Блокада польського кордону для вантажівок триває вже півтора місяці. Минулого тижня було розблоковано КПП "Ягодин - Дорогуськ". Але вже цього тижня найбільший перехід на кордоні знову заблоковано. Як і ще три КПП, які можуть обслуговувати вантажівки. Великі надії були на те, що новий польський уряд на чолі з Дональдом Туском вирішить це питання в найкоротший термін, але поки що справа не зрушила. Коли ж фури нарешті спокійно поїдуть і як змінити ситуацію - в етері Апостроф TV розповів директор програми "Школа Міністрів у Київській школі державного управління ім. Сергія Нижного, колишній урядовець Польщі (міністр праці та заступник міністра економіки) ПЬОТР КУЛЬПА.
- Ми використали усі можливі інструменти. Працювали дипломати, урядові групи з різних сторін, впливали на Польщу через Єврокомісію. Але досі не вдається розблокувати кордон, і організатори кажуть, що протест триватиме щонайменше до 8 березня наступного року. Як змінити ситуацію?
Читайте також: "Я не ганчірка якась": Зеленський емоційно висловився про блокаду кордону поляками
- Насправді переговори тривають. Питання стосується того, щоб створити прозору систему з обох боків кордону. Переговори із новим польським урядом позитивно вплинуть на процес. А те, що відбувається зараз – це неприпустимо. Це дуже величезний скандал.
- У Єврокомісії кажуть, що всі права зараз рівні і Україна не порушує жодних домовленостей, сформованих європейською спільнотою. Ми бачимо, що у блокаді є певна частка політичної боротьби всередині Польщі. На кого вона може бути спрямована і чи вдасться Дональду Туску виправити усі помилки, які зараз формуються у відносинах з Україною?
– Я не бачу політичних моментів. Так, є спроба маленької скандальної польської партії "Конфедерація", яка взагалі на задвірках польської політики. Решта всіх сил абсолютно проти протесту. Але всі розуміють, що, з одного боку є загальні заяви, декларації, договори, а з іншого - практика, на яку звертають увагу. Я маю на увазі впровадження електронної черги, яка була введена після того, як ЄС зняв дозволи на перевезення.
Але я глибоко вірю в те, що перед Різдвом буде знайдено якийсь вихід. Новий уряд долучиться до переговорного процесу найближчим часом.
Хочу наголосити, що цей протест отримав підтримку суду. Після того, як війт у Дорогуську скасував дозвіл на страйк, протестувальники пішли до суду, який підтвердив право на блокаду. Тому тут дуже складно діяти уряду, а діалог є єдиним інструментом рішення.
- Коли ми говоримо про політичну складову, то вказуємо на те, що попередній уряд залишив такий спадок нинішньому. Мовляв, ви там уже вирішуйте ситуацію, коли у вас будуть повноваження. Але також звучить теза, що польська економіка нібито страждає від української конкуренції. Наскільки вона є маніпулятивною, оскільки зараз і польський бізнес говорить про те, що постраждав від блокади кордону та величезна група товарів не їде до України?
- Тут страждають усі. Страждають підприємці – як польські, так і українці.
Читайте: Чому важко розблокувати кордон: відповідь польського міністра вразила всіх
Зараз потрібно повністю застосувати той досвід, який ми маємо - коли Польща та інші країни Центральної Європи входили до ЄС. Але це має бути застосовано на рівних умовах – без дискримінаційних практик та використання механізмів, які суперечать вільній конкуренції та ринку.
- Проте вже третя людина загинула на кордоні, а польська сторона не готова йти на жодні поступки і ситуація лише посилюється. Ось ви кажете про вільну конкуренцію. Але у Польщі вже заговорили про закриття агроринку для України на 20 років після вступу до ЄС. Ви вважаєте, що це розмова про вільну конкуренцію? Нам ще потрібно 4-10 років, щоб стати частиною Європейського Союзу, а Польща вже вибудовує доволі агресивну позицію. Зараз кожен українець намагається максимально коректно ставитись до цієї ситуації, бо знає, наскільки нас підтримує Польща у війні. Але щодня ми отримуємо не дуже комфортну інформацію з боку поляків про те, як вони вибудовуватимуть з нами відносини надалі.
- Я вважаю, що ці розмови сьогодні не є офіційними. Але хочу сказати, що коли Польща входила до ЄС, то був перехідний період – від 6 до 10 років по різних позиціях. Не думаю, що це стосуватиметься всіх продуктів.
Взагалі думаю, що це стосуватиметься виключно сировини, а не продуктів. І це питання України, як відійти від сировинної економіки, а розпочати переробку сировини на власній території.
Просто продаж сировини та завал інших ринків дешевою сировиною – це точно не метод розвитку. Але компроміси буде знайдено.
Загалом вхід України дуже вплине на структуру ЄС. Сьогодні 50 відсотків бюджету ЄС йде на підтримку сільського господарства. І навіщо потрібно буде вкладати ці 50% на підтримку сільського господарства, якщо такі с/г ресурси будуть в України, члена ЄС і безпека продовольства буде забезпечена. Ці гроші можна буде вкласти у зміцнення військових спроможностей для можливості чинити опір агресії з боку агресивної Росії.
Тому всі ці питання вирішуватимуться. Але цей процес не буде швидким. Дай Боже, щоб Україна якнайшвидше стала членом ЄС. І, можливо, що обмежень взагалі не буде.
- Але польські експерти констатують, коли такий процес відбувався у Польщі, Німеччина не блокувала кордон та не створювала перешкод для того, щоб Польща отримала певні додаткові можливості для розвитку. Як нам зараз налагодити діалог, аби зберігати максимально дружні стосунки?
- Відносини між Польщею та Україною дуже позитивні та добрі. Якщо говорити про відносини між державами, то Україна дуже багато робить для Польщі, захищаючи нас перед рашизмом.
Але блокада кордону – це не питання уряду у Польщі. Вони, навпаки, намагаються зробити все. щоб протест припинився.
Щодо того періоду, коли Польща входила до ЄС. Блокади не було, але були економічні перешкоди. Було впроваджено низку директив ЄС, які дуже підвищували рівень капіталізації, обмеження роботи, винагороди для шахтарів тощо.
Читайте: Поляки встромили ще один ніж у спину: до блокади кордону приєднаються фермери