Під час Міжнародного авіакосмічного салону "Авіасвіт ХХІ", що недавно проходив у Києві, підвищена увага ЗМІ і відвідувачів привернув український проект безпілотного літального апарату ACE ONE. У чому винятковість цієї розробки і чи допоможе вона вивести обороноздатність України в повітрі на новий рівень, дізнавався "Апостроф".
Проект дрона вітчизняних конструкторів дійсно можна назвати унікальним. По-перше, безпілотник має "на борту" штучний інтелект.
"Наш комплекс - уособлення нової епохи у військовій науці, яка передбачає повний перехід на автономну систему. Природно, це передбачає наявність системи машинного навчання, так званого, штучного інтелекту, - розповідає "Апострофу" президент компанії ACE, колишній глава ДП "Антонов" Олександр Лось. - 30% завдань з проектування цього комплексу відводиться на розробку алгоритмів автономного застосування. На землі ми програмуємо апарат на очікуваний бій і задаємо координати, в якому районі він повинен знаходитися".
На висоту 13,5 кілометрів літальний апарат здатний підняти у внутрішніх відсіках майже 900 кілограм боєприпасів. Це - керовані ракети класу "повітря-поверхня" "Криптон", ракети "повітря-повітря" "Aphid" і авіаційні бомби FAB-250. Але незважаючи на значні можливості до озброєння, конструктори дрона акцентують увагу на тому, що ACE ONE розроблений насамперед, як компонент протиповітряної оборони.
ACE ONE, скріншот відеопрезентації
"Тут варто говорити не стільки про сам літальний апарат, скільки про комплекс протиповітряної оборони, тому що літальний апарат всього лише повітряна частина цього комплексу ППО. Саме ППО, оскільки не сама конструкція апарату, ні тактика його вживання не передбачає можливості прориву закритих зон повітряного простору противника, - зазначає Олександр Лось. - тобто, мова не йде про те, що ми збираємося когось завойовувати. Ми - типова регіональна країна під нападом, і ми знаходимося під загрозою того, що в наш повітряний простір періодично або проникають, або збираються проникати. Тому ACE ONE - повітряна частина комплексу протиповітряної оборони. Апарат, як можна побачити, без хвоста і така форма не передбачає надманевреність. Тому знову ж таки, мова не йде про завоювання, і він не призначений для боротьби з пілотованими винищувачами".
ACE ONE розвиває швидкість близьку до швидкості звуку і розроблений за технологією стелс, яка за допомогою особливих геометричних форм і використання радіопоглинаючих покриттів і матеріалів робить безпілотник важкою ціллю для виявлення на радарах супротивника.
ACE ONE
Утім, як зазначає Олександр Лось, сучасні комплекси РЕБ (радіоелектронної боротьби - "Апостроф") вже здатні бачити стелс-апарати, тому на перший план і виходить штучний інтелект.
"Суцільне радіолокаційне поле нашого найближчого опонента на північному сході на сьогоднішній день вже дозволяє бачити так звані стелс-літаки, які, по суті, не є малопомітними. Вони - малопомітні тільки у вузькому діапазоні випромінювання, але в цілому ця технологія не має тих значних переваг, які були в нульових або 90-х. Тому ми повинні перебувати повністю в режимі радіонавчання. У режимі "камікадзе" можна, звичайно, прорвати систему ППО противника, але не в оптимальному режимі: зайти і повернутися. Для цього існують ударні, проривні БПЛА. Завдання такого роду апаратів як наш - підняти рівень власної протиповітряної оборони. Якщо з'являться потужні комплекси РЕБ, навіть такі апарати не зможуть їм протидіяти. Тому зараз розробляється наступне покоління ударних апаратів, і, швидше за все, їх місія буде увійти і вразити наземні установки", - зазначив президент компанії ACE.
Безпілотник українських конструкторів здатнен виконувати цілий спектр завдань щодо стратегічної, оперативної та тактичної розвідки, збройного патрулювання, штурмових операцій з повітря і ліквідації дронів противника.
ACE ONE, скріншот відеопрезентації
"Мова йде про знищення великогабаритних повільних турбогвинтових БПЛА або апаратів подібних до нашого, зі швидкістю близькою до швидкості звуку", - уточнює Лось.
"Серце" ACE ONE - українське. "Літальний апарат заснований на українському двигуні "Мотор Січ" сімейства АІ-322 форсажній версії для швидкого розгону, якщо стоїть завдання оперативно наздогнати або навпаки оперативно покинути зону. Для цього і передбачено форсаж, а не два двигуна, як це роблять наші колеги по бізнесу", - пояснює Олександр Лось.
"Інтелект, програмне забезпечення, всі системи управління, агрегати, приводи, генератори, шасі, все це теж українське", - зазначає Лось.
А ось "тіло" дрона - міжнародне. "Конструкційні матеріали, саме аерокосмічного класу, починаючи від банального алюмінію, титану, вже зарубіжні, - пояснює президент компанії ACE. - Ми в Україні видобуваємо руду і відправляємо її на переробку за кордон. При цьому, основним покупцем досі є Росія. А потім ми отримуємо назад свою ж перероблену руду втридорога, та ще й з експортно-імпортними обмеженнями, адже це бойовий клас техніки. Це означає, що проект може бути виключно міжнародним і виключно у співпраці з нашими найближчими колегами: США, Канада, Ізраїль, Індія, Польща".
Вартість дрона після виходу в серію становитиме близько 10 мільйонів доларів.
"При виході на дрібносерійне виробництво це буде 10 мільйонів доларів за саму повітряну систему - літальний апарат. А в складі рою, тобто кластерної системи з трьох літальних апаратів і однієї віддаленої наземної станції для запуску апаратів для виконання бойових завдань - це 32 мільйони доларів. Якщо будуть якісь складнощі: політичні, експортно-імпортні, то, звичайно, ціна зросте. Двигун становить 25% від ціни літального апарату", - розповів Олександр Лось.
ACE ONE
До речі, ACE ONE може стати серійним продуктом вже в найближчій перспективі.
"Нормальний час для виходу на виробництво при нормальному фінансуванні і ритмічній роботі - 3,5 року", - додає Лось.
Але хто ж може купити такий дрон?
"Ринок поставок комплектуючих відразу ж визначає майбутні ринки поставок своєї авіаційної продукції", - відзначає президент компанії ACE. Відповідно ACE ONE може продаватися в США, Канаду, Ізраїль, Індію і Польщу.
А як щодо внутрішнього ринку?
"Ми як стелс-компанія виникли ніби з "нізвідки", тому деякі люди ще перебувають в розгубленості: що взагалі відбувається? Але в парламентському комітеті з питань національної безпеки, оборони та розвідки вже познайомилися з нашою компанією, я спілкувався з головою комітету Олександром Завитневичем і заступником голови комітету Іриною Верещук. Були і делегації Міноборони. Але велику зацікавленість в проекті проявили наші країни-сусіди і вже розглядаються подальші спільні дії щодо розвитку подібної системи", - резюмував Олександр Лось.