Спільна компанія бізнесмена Артура Ґранца і братів Хайнеманн (Німеччина), які до повномасштабного вторгнення створили в Борисполі мережу магазинів DutyFree, тільки цими магазинами повернула до бюджету України вартість будівництва цілого терміналу D.
Про це Артур Ґранц розповів в інтерв'ю ForbesUkraine.
Він нагадав, що сімейна компанія Gebr. Heinemann працює з 1879 року і основний її бізнес — магазини DutyFree по всьому світу. Ґранц познайомився з власниками, братами Хайнеманн, ще на початку 2000-х.
Коли Ґранц дізнався про будівництво терміналу F в Борисполі, то загорівся ідеєю зробити там хороший магазин. Хайнеманни придивлялися до України, але їх відлякувала відсутність нормальних аеропортів. Бізнесмен показав їм проєкт нового терміналу і запропонував створити щось унікальне. В результаті вони організували СП, проінвестували в добудову терміналу і в 2010 році отримали площі в оренду.
«Ми зробили правильний проєкт – з крутими сучасними магазинами та ресторанами. Я привів туди T.G.I. Fridays, міжнародний бренд CostaCoffee, якого, до речі, досі немає в Україні. Залучили на наші площі флагманський магазин «Шахтаря», — розповів він.
Спочатку Ґранцу належало 65%, а Хайнеманнам — 35%. Коли вони побачили, як розвивається бізнес, то довели свою частку до 50%.
За Януковича новий уряд позбувся директора аеропорту Шахсуварова. За словами Ґранца, їх теж пресували, але вигнати не змогли.
Пізніше Україна позичила у Японії $100 млн на будівництво терміналу D, який запустили в 2012 році. А через півтора року термінал F просто закрили.
«Коли влітку 2014 року оголосили тендер на термінал D, ажіотажу не було. Ніхто не знав, що буде далі, – у НБУ закінчувалися резерви, у бюджеті дірка. Окрім нас, брало участь лише кілька компаній. Якби не Хайнеманни за моєю спиною, я теж навряд чи ризикнув би власними грошима. Ми виграли тендер і дуже швидко відкрилися. Поки їхали меблі, тимчасово поставили інші – із закритого термінала. Аеропорт почав заробляти. І заробляти серйозно», — поділився він історією цього проєкту.
За словами Ґранца, вони орендували квадратний метр за ставкою, яка на той момент була в ЦУМі — найдорожчому магазині в центрі Києва. Директор аеропорту постійно скаржився, що у нього нічого не залишається на розвиток — держава забирає 70% прибутку. Тоді Ґранц-Хайнеманни погодилися платити додатковий відсоток від обороту.
«Наші юристи розробили надзвичайно ефективну модель, за якої вигравали всі. До повномасштабного вторгнення ми заплатили аеропорту понад $100 млн. Лише магазинами DutyFree повернули державі вартість будівництва цілого термінала», — зазначив він.
З початку повномасштабного російського вторгнення магазини безмитної торгівлі DutyFree в аеропортах не працюють. Але все обов'язково повернеться, «Україна відвоює своє гідне майбутнє», впевнений Ґранц.
Інтерв'ю було записано з нагоди п'ятиріччя з моменту виходу в друк першого номера журналу ForbesUkraine. Артур Ґранц є мажоритарним власником видавця Forbes в Україні, компанії «УЯВи!».