RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Сильний, ненав'язливий і "наступний": якою рекламою українців атакують кандидати в президенти

Президентська кампанія на білбордах і сітілайтах йде повним ходом

Президентська кампанія на білбордах і сітілайтах йде повним ходом Фото: Олександр Гончаров / Апостроф

Політичної реклами на узбіччях доріг стає все більше, хоча офіційно президентська виборча кампанія ще не розпочалася. Наскільки вдалі підходи застосовуються у формуванні візуальних образів майбутніх кандидатів, аналізував "Апостроф".

Змагання з реклами

На даним момент зовнішня політреклама (тобто на білбордах і сітілайтах) обганяє за обсягами інші види агітації, йдеться в дослідженні громадянської мережі ОПОРА. За оцінками громадських діячів, лідирують за кількістю охоплених областей і зайнятих площ глава партії "Батьківщина" Юлія Тимошенко та президент Петро Порошенко. Їх агітаційні борди розміщені в усіх регіонах країни.

Багато зовнішньої реклами, але все-таки менше ніж у цієї пари фаворитів президентських перегонів - у голови партії "Самопоміч", мера Львова Андрія Садового, лідера партії "Основа", народного депутата Сергія Тарути, голови Радикальної партії Олега Ляшка, співголови фракції "Опозиційного блоку "(ОБ) Олександра Вілкула. Решта політиків, які мітять у президенти, представлені в областях ще гірше. У дослідженні ОПОРи не враховувалося рішення екс-прем'єра Арсенія Яценюка взяти участь у рекламній гонці, чиї портрети з'явилися на вулицях тільки в кінці жовтня.

Паралельно йде війна меседжів, і тут також разючий контраст між кандидатами. Одні виносять на борди те, що вважають своїми досягненнями, інші формулюють плани на майбутнє, треті хваляться особистими якостями.

Різні люди з однаковими помилками

До першої групи експерти "Апострофа" відносять зовнішню рекламу президента Порошенка і колишнього прем'єра Яценюка. Глава держави ще не оголосив офіційно про участь у виборах, але немає сумнівів, що він буде балотуватися. Його кампанія - у всякому разі, на даному етапі - будується на питаннях посилення армії, українізації та автокефалії для православної церкви в Україні. Цікаво, що спочатку реклама Порошенка була синьо-жовтою, але потім фон для гасел став, швидше, бордовим. Зміна була викликана ходом його головного конкурента Юлії Тимошенко, яка також в той момент звернулася до патріотичних кольорів.

Фото: Олександр Гончаров / Апостроф
1 / 1
1 / 1

Політтехнологи, втім, вважають це незначною деталлю. "Набагато важливіше, що тріада Порошенка "армія, мова, віра" не спрацювала. Ось якби у команди президента були видимі соціально-економічні досягнення, тоді б на додачу можна було б запропонувати нову армію, більше української мови і томос про автокефалію. Але люди не бачать просвітку в тяжкому житті, про що говорить соціологія", - пояснює "Апострофу" політтехнолог Андрій Золотарьов.

Більш того, як вважає політтехнолог Сергій Гайдай, виборець не бачить зв'язку між діяльністю Порошенка на нинішньому посту, його передвиборчою рекламою та реальним життям. У нього зовсім інші асоціації при імені президента. "А політики думають, що якщо на борді написати щось, чого не існує в голові у виборця, це буде працювати", - каже "Апострофу" експерт.

Ті ж помилки Гайдай бачить у рекламній кампанії Арсенія Яценюка, яка почалася в кінці жовтня. Девізи на площинах: "Енергетична незалежність", "Українська мова, кіно і пісня, "Рух в НАТО", "Зупинили дефолт у 2014 році". Доповнюються вони символікою "Народного фронту" і портретом Яценюка з бородою. "Ось якби він побудував "Європейський вал" (Проект з облаштування українсько-російського кордону, званий також "Стіна" - "Апостроф") зі справжніми укріпрайонами. А дефолт оминув Україну, коли б інші країни постраждали... А до речей, про які Яценюк каже на бордах, він не має відношення", - наполягає політтехнолог.

Фото: Facebook Олексій Кучеренко
1 / 1
Фото: Facebook Олексій Кучеренко
1 / 1

Водночас реклама Яценюка зародила підозри, що лідер НФ теж планує балотуватися. Джерело у фракції партії Яценюка, близький до його керівництва, стверджує, що це не так. Ще одна розхожа думка в політичних колах, що слоганами у схожій манері і взагалі всією кампанією екс-прем'єр просто-напросто потролить команду Порошенко (і, судячи з відгуків, зачепив за живе), запросивши до нових торгів. Є думка, що ця політрекламна акція насправді потрібна для неявного союзника екс-прем'єра в цій президентській кампанії. "Для кампанії Яценюка не задіяні величезні гроші: 300-400 площин з екс-прем'єром не тягнуть на початок великої гри. Можливо, "фронтовики" таким чином притримують площини для когось іншого, тому що через місяць вже неможливо буде знайти вільні, а кампанія буде короткою", - говорить "Апострофу" політтехнолог Олексій Голобуцький.

Мінливий курс Тимошенко

На відміну від представників нинішньої влади Тимошенко говорить про майбутнє. "Юлія Володимирівна інформує через борди, що у неї є новий курс, на підтримку якого проводяться форуми. А далі виборець повинен розібратися, чи підходить він йому", - коментує політтехнолог Гайдай. Якщо судити з реклами лідера "Батьківщини", новий курс буде прокладений і в економіці, а ще країні запропонують нову "народну" конституцію.

Фото: Олександр Гончаров / Апостроф
1 / 1
Фото: Олександр Гончаров / Апостроф
1 / 1

Однак політична кон'юнктура може змусити Тимошенко коригувати кампанію. "У її штабі напевно чекають нову соціологію, яка покаже ставлення людей до нових цін на газ і тих політиків, які були за чи проти підвищення. Якщо рейтинг Тимошенко, яка критикує владу за тарифи, підстрибнув, значить, критика їй вигідніше, ніж просувати новий курс. Тим більше, це її тема", - вважає експерт Голобуцький.

Про себе тільки хороше

Більшість інших учасників виборів, не змовляючись, вибрали рекламу з особистим "акцентом". На бордах лідера "Самопомочі" Садового під його прізвищем написано "Наступний". "Але таку агітацію міг би дозволити собі Гриценко (голова партії "Громадянська позиція" Анатолій Гриценко, - "Апостроф"), якому соціологія дає шанси на другий тур, на відміну від Садового, чий рейтинг за останніми даними навіть не дотягує до 3%. Тобто він обманює електорат натяками, що він, мовляв, наступний президент. Такими бордами не візьмеш виборців, які раніше за нього і його партію не голосували. Та й той електорат, який він втратив, теж", - коментує "Апострофу" експерт Голобуцький, який вважає справжньою метою Садового на виборах президента розкрутку його політичної сили для осінніх виборів до Верховної Ради.

Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

Сам Гриценко вибрав для себе гасло "Чесних більше". "Гриценку потрібен ривок, щоб влізти до другого туру, в якому перемога, найімовірніше, дістається йому. Йому треба 2-4% додати, і він стає лідером у виборчій кампанії. Але меседж "Чесних більше" занадто розпливчастий. Потрібні відсотки він не дасть. Подивимося, чи зможе Гриценко запропонувати щось радикально інше", - вважає політтехнолог Голобуцький.

Фото: Олександр Гончаров / Апостроф

Чи то жартома, чи то всерйоз представник того ж політичного табору, народний депутат Віктор Чумак проводить свою виборчу кампанію під гаслом "Інший". З огляду на, що він продовжує вести переговори з Гриценком, можливо, ми як у випадку з Яценюком і Порошенком спостерігаємо ще один приклад тролінгу.

Затишшя перед бурею

Інша частина опозиції з колишніх "регіоналів" сьогодні переважно ігнорує зовнішню рекламу. Зокрема, затих співголова фракції "Оппоблок" у Верховній Раді Юрій Бойко, який хоч і фігурує в опитуваннях, але активністю не відрізняється. Причаївся і Вадим Рабинович, який ще буквально пару місяців тому активно піарив себе і партію "За життя". . Правда, зараз після об'єднання частини "Опозиційного блоку" з "За Життя" все може сильно змінитися.

Виняток становлять хіба що народний депутат Вадим Новинський (ОБ) зі своїм громадським рухом "Партія миру", його колега по фракції Олександр Вілкул, а також лідер новоствореної партії "Наші", народний депутат Євген Мураєв, який пішов від Рабиновича і Віктора Медведчука. Кампанії Новинського і Мураєва схожі тим, що будуються на незручних для влади закликах. Якщо в разі Новинського - це мир і суспільна злагода, то Мураєв говорить про опір владі. Його гасла на бордах - зокрема, "Наші свята - не віддамо" і "Наші церкви не віддамо".

"Мураєв ніби говорить: "Іду на ви", маючи на увазі владу, звичайно. Подібні заклики часто лунають в його політичному таборі, але неголосно - непокояться через побоювання викликати проблеми", - вважає політтехнолог Золотарьов.

Фото: Олександр Гончаров / Апостроф

Експерт Голобуцький підкреслює активність Мураєва на ринку зовнішньої реклами, чим він вигідно відрізняється від конкурентів. "Мураєв протиставляє себе основному політичному тренду, і це знаходить відгук на його електоральному полі... Зрозуміло, що у нього не вийде взяти весь електорат, близький йому за ідеологією, але радикальну частину - він зможе. І цим він зруйнує ідею єдиного кандидата від проросійських сил. Свій успіх він зможе розвинути на парламентських виборах", - додає експерт Голобуцький.

Подвійний смисл

Окремо в цьому сегменті стоїть шоумен Володимир Зеленський зі свіжою рекламною кампанією "Президент - слуга народу. Скоро". "Я бачу чітку заявку на президентські вибори і подальшу парламентську кампанію. На тлі втоми від традиційних політиків це може спрацювати", - упевнений експерт Золотарьов. Але можна побачити тут і рекламу третього сезону популярного серіалу "Слуга народу" в стилі, притаманному творчому об'єднанню Зеленського "95 квартал". Дата виходу нового сезону - березень 2019 року, тобто напередодні дня голосування. І це теж привід задуматися про подвійний смисл реклами.

"Змичка телебачення і політики працює. Реклама "Слуги народу" ненав'язлива. Подивіться: там немає фізіономії Зеленського. Але вона потрапляє в очікування людей. А сам Зеленський перетворився в президента Голобородька (прізвище героя з серіалу, - "Апостроф") в очах багатьох людей. Цей образ увійшов у свідомість людей", - стверджує Золотарьов.

Фото: Twitter Kristina Berdynskykh

Якщо Зеленський все ж піде на вибори, одним із завдань для нього стане спроба привести свого виборця на дільниці. "Проти нього може зіграти те, що люди не повірять у його перемогу і не прийдуть. Шансів на парламентських виборах у нього більше: там переможців - тобто партій, які потрапляють у Раду - зазвичай декілька", - коментує Голобуцький.

Він згоден, що "Слуга народу" як реклама працює. "Однак люди вкладають в Зеленського свої сподівання, тому що не знають про нього нічого. Що ми знаємо, наприклад, про його політичні погляди?" - додає він.

Сильний і ще сильніший

Утім, знайшлися політики, які всіляко бажають перед президентськими виборами підкреслити свої особисті бойові якості. Найбільш "сильними", в усякому разі на зовнішній рекламі, виявилися екс-глава СБУ Валентин Наливайченко та головний "радикал" країни Олег Ляшко. І якщо для Наливайченка з урахуванням його роботи в силових органах даний підхід зрозумілий, то для такого експресивного політика, як Ляшко, його заявка про "сильного президента" виглядає дещо комічно...

Фото: Олександр Гончаров / Апостроф
1 / 1
Фото: ЧЕСНО
1 / 1

Між іншим, Голобуцький звертає увагу на цікаву тенденцію на цих виборах щодо зовнішньої реклами. "60% людей стали отримувати інформацію з гаджетів. Читати інформацію на електронних пристроях і одночасно дивитися на борди - дуже складно. Бачити рекламу на площинах можуть хіба що водії або пасажири без гаджетів. Можна сказати, що борди втрачають свою актуальність", - коментує він.

Читайте також