У Києві, неподалік від Південного мосту височіє над водою масивна кругла бетонна вежа. Багато киян вважають її фортифікаційною спорудою сталінських часів. Але ті, кому за 50, ще пам'ятають часи, коли її там не було. Її побудували вже у 80-ті роки минулого століття, і насправді це так звана девіаційна башта.
Про те, яким є насправді призначення цієї башти, і чому до неї частенько підпливають річкові судна, йдеться у Facebook-акаунті Голови Всеукраїнського об‘єднання роботодавців легкої промисловості, київського підприємця Олександра Соколовського.
Читайте також: "Колиска Духу": фото та історія будинку з демонами в центрі Києва
Ця башта з'явилась на Дніпрі у 1983 році. Спочатку її було споруджено там, де зараз знаходиться Південний міст. Але згодом, коли почали будівництво мосту, її перенесли далі. Саме лише перенесення цієї споруди вартувало 2 мільйони радянських рублів. А це були велетенські кошти. Отже, ця споруда має неабияке значення.
Девіаційна башта – це об'єкт, за яким судна звіряють свої компаси. Причому в нашу епоху суцільної електроніки та супутникової навігації, старі механічні компаси, виявляється, не втратили своєї актуальності. Адже електроніка може вийти з ладу, а компас ніколи не підведе.
Втім, і компас може підводити, адже з часом у ньому накопичується так звана девіаційна похибка. Вона виникає через вплив великих мас металу, які оточують компас на кораблі. Виправляти цю похибку судна зобов'язані щороку.
Як виправляють магнітну девіацію
"Часом дачники на Осокорках і пасажири пароплавів могли бачити, як різні судна пришвартовуються до цієї башти або ходять кругами навколо неї. Так виправляється похибка корабельних компасів, яка називається магнітною девіацією. Вона виникає через вплив великих мас металу, які оточують компас на кораблі", - розповідає автор.
Для того, щоб виправити накопичену похибку, судно має впритул наблизитись до башти і звірити покази свого корабельного компасу із координатами цього об'єкту.
"Налаштування компасу судна проходить так: за допомогою спеціального обладнання фахівець-девіатор звіряє покази компаса з координатами башти і налаштовує його на правильні показники в разі відхилення. Потім девіатор виписує судну довідку і ставить «мокру печатку», без цього документу судно не має права на експлуатацію. Професія ця досить рідкісна, зараз на всю Україну девіаторів набереться ледве чоловік десять", - йдеться у публікації.
Саме таким чином виправляється похибка, і магнітний компас знову починає працювати коректно.
Раніше ми розповідали, про старі фото Житнього ринку, які були опубліковані у Мережі.
- Вас також може зацікавити:
"НЛО" в Києві: цікаві фото футуристичної автозаправки в 1970-1980-х роках
Замок Річарда, який не має відношення до Англії: цікаві факти про історичну будівлю у Києві, фото