Багато людей через війну сильно постраждали – втратили рідних, домівку, майно чи улюблену роботу. Психолог Анна Панфілова розповіла в Instagram, як потрібно спілкуватися з такою людиною, щоб не завдати їй ще більшої шкоди необережним словом. Експертка назвала список стоп-слів, які не слід вимовляти.

Фото: Getty Images

Що не слід говорити людині, яка постраждала від війни?

Не говоріть, що розумієте, що пережила людина

Кожен з нас поніс різні втрати на війні. І тому насправді зрозуміти іншого просто неможливо, така фраза виглядатиме лицемірством. Замість того, щоб сказати: "Я розумію, що ти пережив", скажіть: "Те, що ти пережив, жахливо. Мені дуже шкода, що ти мав через це пройти". Або "Я навіть не уявляю, через що тобі довелося пройти".

Під час спілкування з постраждалим від війни, не робіть вигляд, що нічого не сталося, не ігноруйте тему війни

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Вам може здаватися, що слова зайві, але мовчання може поранити так само, як і необережні слова. Для людини, яка пережила жахливу подію, важливо, щоб її досвід визнали. Мовчання створює ефект вакууму, в чому людина залишається один на один зі своєю травмою. Визнайте тяжкість ситуації та страждань. Кілька слів може бути достатньо: "Те, що сталося у твоєму місті, дуже страшно".

Фото: Getty Images

Не давайте оцінок тому, що людина зробила, чи не зробила, і тому, що вона відчуває

Наприклад: "Вам краще було відразу виїхати", або "Ти повинен радіти, що вижив". Скоріше за все, людина і так картає себе, що зробила недостатньо. Ми можемо допомогти людині горювати такими словами: "Ти маєш право гніватися і ненавидіти тих, хто зрунував твій дім, твоє життя".

Не узагальнюйте - "Усім нам погано"

Не переводьте фокус на себе чи інших людей. Тим більше, не порівнюйте ситуацію людини з іншими. Якщо з вами вирішили поділитись, вислухайте це до кінця, висловіть співчуття і підтримку. Зараз не час рівнятися втратами. Сюди ж можна віднести й слова: "Принаймні твій будинок не згорів", "Добре, що твої рідні залишилися в живих". Такі слова лише знецінять втрату людини.

Співчувайте, але не віктимізуйте людину, уникайте слів, які підкреслюють позицію жертви

Підкресліть сильні сторони, ті, що допомогли людині вижити, впоратися і подбати про себе та інших у кризовій ситуації. Виражайте захоплення, кажіть, чим саме в поведінці людини ви пишаєтесь.