Державні резерви Росії, раніше поповнені завдяки доходам від нафти, вичерпуються. Резервний фонд країни, покликаний допомогти уряду збалансувати бюджет, 1 лютого офіційно припинить своє існування, оскільки буде об'єднаний з Фондом національного добробуту, окремим грошовим фондом, який підтримує пенсійні виплати. Але злиття – це лише назва. Міністерство фінансів РФ, схоже, вже вичерпало залишок коштів Резервного фонду, щоб залатати дірку в бюджеті. Зі зменшенням фінансової подушки та наближенням виборів у Росії виникає питання, чи будуть люди продовжувати довіряти нинішній адміністрації в управлінні все більш хиткою фінансовою системою країни.
Про це, а також про те, чому на президента РФ Володимира Путіна чекає жорсткий 2018 рік, йдеться в матеріалі приватної американської розвідувально-аналітичної компанії Stratfor, який є в розпорядженні "Апострофа".
У 2008 році Росія розділила свій Стабілізаційний фонд на дві частини – Резервний фонд і Фонд національного добробуту, для кожного з яких були визначені свої функції. Ці два фонди повинні були зібрати надходження від нафтових і газових доходів Росії.
Резервний фонд був створений як свого роду запас на чорний день, щоб допомогти уряду компенсувати дефіцит бюджету. Фонд національного добробуту був заснований для забезпечення системи соціального захисту, пенсій та для інвестицій у проекти розвитку, що гарантують довгострокове економічне майбутнє Росії.
Пенсіонери являють ключову аудиторію для адміністрації президента РФ Володимира Путіна. Наразі вони складають близько 40% електорату, і, що важливо, вони набагато активніше голосують на виборах, ніж молодший електорат. Гарантування їм того, що країна не піде шляхом 1990-х, коли фінансова дестабілізація призвела до спустошення пенсійних фондів, було одним з ключів до довгого правління Путіна.
Після світової фінансової кризи в 2008-2009 роках уряд Росії почав освоювати Резервний фонд і витратив 118 млрд доларів протягом наступних трьох років (більше трьох чвертей наявних коштів) для порятунку банків, компаній і покриття дефіциту федерального бюджету.
Вищі ціни на нафту, починаючи з 2012 року, дозволили Росії поповнити фонд до 88 млрд доларів за два роки. Але в середині 2014-го зниження цін на нафту і уповільнення промислового виробництва в поєднанні з санкціями, введеними Заходом, увігнали Росію в глибоку економічну кризу, що призвело до того, що Кремль знову спустошив фонд, щоб допомогти збалансувати федеральний бюджет. Протягом 2015 року Кремль взяв з фонду близько 46 млрд доларів, а в 2016 році – ще 37 млрд доларів. До кінця 2017 року фонд був вичерпаний, що прискорило рішення Кремля закрити його.
Тернистий шлях відновлення російської економіки
У 2017 році російська економіка офіційно вийшла з рецесії і, як очікується, в найближчому майбутньому буде знаходитися в періоді стагнації. Але є ознаки, які говорять про те, що країна, можливо, знову впала в рецесію наприкінці минулого року, незважаючи на відновлення цін на нафту, викликане скороченням виробництва країнами ОПЕК і зростанням світового попиту. Міністерство фінансів РФ говорить, що ВВП країни в минулому році зріс на 1,7% (більше ніж у 2016 році), проте статистика за четвертий квартал ще не була оприлюднена. А в доповіді, опублікованій JPMorgan Chase, говориться, що економіка Росії скоротилася протягом останніх двох кварталів року, а значить, технічно країна впала в рецесію.
Кілька додаткових моментів погіршать фінансовий стан Росії. Не схоже, що санкції, введені Заходом, будуть скасовані в цьому році. Більше того, США, швидше за все, розширять режим санкцій, припинять кредитування Росії та позбавлять російських олігархів їхніх активів за кордоном.
Регіональні уряди в Росії тонуть у боргах і протягом наступних трьох років будуть потребувати 50-150 млрд доларів, щоб залишитися на плаву. Російський банківський сектор також перебуває в кризі. Третина банківських установ вже змушені були закритися за останні три роки, а ще одна третина, ймовірно, зазнають банкрутства або будуть потребувати порятунку в найближчі роки. Таким чином, на банківську індустрію потрібно буде від 50 до 100 млрд доларів.
Спад виробництва в оборонній промисловості Росії, що грає ключову роль в її економіці, потребує антикризових заходів у цьому році. Сьомий за величиною в Росії "Альфа-Банк" (його співвласником є олігарх Михайло Фрідман) заявив, що не буде обслуговувати оборонний сектор через загрозу санкцій. Це означає, що державі доведеться брати на себе більшу частину витрат.
Росія також продовжує розширювати свою присутність у всьому світі та фінансувати операції в Сирії, Україні та Північній Кореї, а це аж ніяк не дешева стратегія.
Суспільне невдоволення у рік виборів
Фінансові проблеми країни стануть головним фоном національних виборів у цьому році. У березні Путін буде переобиратися на четвертий термін, а у вересні пройдуть регіональні вибори, в тому числі мера Москви.
Для впливу на їх результати та боротьби зі швидким зростанням рівня бідності в країні Кремль буде витрачатися на інформаційні кампанії, підвищить зарплату бюджетникам і мінімальну зарплату. Він також планує збільшити витрати на охорону здоров'я, освіту та інфраструктуру, використовуючи виручку від зростання цін на нафту минулого місяця.
Економічні й фінансові проблеми, з якими стикається Росія, були основними чинниками зростання активності протестів минулого року. З більш ніж тисячі протестів, зареєстрованих по всій країні, більше двох третин були зосереджені на таких проблемах, як невиплата або зниження зарплати, безробіття або втрата заощаджень.
Тепер, коли Резервний фонд вичерпаний, увагу суспільства буде звернено на те, як Кремль використовує Фонд національного добробуту для вирішення фінансових проблем країни. Завдяки злиттю фонд тепер можна легально використовувати для затикання дірок у бюджеті, що може поставити під загрозу його місію із забезпечення пенсійної системи. Уряд розглядає ймовірність залучення 25 млрд доларів (третина активів) фонду в 2018 році. Влада буде обмежена в доступі до двох третин активів Фонду національного добробуту, оскільки вони пов'язані з такими інвестиціями, як інфраструктурні проекти, акції державних банків і українські єврооблігації. Якщо цей фонд буде вичерпано, то Путін і його уряд, по суті, відмовляться від своєї обіцянки забезпечити фінансове майбутнє росіян.
Але перш ніж до цього дійде, у Кремля залишається кілька варіантів. Якщо ціна на нафту, що перевищила 70 доларів за барель у січні, вирівняється або продовжить зростати, це дасть уряду невеликий перепочинок. Державний бюджет був ухвалений з урахуванням, що ціна на нафту залишиться на рівні близько 40 доларів за барель, тому будь-який дохід понад цю вартість може перерости у валютні резерви та перейти до Фонду національного добробуту. Це може призвести до того, що до рук Кремля буде надходити досить велика сума грошей.
Читайте також: Для Путіна міняється все, засоби тиску на Україну вичерпано - Андрій Піонтковський
Великі енергетичні компанії країни, зокрема нафтовий гігант "Роснефть", проти наміру Кремля прибрати до рук цю виручку, адже замість цього вони воліли би збільшити власні доходи. "Роснефть" може перехитрити Кремль і зберегти свій нафтовий прибуток за кордоном, але цей маневр посилить політичну боротьбу між Путіним і головою "Роснефти" Ігорем Сєчиним – можливо, другою за впливом людиною в Росії.
Кремль також розглядає ймовірність залучення близько 18 млрд доларів у борг на світових ринках, але США намагаються обмежити можливості Росії в запозиченнях. Проте Москва налагоджує зв'язки на Близькому Сході та в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні в пошуках альтернативних кредиторів.
У Росії також є відносно великі валютні резерви (близько 356 млрд доларів станом на кінець грудня 2017 року). Ці валютні резерви призначені для використання у зовнішній торгівлі, а не для зміцнення національної економіки, що підтвердив Путін в інтерв'ю. Тим не менш Кремль порушував це правило під час минулих криз, наприклад, в 2009 році, коли його резерви скоротилися на 210 млрд доларів.
Тому, незважаючи на похмуру фінансову картину для Росії цього року, в Кремля є деякі інструменти, що дозволяють запобігти дестабілізації, яка зробить рік виборів ще більш жорстким.