Сьогодні, 1 жовтня, в Мінську має зібратися Тристороння контактна група (ТКГ) з врегулювання конфлікту на Донбасі. На цій зустрічі має відбутися друга спроба узгодити так звану "формулу Штайнмаєра" - механізм політичного вирішення проблеми війни на Сході України. Без цього перспективи зустрічі в Нормандському форматі, за участю глав держав Росії, України, Німеччини та Франції залишаються туманними. "Апостроф" спробував розібратися, що станеться, якщо "формулу Штайнмайера" все ж таки буде узгоджено та чого варто очікувати від переговорів "нормандської четвірки".
Вранці Штайнмаєр - ввечері Путін
Про те, що ТКГ на зустрічі в Мінську, 1 жовтня, може узгодити так звану "формулу Штайнмайера" повідомили російські ЗМІ. Нагадаємо, що це мало відбутися ще 18 вересня, проте тоді українська сторона виставила свої умови виконання "формули Штайнмайера". А саме, домогтися повного припинення вогню; забезпечити ефективний моніторинг СММ ОБСЄ на всій території України; виведення з території України збройних формувань іноземних військ та військової техніки; розведення сил та засобів вздовж всієї лінії зіткнення; організувати роботу українського ЦВК, українських політичних партій, ЗМІ та іноземних спостерігачів, а також повернути нашій країні контроль над ділянкою українсько-російського кордону в Донецькій та Луганській області.
Як відомо, "формула Штайнмайера" - це черговість етапів припинення війни на Донбасі в рамках Мінських угод. Ідея належить нинішньому президенту Німеччини Франку-Вальтеру Штайнмаєру. У 2013-2017 роках він обіймав посаду міністра закордонних справ ФРН та брав участь у переговорах у Нормандському форматі по врегулюванню ситуації на Сході України. Послідовність по Штайнмайеру може передбачати, серед іншого, проведення місцевих виборів в ОРДЛО під контролем ОБСЄ, але ще до передачі кордону під контроль України. Донедавна така черговість не влаштовувала Київ, але саме підписання "формули Штайнмайера" є умовою проведення зустрічі в Нормандському форматі, за участю глав держав Росії, України, Німеччини та Франції. Ця зустріч могла б стати добрим майданчиком для довгоочікуваного прямого спілкування між президентами України Володимиром Зеленським і РФ - Володимиром Путіним.
“Російська Федерація хоче домогтися від України погодження "формули Штайнмаєра", закріплення умовно “придністровського” варіанту вирішення українсько-російської війни, причому закріплення письмового ще до зустрічі. Україна ж в свою чергу пропонувала обговорити "формулу Штайнмаєра", її сильні та слабкі сторони, взагалі визначити, що ж це таке. Тому Росія і відтерміновує зустріч, адже для неї це — не можливість переговорити та досягнути чогось, а виключно момент символічного закріплення домовленостей, досягнутих напередодні. І тому, поки ми не досягнемо певних домовленостей з Росією, зустрічі не буде", - повідомив "Апострофу" политолог, директор Единого координационного центра "Донбасс" Олег Саакян.
Схожої думки дотримується і російський політолог та публіцист Андрій Піонтковський. За його словами, Нормандська четвірка не збереться, якщо "формулу Штайнмайера" не буде підписано: "Все буде вирішуватися 1 жовтня. Я сподіваюся, що Зеленський злякається підписувати "формулу Штайнмайера", тому що він розуміє, яку реакцію патріотичної частини населення це викличе. А Москва зараз поставить ультиматум: або підписуйте.., або не буде ніякої четвірки і з Путіним ви не зустрінетеся. Вони розмахують зустріччю з Путіним, наче якоюсь морквиною".
"Росія відкладає зустріч з однієї простої причини. Вона хоче провести її на власних умовах, на умовах підписаної на офіційному рівні "формули Штайнмаєра", яка вже увійшла до офіційного обігу, якщо вірити словам міністра закордонних справ Вадима Пристайка. Над Росією не тяготіє чинник часу, її витрати на окупований Донбас незначні, вплив санкцій не є критичним, тому Кремль керується правилом "поки товстий сохне — тонкий здохне". І тонкою в цій ситуації є саме Україна", - додав директор Інституту світової політики Євген Магда.
Чи буде зрада?
Чудовим підтвердженням тези про намагання РФ домогтися від України погодження "формули Штайнмаєра" є той хаос, який ця багатостраждальна формула здійняла в українському інфопросторі останнім часом. Новини, повідомлення та заяви на цю тему часто відверто суперечили одна одній. Якийсь порядок спробував встановити міністр закордонних справ Вадим Пристайко, який заявив про існування "формули Зеленського", де міститься українське бачення можливого компромісу з РФ. Але здається, що якісь обриси "формули Зеленського", поки що відомі лише одному Зеленському. А тому виникає підозра, що українців просто тестують на предмет сприйняття "формули Штайнмаєра", і десь там в кулуарах нова українська влада вже готова проводити на Донбасі вибори в присутності бойовиків та російських військ.
"Вірогідність того, що наша влада піде назустріч вимозі провести вибори перед виводом військ є, і вона досить висока. Але я сподіваюсь, що українська влада розуміє, що в нинішній суспільно-політичній ситуації таке рішення може стати початком дуже серйозної політичної кризи. Також проблема в тому, що Україна не використала візит Зеленського до Нью-Йорку аби презентувати хоча б обриси "формули Зеленського". Вона на сьогоднішній момент прозвучала лише в словах Пристайка. Оприлюднивши "план Зеленського" в останній момент ми ризикуємо, що ці ідеї не будуть нормально сприйняті та перетравлені", - зазначив Євген Магда.
Втім, не варто вбачати в можливості погодження українською владою "формули Штайнмаєра", Зеленського чи якогось іншого варіанту проведення виборів на Донбасі "чистої води зраду".
"Скоріше, це було відображенням переговорного процесу в стилі сучасної "трампівської" дипломатії, яка використовувалась Україною. Далеко не все, що виникало в інформаційному просторі було направлено на імплементацію, багато що було частиною переговорного процесу, підняття чи зниження ставок. У разі досягнення низки поступок з боку Росії, цілком вірогідно що українська влада може піти на прийняття "формули Штайнмаєра". Але особливої катастрофи тут немає. Адже домовленість щодо "формули Штайнмаєра" відкриває новий, дуже затяжний раунд переговорів про те, а за яких обставин вона може бути задіяна. А тому навіть в разі адаптації "формули Штайнмаєра", виборчий процес не почнеться на наступний день", - переконаний Олег Саакян.
Отже, хоча дата й сама можливість майбутньої зустрічі Нормандської четвірки залишається невизначеною, щодо її складу та теми сумнівів не залишається. Поки що є всі підстави стверджувати, що в присутності Франції та Німеччини Україна та Росія або домовлятимуться, або просто офіційно затверджуватимуть запуск виборчого процесу на Донбасі. І найбільшим ризиком для української влади зараз є не сама згода на вибори, яка є просто переходом до наступного етапу переговорів, а реакція всередині нашої країни.
Чи є альтернатива?
Для України залишається варіант розширення Нормандського формату, за рахунок дружніх Україні США та Великобританії. Ці заяви неодноразово звучали з вуст нових керівників нашої держави. Але переговори Зеленського з Трампом відбулися, в Нью-Йорк Зеленський з'їздив, а в новинах та в прес-релізах про участь США в Нормандському форматі нічого не чути. Більше того, наш президент заявив, що наступна зустріч в Нормандському форматі буде в рамках звичної "четвірки". І тільки, якщо Росія не піде на діалог, то Україна буде домагатися розширення формату, і не тільки за рахунок США та Британії.
Але з участю США в переговорному процесі з РФ не все так просто. "Трамп з його контраверсійною дипломатією може бути як підсилюючим, так і послаблюючим фактором для української позиції на переговорах", - пояснив Олег Саакян. Вибір ж "інших держав" не надто широкий. "Варіантів розширення Нормандського формату не так вже й багато. В останні місяці про готовність приєднатися до нього заявляв в контексті історії з "Мотор Січ" посол Китаю, але є серйозне застереження проти цього, адже Китай з багатьох зовнішньополітичних питань займає близькі до позиції Росії. Великобританія, про яку говорив Володимир Зеленський, загрузла в Брексит та навряд чи захоче відволікатися на українське питання. Своє бажання приєднатися до формату висловлювала також Польща. Зеленському було б добре запропонувати Польщу в якості кандидата на розширення Нормандського формату, хоча б на підтвердження тези про прорив у польсько-українських відносинах", - розповів "Апострофу" Євген Магда.
Разом з тим, не виключений варіант, що розмови української сторони про збільшення числа учасників Нормандської четвірки - лише маневр в переговорах. "Це підвищення ставок українською стороною. Мовляв, чим менш конструктивною буде Росія, тим більше Україна буде готова на інтернаціоналізацію вирішення конфлікту з включенням інших суб'єктів, які розмиють акції Російської Федерації" , - вважає Олег Саакян.