RU  UA  EN

Неділя, 17 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика

Юрченко брав хабарі як мінімум для десяти депутатів - Валентин Наливайченко

Нардеп "Батьківщини" відповів на актуальні запитання політичного життя

Нардеп "Батьківщини" відповів на актуальні запитання політичного життя Валентин Наливайченко Фото: УНІАН

Народний депутат України, член фракції "Батьківщина" ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО в ефірі Апостроф Live розповів свою думку про скандал з нардепом-хабарником Юрченком, зробив цікаву заяву про справу "вагнерівців", а також дав свою оцінку проекту держбюджету на 2021 рік.

Про хабар Юрченка

- Як гадаєте, чи будуть у справі про хабар Юрченка очікувані чи обіцяні посадки?

- З першого дня - посадка. Так обіцяли, коли приходили до влади. Я не згоден з тими коментарями, які лунали з Офісу президента - мовляв, не будемо вдаватися в правовий бік справи.

Давайте саме в правовий бік справи і вдамося. Затримують на хабарі помічника народного депутата. Це означає, що помічник торгує повноваженнями народного депутата. Цей народний депутат – член енергетичного комітету, який є найбільш корумпованим. Це той самий комітет, де більшість – 18 чоловік – складають депутати від "Слуги народу", тієї політичної сили, з якої і є цей депутат-хабарник.

Йдемо далі: за що вони беруть хабарі? Вони беруть хабарі за законопроекти, правки тощо. Вони за гроші – не через переконання, не через присягу, не через знання, а через гроші – вносять або пропонують, або обіцяють внести правки. Це називається торгівля повноваженнями народного депутата. Ось вам перша правова оцінка.

Чи сам цей депутат діяв? Навіть з оприлюднених плівок очевидно, і всі зробили такий висновок, що він брав як мінімум для десятьох депутатів хабарі. У мене тепер не правове, а конкретне політичне питання: а решта десять спільників цього депутата-хабарника допитані? Відповідь – ні. Чи вони затримані? Відповідь – ні. Вони сьогодні у Вищому антикорупційному суді – ні. Це ненормальна, це неправильна ситуація.

Ще один правовий аналіз: помічник народного депутата вийшов під заставу. А скільки він протягом дня сплатив? Один мільйон 552 тисячі гривень. А тепер беремо середню зарплату у помічника народного депутата? 10-11 тисяч гривень чистими на руки на місяць. Уявіть, як мінімум три сотні місяців треба не їсти, не спати, щоб назбирати за день гроші на заставу.

Тепер вже я переходжу до висновку: все це в сукупності свідчить про одне. Це ціле угруповання, яке має величезні гроші за один рік роботи в парламенті. Вони мають величезні гроші навіть для того, щоб викупити своїх помічників з-під арешту. Найголовніше, що тільки один, який вляпався, зараз є предметом розгляду в антикорупційному суді. А де спільники?!

Є не один законопроект для того, щоб передбачити зміни до кримінально-процесуального кодексу, якими надати можливість судді не застосовувати заставу для топ-корупціонера. Для того, хто обвинувачується або обґрунтовано підозрюється в корупції. Насамперед, для народних депутатів, для колишніх президентів зокрема. Чому не голосує фракція "Слуга народу" за цей законопроект? Їх два: автором першого законопроекту є президент Володимир Зеленський, другого – я.

Володимир ЗеленськийФото: Апостроф / Александр Гончаров

- Ми ж всі кажемо про те, що має бути презумпція невинуватості, але виходить, що за такими ініціативами ми презумпцію невинуватості відкладаємо в сторону, бо є справи, де людина може вважатися великим корупціонером і не може скористатися інструментом застави.

- Якщо ти йдеш на високі посади на державній службі, отримуєш мандат народного депутата, тебе призначають прем’єром або обирають президентом, ти вже піднімаєшся на той рівень. Ти стаєш об’єктом прискіпливої, підвищеної суспільної, правової та політичної уваги. Навіть у міжнародному праві є такий термін "political exposed person". Тобто політично значима особа. Якщо хтось з українських політиків зараз явився б в іноземний банк, йому б рахунок так просто не відкрили.

Тут, на жаль, погана новина для нас для всіх. Україна перебуває в "чорному" списку країн, де надзвичайно високий рівень корупції і надзвичайно низький рівень покарання за корупцію. Такі законопроекти, які мають на меті карати топ-корупціонерів, мають розглядатися в парламенті не зволікаючи. Не треба давати можливість топ-корупціонерам ховатися за презумпцію невинуватості. Не можна їм давати можливості ховатися за так звані Європейські конвенції з прав людини, за якими вони ховаються. Вони кажуть, що їм потрібна застава, бо їх захищає Європейська конвенція.

Знаєте, що я сьогодні зробив? Я подав законопроект, яким пропоную внести в закон "Про міжнародні договори України" зміни, щоб Україна внесла застереження, щоб карати топ-корупціонерів. Ми не застосовуємо щодо осіб, які підозрюються в корупції і які потрапили до Вищого антикорупційного суду, ту частину Європейської конвенції, яка передбачає презумпцію невинуватості.

Чому я вважаю це за необхідне? Бо ситуація надзвичайна. Попередня влада має більше п’яти мільярдів в офшорах. За цієї влади подивіться, скільки непокараних корупційних скандалів. Помічник вийшов під заставу. Зараз я переконаний, що й народний депутат знайде лазівку. Якщо не застава, то довідка про так зване тестування.

Не можна давати надзвичайно корумпованим чиновникам можливість ховатися ані за Європейською конвенцією, ані за українським законодавством. Має бути пряме, відкрите і жорстке покарання. І тут ціна питання: чи ми за них переживаємо, за топ-корупціонерів, чи ми нарешті почнемо змінювати систему? Змінювати її, не дозволяючи розкрадати бюджет. Я говорю тільки про топ-чиновників.

Фото: pixabay.com

Про вибухи на арсеналах ЗСУ

- У фракції "Батьківщина" принципова позиція. Тимчасові слідчі комісії мають збиратися на кожне резонансне і протиправне діяння, особливо у владі. Ми за те, щоб такі ТСК діяли максимально публічно.

Більше того, я прихильник того, щоб такі засідання проходили онлайн. Навіть якщо це ТСК щодо розслідування вибухів на арсеналах. Пам’ятаєте ті сім вибухів, коли мільярди втратила Україна, а наші збройні сили втратили величезний військовий арсенал? Так-от, є ТСК з цього питання. Я увійшов до її складу, щоб допомогти як професіонал, щоб по-перше поновити розслідування, по-друге покарати тих, хто торгував перед тим, як знищувати арсенали.

Майже рік я там працюю. Пройшли одні вибухи – Балаклію розглянули. За цей час підготував висновки із запитом на Генеральну прокуратуру, щоб дати чітку вказівку об’єднати декілька слідчих груп і вивести розслідування на об’єктивність і врахування всіх обставин. Зокрема, мова про ті експертизи, які були зроблені в українських експертних інститутах. Але до цього часу це не враховано.

Далі Ічня - пройшли, продивилися. Вони приїхали і викликали всіх фахівців. Знову я бачу, що послухали і забули. Я знову як член ТСК і професіонал пишу: викликати людей з Міністерства оборони, викликати інших посадовців, запитати. Змусити їх на поліграфі та на інших спеціальних засобах дати правдиві відповіді. І щоб слідство отримало підтримку: і політичну, і правову. Бо так, як робиться, не можна - це імітація роботи.

Про справу "вагнерівців"

- На прикладі ТСК по арсеналах я вийшов на головне, що хотів би сказати про так звану операцію з "вагнерівцями". Насправді в мене величезні сумніви, що ця операція у таких тонах, як нам намалювали, взагалі відбувалася.

Те, що я побачив, і те, що я знаю з документів: насправді СБУ і контррозвідка з 2014 року - я сам організував цю роботу - розшукує, документує, виявляє всіх, хто скоював злочини агресивної війни проти нашої країни і наших громадян. Зокрема контрактники або кадрові військові Російської Федерації, які були причетні до всіх воєнних злочинів: збиття літаків, гелікоптерів, вбивства і тортури людей, утримання заручників, розстріли мирних громадян. По всіх не просто списки складені - по кожному організовані розслідування.

Те, що я бачу, - це насправді частина цієї роботи, яка оприлюднюється окремими депутатами. Я б не звужував питання до "вагнерівців". Я виступаю за те, щоб СБУ дала за потреби звіт: скільки зараз засуджених, скільки розшуканих, скільки зараз у міжнародному розшуку осіб, громадян іноземних держав, які підозрюються у вчиненні військових злочинів проти наших збройних сил, наших громадян.

Фото: Апостроф

- Ви маєте певні сумніви з приводу деталей цієї операції? У Служби безпеки недостатньо сил і засобів провести подібну операцію чи просто нам показують певні речі?

- Так, нам показують речі, які є абсолютно непрофесійними. Мова про те, що вся Україна почула - мовляв, один з керівників спецслужб обговорював операцію з президентом, біля якого сидів голова Офісу президента, ще якийсь посадовець і секретар президента. Їх там сиділо п’ятеро і вони обговорювали спецоперацію. Це маячня. Кажу це як людина, яка двічі керувала спецслужбою. Щоб керівник спецслужби, знаючи що йдеться про спецоперацію, за якою стоять офіцери, члени їх сімей, агентура, ризикував їхнім життям і розповідав на нараді, що триває спецоперація? Це маячня.

- А хто ж тоді мав бути? Тільки президент?

- З президентом погоджується. Та я не впевнений, чи у керівництві СБУ зараз є професіонали. Якщо вони залишилися, то точно не мають права ні з ким погоджувати спецоперацію, окрім однієї особи – президента. І то, погоджується лише те, що спецоперація має на меті. А як тільки будуть результати - буде доповідь. Ось так працює справжня спецслужба України.

Я вам наведу більш конкретний приклад: коли ми затримали п’ятьох офіцерів ГРУ і ФСБ Росії в Одеській області, то я доповів про це президенту лише тоді, коли вони були заарештовані і коли їх з Одещини везли в Київ. Якби я почав доповідати у той час, як вони перетинали кордон України в районі Придністров’я, то ясно, що операція була б під загрозою зриву. При чому з різних причин: технічно незахищене приміщення, де це обговорювали, зрадник всередині, людина, яка помилилася як виконавець. Причин може бути сотні. А єдиний критерій успішності діяльності спецслужб – це конкретний результат, а не зірвані результати.

Головне в цій операції з "вагнерівцями", якщо вона була - результат немає. Результат є тільки у КДБ Білорусі, який їх затримав. Президент Білорусі використав цю ситуацію на власну користь.

- Тобто ні ГУР Міноборони, ні СБУ не могли повідомляти вище керівництво держави в особі президента чи керівника Офісу президента?

- Керівника Офісу президента заборонено законом повідомляти. З президентом погоджується операція в принципі, якщо голова СБУ вважає за необхідне. Більше того, ніколи цього і не робилося. Тому я і здивований, що саме в цій ситуації раптом хтось нібито щось зробив. У мене щодо цього величезні сумніви.

Про бюджет на 2021 рік

- Бюджет на 2021 рік критикувати будете?

- Буду говорити правду. В проекті бюджету, який уряд вніс до Верховної Ради України, закладається величезна дірка - 270 мільярдів гривень. Тепер у мене питання: щодо кого влада планує цю дірку, нестачу і порожнечу бюджету? Є відповідь: субсидії скорочуються для громадян України. При чому, скорочуються суттєво. Скорочуються соціальні виплати, збільшуються податки, особливо для фізичних осіб-підприємців. Ось це нас найбільше турбує – мікро-підприємництво. Проста людина, яка заробляє собі на виживання і, дай Боже, дітям. Щодо них податки у два чи три рази збільшуються тільки через те, що уряд живе лише зовнішніми запозиченнями.

Фото: pixabay.com

Як професіонал, кажу: у нас є за рахунок чого розвивати економіку. У нас є той двигун, який треба негайно запустити. Він називається оборонно-промисловий комплекс – промисловість України, якщо ширше. Я вже говорив, що ми, як команда "Батьківщини" у Верховній Раді, не просто спостерігаємо і кажемо, що це утопія.

Так, проект бюджету - це утопія. Але як зробити так, щоб реальністю стало хоча б щось працююче і наповнююче бюджет? Ми говоримо: оборонно-промисловий комплекс. Ми зробили, і я вніс законопроект про оборонно-промисловий комплекс, тобто про замовлення на українські оборонні підприємства. Про створення органу управління, який дбатиме і займатиметься всіма оборонними підприємствами.

Давайте просто поясню: у нас для ЗСУ потрібні модулі безпеки і санітарні модулі. Сучасні, броньовані, пересувні, теплі, з вентиляцією тощо. Особливо зараз, адже коронавірус не оминає і Збройні сили України. Ці модулі можна виготовляти в Україні. Я вам як фахівець говорю, що в Дніпрі, Запоріжжі і Харкові заводи із задоволенням готові це робити. Хто замовив хоча б один цей модуль з цієї влади, з цього уряду? Ніхто. Хіба це нормально? А тепер відповідаю, для чого це можна і треба зробити: український метал, українські виробники, українські збройні сили – це три складові, які можна і треба забезпечити. Головне – запрацює економіка. Головне, що на Дніпровському вагоноремонтному заводі люди збережуть робочі місця. У них з’являться зарплати, а уряд направлятиме конкретне замовлення. На передову перед зимою привезуть цей модуль.

Насправді дуже багато оборонних питань можуть рухати економіку. Ми не перша країна, яка проходить тимчасову окупацію, не перша країна, яка обороняє свою територію. Це означає, що ми можемо використовувати найкращий досвід країн, які оборонялися і розвивали свою промисловість. Це можна і треба робити.

У проекті державного бюджету не вистачає розуміння уряду, що пандемія і коронавірус – це серйозно. Людей треба захищати. Не лякати карантинами, не закривати школи, а навпаки.

Я не просто згадав школи: треба інвестувати, щоби вони мали все необхідне, зокрема для дезінфекції приміщень і дитячих туалетів. Щоб там не поширювався вірус.

По лікарнях: треба не другу чергу медичної реформи Супрун запускати, як це робить уряд проектом держбюджету. Треба зупинити цей розвал медицини і фінансувати кожну окрему лікарню. Моя команда знає, скільки інфекційних лікарень в Україні - 18. Беремо ці 18 інфекційних лікарень і ремонтуємо приймальні відділення, облаштовуємо їх по-сучасному. Хоча б так, як в Естонії. Їм теж залишилися старі радянські лікарні, але вони зробили з них сучасні європейські обладнані, облаштовані і профінансовані. Так маємо діяти.

Фото: Апостроф / Александр Гончаров

На жаль, у цьому проекті бюджету таких підходів немає, навіть такі кошти не виділяються. Тому "Батьківщина" заявила і чітко відстоює, що так не буде. Ми будемо боротися, щоб бюджет був соціальним і спрямованим на вирішення ключових проблем людей.

- А яким чином бюджети місцеві мають покривати підтримку з центрального бюджету?

- Ми виступаємо за те, щоб це було по-людськи. Центральні органи влади утримуються громадянами України. Громадяни України як платники податків сплачують величезні гроші на утримання міністерств для того, щоб саме міністерства організовували роботу і знали про кожну школу і проблеми в ній. Так, частину проблем можуть вирішити і вирішують батьки. Якщо ви думали, що я скажу тут про місцеві органи влади, то ми ж з вами теж маємо дітей або онуків. Ми знаємо, що батьки профінансували більшість питань для того, щоб школи запрацювали.

- Але ж хочеться до цього процесу і місцеву владу додати.

- Місцеві вибори зараз відбуватимуться. Мі відстоюємо, щоб місцеві влади зараз отримали повний контроль над місцевими бюджетами і можливість ними розпоряджатися. Для чого центральний уряд потрібен під час пандемії? Для того, щоб збільшувати субвенції, і додаткове фінансування, і постачання з центрального бюджету в українські школи.

Чого потребують школи зараз: перше – це дезинфікуючі лампи, стандартизовані і працюючі. Або ультрафіолет спеціального випромінювання, або інші випромінювання, які вже давно відомі в Європі. Для того ми і утримуємо міністерства. Визначте, закупіть – тільки не вкрадіть, як зараз з Фонду по боротьбі з коронавірусом, – і поставте в усі українські школи.

Виділіть з бюджету додаткове фінансування на додаткові контракти з вчителями-пенсіонерами. По-перше, вони розумні. По-друге, якщо їм платити зарплати, вони зможуть зменшити кількість людей в класах. Я переконаний, що це питання до центральної влади.

Крім того, в українські школи потрібен додатковий медичний персонал. Ось вам і відповідальність центрального бюджету. Чиновники, які приходять на ефір, одразу отримують амнезію. Вони все забули і пам’ятають тільки про свої величезні зарплати.

- У них не амнезія, вони просто розділяють відповідальність. Якщо за певні речі відповідає місцева влада, то вона має це робити, а не кивати на Київ.

- Центральна влада для того й існує, щоби допомагати і сприяти місцевій, а не відокремити її. Ті перекинули все на батьків, а вони все вирішили.

- Дефіцит у проекті бюджету складає 270 млрд грн. Скільки всі ті речі, про які ви говорили, ще потягнуть з дефіциту?

- Це не буде з дефіциту. Працююча економіка якраз наповнює бюджет. Працює українська енергетика. Ми виступаємо за те, щоби нарешті мати національний егоїзм. Треба запускати українську економіку, а не розпродавати все назовні. Не жити за рахунок кредитів, а навчитися заробляти. Для того, щоб вистачало грошей, треба перестати красти у владі, з бюджету і з Фонду по боротьбі з коронавірусом.

- Чого ви гадаєте, що просто крадуть? Можливо, ті гроші пішли не туди, куди хтось хотів.

- Я вже замучився писати про корупцію в НКРЕКП. Навіть там брат, сват, фірми-прокладки, торгівля повітрям. Скільки можна в Україні торгувати повітрям і заробляти чиновникам, викрадаючи з українського бюджету. Тому і такі борги, такі проблеми на всіх державних енергетичних підприємствах. Так у кожній галузі. Треба очистити і очиститись. Треба взяти професіоналів, які знають, як працює чистий механізм, не викрадаючи і не розкрадаючи рідну країну.

Читайте також