Як свідчать дані результатів аукціонів на Українській енергетичній біржі, керівництво «Укрнафти» з середини 2023 року систематично купувало сировину за цінами на 60-90% вище за ринкові, а сума переплати за неповні 2 роки сягає 4,5 млрд грн.
Як пише економічний експерт Михайло Шнайдер, питання про аномально високі ціни на нафту та конденсат, за якими купує сировину державна "Укрнафта" на внутрішньому ринку, вже привертало увагу громадськості та нардепів в вересні 2024 року. Тоді з матеріалів судової справи стало відомо, що на біржових торгах на Українській енергетичній біржі (УЕБ) "Укрнафта" купувала нафту за ціною у 35 тис. грн за тонну, або 115 дол. за барель, в той час, як котирування на європейських ринках були на 45% нижчими.
«Але тоді йшлося про окремий епізод. Натомість зараз, вдалось отримали доступ до результатів аукціонів УЕБ в період з січня 2023 року до початку листопада 2024 року, на яких "Укрнафта" придбавала в "Укргазвидобування" газовий конденсат», - пише Шнайдер.
Він зазначає, що з цих даних випливає, що в цей період “Укрнафта” викупила у "Укргазвидобування" газового конденсату на загальну суму 12,5 млрд грн (без ПДВ).
«Після того, як спеціалісти порівняли середньозважені ціни на цих аукціонах з фактичними цінами для реалізації нафти та конденсату, які щомісяця розраховує і публікує Мінекономіки результати аналізу дають підстави говорити, що з червня 2023 "Укрнафта" систематично переплачує за сировину, яку купує в "Укргазвидобування", за цінами на 60-90% вище за ринкові, а сума переплати за неповні 2 роки сягає 4,5 млрд грн», - пише експерт.
«Інакше ніж виведенням коштів це назвати складно», - підкреслює Шнайдер.
За словами експерта, Корецький міг би апелювати до особливостей ринку України під час війни, але є одне дуже велике «АЛЕ».
«В той самий період, як «Укрнафта» проводила закупівлю газового конденсату «Укргазвидобування» за «космічними» цінами, свій власний газовий конденсат на таких саме аукціонах в той саме період «Укрнафта» реалізовувала фактично за стартовими цінами, що встановлювалися за законом на підставі цін європейського ринку», - пояснює він.
«Як так проходять біржові аукціони, що ціни реалізації державного «Укргазвидобування» майже вдвічі перевищують ціни реалізації державної «Укрнафти»?! Тут є лише два варіанти, обидва критично негативні для оцінки директора Корецького – або він невиправдано дорого купує чужий конденсат, або невиправдано дешево реалізує власний. Обидва варіанти спричиняють величезні збитки «Укрнафті», - резюмує експерт.
Шнайдер також додає, що спілкування з джерелами, близькими до "Укрнафти" та "Укргазвидобування", наштовхує на думку, що керівництво "Укрнафти" могло вдатися до цих схем не від хорошого життя. Висока увага ЗМІ та розслідування НАБУ змусили їх шукати нові механізми виведення коштів після того, як один із попередніх корупційних каналів довелося прикрити.
За його словами, "Укрнафта" також активно витрачала кошти на закупівлі труб і буріння свердловин – своєрідний аналог "великого будівництва", але в енергетичній сфері. Проте після того, як журналісти "Наші гроші" викрили один із контрактів із завищеними цінами, ця схема потрапила в поле зору правоохоронців. Саме тоді, за даними джерел, і була придумана нова схема із закупівлею газового конденсату.
"Така практика могла бути впроваджена комерційним директором "Укрнафти" Сергієм Федоренком, який раніше працював у "Укргазвидобуванні". Там умови були контрольованіші, оскільки компанія не має зовнішніх акціонерів, які могли б втручатися в ці процеси", – додає Шнайдер.
Він також наголошує на тому, що паралельно "Укргазвидобування" різко збільшило обсяги закупівлі труб, витративши на це 10,6 млрд грн у 2023-2024 роках. "Чи є це випадковим збігом, чи частиною великої схеми – питання, яке потребує окремого розслідування", – підкреслює експерт.
Особливе занепокоєння, на думку Шнайдера, викликає той факт, що попри очевидні маніпуляції з цінами та величезні збитки, Державна аудиторська служба у своєму звіті за 2023 – І квартал 2024 року взагалі не згадала про цю проблему, що може свідчити про системну безкарність та мовчазну згоду контролюючих органів на виведення державних коштів.