Очевидно, що криза не обійшла стороною і МАУ. У жовтні президент авіакомпанії Євген Дихне спрогнозував, що за підсумками року збиток перевізника складе близько 60 мільйонів доларів.
Однак фінансові труднощі МАУ почалися не в цьому році, і тому списати їх виключно на коронавірус складно.
Уже 2017 рік компанія закінчила з невеликим збитком, а 2018 рік для неї виявився по-справжньому провальним - чистий збиток склав 100 мільйонів доларів.
У вересні минулого року Євген Дихне прогнозував збиток МАУ за підсумками 2019 року на рівні 60 мільйонів гривень (близько 2,5 мільйона доларів), проте в результаті компанія закінчила минулий рік з прибутком в 1,68 мільярда гривень (більше 60 мільйонів доларів) - в основному, за рахунок курсових різниць.
Ще одна фінансова проблема МАУ - її борги перед аеропортом "Бориспіль" та "Украаерорухом", держпідприємством, що забезпечує аеронавігацію в країні. Тільки перед останнім заборгованість перевищила 1 мільярд гривень.
Не секрет, що до недавнього часу МАУ була в певному роді монополістом на вітчизняному ринку пасажирських авіаперевезень. Однак в останні роки в Україні почали працювати відразу декілька бюджетних авіакомпаній, так званих лоукостерів, в тому числі найбільший з них - компанія Ryanair (яка змогла зайти на наш ринок лише з другої спроби в 2018 році, причому перша, роком раніше, подейкують, зірвалася не без участі МАУ).
Багато співрозмовників "Апострофа" не раз скаржилися на те, що рівень сервісу МАУ останнім часом помітно погіршився. Крім того, тарифи авіакомпанії в порівнянні з конкурентами в основному залишаються досить високими (при тому, що якість, як було зазначено, далеко не завжди на висоті). Тому, якщо є можливість скористатися послугами іншої авіакомпанії, нерідко українські (і не тільки) мандрівники роблять саме такий вибір.
Хто винен?
Очевидно, всі ці чинники, так чи інакше, вплинули на фінансовий стан МАУ. А ще в компанії заявили про такі негативні фактори, як подорожчання авіапального та необхідність облітати територію Росії.
Але, схоже, проблеми компанії мають більш системний характер.
За словами експерта в сфері транспорту Кирила Новікова, для того, щоб зрозуміти, чим викликані фінансові проблеми МАУ, потрібно проаналізувати звітність компанії або, скоріше, ознайомитися з аудиторським висновком про її фінансовий стан. При цьому дуже бажано, щоб таку роботу провів зовнішній аудитор.
"Але всього цього, принаймні в публічному доступі, немає", - заявив він в розмові з виданням.
З іншого боку, якщо говорити про попередні роки, тобто до того, як в наше життя прийшов коронавірус, фінансові проблеми МАУ нагадують сніжний ком, який збільшувався з року в рік.
"Якщо виходити з офіційних звітів, які щорічно публікувала МАУ, то у них були хвилеподібні скачки. То вони йдуть в плюс, то в мінус, і це досить дивно, тому що, або це неточності у звітності, або свідоме заниження показників з метою показати, що компанія потребує зовнішнього фінансування", - зазначив Новіков.
Експерт вважає, що ще однією причиною, по якій керівництво авіакомпанії направило (і опублікувало) лист, пов'язане з тим, що в серпні цього року "Украерорух" виграв суд у МАУ щодо боргу авіакомпанії: "Його (борг), ймовірно, доведеться віддавати, якщо тільки МАУ не почне вигадувати чергові причини, щоб його не виплачувати".
У зв'язку з цим виникає ще одне питання: на кому лежить відповідальність за те, що трапилося?
За словами Кирила Новікова, мова йде про "колективний розум" в особі наглядової ради компанії, її топ-менеджменту, власників.
Але невже всі ці люди настільки недалекоглядні та некомпетентні, що дозволили "флагману української авіації" опинитися в настільки жалюгідному стані (спроби спихнути відповідальність на недбайливих держчиновників виглядають не дуже переконливо)?
У це, по правді кажучи, віриться насилу.
Тоді в чому ж справа?
Вітаємо: ви - банкрут
Не виключено, що все йде до банкрутства МАУ, і, якщо це так, власники авіакомпанії не можуть цього не знати.
За словами експерта громадської компанії "Європатруль" В'ячеслава Коновалова, збитки МАУ можуть бути істотно більше, ніж називається офіційно.
За його словами, про можливе банкрутство авіакомпанії почали говорити ще в минулому році.
"Це якась гра. Зараз (коли на колишні проблеми наклався коронавірус - "Апостроф"), все склалося, сплелося в клубок", - сказав він в коментарі виданню.
Експерт порівняв нинішню ситуацію з МАУ з банкрутством "Аеросвіту", яка за дивним збігом обставин також контролювалася Ігорем Коломойським.
Порожній аеропорт
Для когось слово "Аеросвіт" не говорить зовсім нічого, хтось його чув, але вже не пам'ятає, у зв'язку з чим. Нагадаємо, "Аеросвіт" був одним з найбільших авіаперевізників України, який збанкрутував наприкінці 2012 року.
Після цього повітряні судна "Аеросвіту" і більшість його маршрутів перекочували в МАУ. Борги ж залишилися на компанії, при цьому частина з них виявилася перед структурами Ігоря Коломойського.
Щось схоже може статися і в разі банкрутства самої МАУ.
За словами В'ячеслава Коновалова, не виключено, що буде створена нова компанія, на яку і переведуть вцілілі активи.
Можливий і інший варіант. "Якщо у МАУ триватимуть фінансові проблеми, бізнес будуть виводити на "Розу Вітрів". Навіть техніка може перейти", - говорить Кирило Новіков.
Пояснимо: Windrose, що в перекладі з англійської означає "Роза Вітрів", - українська чартерна авіакомпанія. Підконтрольна Ігорю Коломойському.
При цьому борги, в тому числі перед пілотами, про які так турбуються власники та керівники МАУ, дістануться збанкрутілій компанії. І, цілком можливо, що погашати їх доведеться державі, тобто - платникам податків. У сенсі - всім нам.
Таким чином, Ігор Валерійович Коломойський знову проверне схему банкрутства "Аеросвіту" - переходу активів в МАУ, тільки в цьому випадку вже будуть банкрутувати МАУ, а активи перекочують в "Розу Вітрів".
Як говориться в таких випадках, приватизація доходів - націоналізація збитків.
З новорічним привітом
Але наскільки реальна ймовірність банкрутства МАУ?
Окрім боргів компанії, що накопичуються, є ще, як мінімум, одна ознака.
За словами Кирила Новікова, недавно глава МАУ Євген Дихне очолив рейтинг антикризових менеджерів України. "Як тільки Дихне збирається переходити на нову роботу, він відразу починає потрапляти в різні рейтинги, - з іронією розповідає експерт. - Тобто, це означає, що, швидше за, все, буде йти".
Зрозуміло, можливий ухід Дихне ще не означає банкрутства компанії, проте такий крок з його боку був би цілком логічним.
Але коли може відбутися банкрутство МАУ (якщо воно дійсно неминуче)?
В'ячеслав Коновалов не виключає, що компанію ще можуть спробувати врятувати, в тому числі, і за рахунок державної допомоги. Однак, якщо з цим нічого не вийде, то крах може відбутися досить скоро.
Експерт нагадав, що "Аеросвіт" подав заяву про банкрутство в самому кінці грудня - якщо зовсім точно, то 27 грудня 2012 року. У зв'язку з цим він не виключив, що з МАУ може статися аналогічна історія до кінця поточного року, що буде дуже символічно.
У зв'язку з цим не можна не згадати історію про те, що українська влада всерйоз намірилися створити нову авіакомпанію. Державну. Поки що.
Звичайно, все це може виявитися чистим збігом. А можливо і ні. Тому запасаємося попкорном.